2751
Sök

"inaktivera" kallstart på Volvo 940 -95

1 772 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Hejsan!
Har 630cc spridare på min Volvo 945 med B230fk motor och 16v topp och undrar om man på något vis kan inaktivera kallstarts funktionen, alltså att spridarna inte öppnar mera när motorn är kall.

Eftersom jag har större spridare behövs den funktionen inte och bilen svarar knappt på gas när den är kall, drygt att behöva varmköra bilen varje gång innan man kan köra. Vet att ett eftermarknadssprut är att föredra och det kommer inhandlas senare, men finns det något annat sätt att lösa det på skulle jag bli väldigt tacksam om någon hade nåt tips.

Mvh

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Volvoskadad
127 Inlägg
26 juni 2011
Är väl jetronic lh 2.4? Isåfall sitter en kallstartspridare undertill på insuget. Alltså kallstartsfunktionen sitter inte i de vanliga spridarna. För att lösa ditt problem borde du kunna rycka ur kontakten ur kallstartspridaren.
mvh johnny

I'm living the life I was born to live

1 772 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Boggieman skrev:
Är väl jetronic lh 2.4? Isåfall sitter en kallstartspridare undertill på insuget. Alltså kallstartsfunktionen sitter inte i de vanliga spridarna. För att lösa ditt problem borde du kunna rycka ur kontakten ur kallstartspridaren.
mvh johnny

Jepp, är LH 2.4. Dock sitter det ingen kallstartsventil, utan spridarna öppnar mera när motorn är kall.

Volvoskadad
127 Inlägg
26 juni 2011
Borde ju kunna lura motorstyrningen med ett fast motstånd istället för motortempgivaren. Motorn slutar ju "choka" över 60grader.
mvh

1 772 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Boggieman skrev:
Borde ju kunna lura motorstyrningen med ett fast motstånd istället för motortempgivaren. Motorn slutar ju "choka" över 60grader.
mvh

Exakt det svaret jag ville ha, tyvärr är jag för dum för att räkna på det själv. Hoppas någon kan fördjupa sig i det.

Volvoskadad
127 Inlägg
26 juni 2011
Finns tabeller som man ser hur motståndet sjunker ju högre temperaturen blir. En varm motor brukar ligga på upp till 500ohm. Så någonstans där lär du ligga. Motorstyrningen borde inte reagera på om motståndet säger 70 eller 90 grader. Hoppas det hjälper dig.
Mvh

1 772 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Boggieman skrev:
Finns tabeller som man ser hur motståndet sjunker ju högre temperaturen blir. En varm motor brukar ligga på upp till 500ohm. Så någonstans där lär du ligga. Motorstyrningen borde inte reagera på om motståndet säger 70 eller 90 grader. Hoppas det hjälper dig.
Mvh

Okej, får leta upp en sån. Tack för din hjälp!

Mvh

Sök