7153
Sök

Köpråd bmw e34 535i

193 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
tack för tips! men kanske är mer värt o kolla på 525a? med lite nyare konstruktion på motorn ?smile
Hool skrev:
Provkör noga..

Svagheter på dem är hjulupphängningar och bromsar..   Inte speciellt dyrt att fixa men kan ta en stund innan man hittar vad det är som bråkar. 

Den ska inte vibrera eller ha saker för sig om allt står rätt till.. Ska ligga som ett strykjärn på vägen smile

Bra byggda och bra kvalitet men de väger en del och svenska vägar är som traktorstigar..

Galen
849 Inlägg
28 juni 2011
Skulle jag köpa en e34a så skulle utan att tveka köpa en 525 årsm 91 eller nyare, dom ligger i samma prisklass som 535 men har MYCKET modernare motor. Så slipper man tickandet också för det låter inte alls roligt även fast det inte gör nått.

Sen har jag meckat med båda motorerna och jag tycker 525an är meckvänligare då att bara få bort insuget på 535an var ett helvete. Sen går bilarna ganska jämnt så ser ingen anledning att köpa en 535a över en 525 om man inte hittar et riktigt kap då.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 656 Inlägg
28 juni 2011
Provkör noga egentliga svagheter e ju bussningar o och leder på e34 535an e riktigt tung och de sliter hårt drivlinan e grym har aldrig haft problem o kört mycket e34   

lite andra saker du ska kolla är ju tex centrallåset så allt låser och låser upp mer vanligt att de strular än att de e ok. sen att värmeregleringen funkar antingen ger dom värme eller kallluft om det är paj

rost ? ja på skärmar och golv har jag upplevt som vanligt kolla där

bensinförbrukning runt 1 liter milen blandad inte mycket mer men stadskörning mer än dubblar du de

2 656 Inlägg
28 juni 2011
Frippe08 skrev:
Skulle jag köpa en e34a så skulle utan att tveka köpa en 525 årsm 91 eller nyare, dom ligger i samma prisklass som 535 men har MYCKET modernare motor. Så slipper man tickandet också för det låter inte alls roligt även fast det inte gör nått.

Sen har jag meckat med båda motorerna och jag tycker 525an är meckvänligare då att bara få bort insuget på 535an var ett helvete. Sen går bilarna ganska jämnt så ser ingen anledning att köpa en 535a över en 525 om man inte hittar et riktigt kap då.

har aldrig upplevt en m30 som svårmekad du måste ha händer som en jätte för att tycka de e jobbigt wink

Galen
849 Inlägg
28 juni 2011
ekelund88 skrev:
Frippe08 skrev:

har aldrig upplevt en m30 som svårmekad du måste ha händer som en jätte för att tycka de e jobbigt wink

Har faktiskt jävligt små händer big_smile men jag meckade av insuget i minus 10 också kanske det hade lite påverkan och på en 735. Men Jag upplevde det förjävligt iaf smile

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 juni 2011
Jag håller med, de 2 sista bultarna till insuget mot torpeden tog längre tid att montera än resten av insuget.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2011
Viktigt att man också att man kan "hänga av" såna där ligister som åker runt i E46:or (tex 320 2,0, 323 2,5 och 320 2,2-bilar) med 535 E34 cool

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
ja så känns de faktiskt att börja kolla på 525a ist, men dock så verkar dessa inte finnas i så fräsha exemplar? denna 535a har gått på gotlan 20 år och ja vet hur karrossen är på denna.. de är de som känns lite trökigt att försöka hitta en fin 525a, önska att de satt den motorn i denna karossen ist smile
Frippe08 skrev:

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Helt rätt wink
steifan skrev:
Viktigt att man också att man kan "hänga av" såna där ligister som åker runt i E46:or (tex 320 2,0, 323 2,5 och 320 2,2-bilar) med 535 E34 cool

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
regleringen är faktist paj på denna ! är de någon ventil som reglerar detta? skärmar vet ja men brukar dom verkligen rosta undertill ? smile mkt bra tips upsskattas verkligen
ekelund88 skrev:
Provkör noga egentliga svagheter e ju bussningar o och leder på e34 535an e riktigt tung och de sliter hårt drivlinan e grym har aldrig haft problem o kört mycket e34   

lite andra saker du ska kolla är ju tex centrallåset så allt låser och låser upp mer vanligt att de strular än att de e ok. sen att värmeregleringen funkar antingen ger dom värme eller kallluft om det är paj

rost ? ja på skärmar och golv har jag upplevt som vanligt kolla där

bensinförbrukning runt 1 liter milen blandad inte mycket mer men stadskörning mer än dubblar du de

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
de är så de känns faktiskt, dock vet ja hur denna kaross är, riktigt fin o har gått på gotland i 20 år.. känns lite jobbigare att hitta en 525a med fin kaross?? önska att den motorn satt i den här karossen, denna motor verkar verkligen omodern smile
Frippe08 skrev:

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag håller med, de 2 sista bultarna till insuget mot torpeden tog längre tid att montera än resten av insuget.

bra o veta saker!smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
Nog är M30 gammal men också beprövad, är den välskött och du fortsätter sköta den är risken för problem liten. M50 i all ära och det är en klart bättre motor, men varför ge dig ut och chansa på att du hittar en fin 525i när du är erbjuden en synbart riktigt fin 535i?

14.000:- är som sagt ett bra pris, visst kan man hitta en 525i för det priset men inte i det skicket som 535an verkar vara i om du inte har en bra dos tur med dig.

Har du dock läst kommentarerna om motorbytet under länken i ditt första inlägg, verkar som om motorn är bytt i denna 535i? Behöver absolut inte vara något negativt, efter det som uppges där verkar den nya motorn ha gåtts igenom. Men den gamla motorn byttes förstås av en anledning, och nu är bakaxeln bytt dessutom. Har bilen körts hårt? Är det original växellåda och är denna i så fall frisk, och så vidare? Något jag åtminstone försökt reda ut innan ett köp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
hejsan, jo de såg ja också, mja de va lite missförstånd att kardan o bakaxel var bytt, ja antar att dessa bilar har blivit lite lekta? men kvaliten på dessa bilar är ju bra och hållbarheten så de borde ju inte va så mycket problem? tack för bra tips! uppskattas verkligen, men som du säger så är priset bra o karrosen e fräsh, men de känns ändå.. ja hur ska ja säga.. DUMT o köpa en bil med motorkonstruktion från 60-70 talet? smile
Rquired skrev:
Nog är M30 gammal men också beprövad, är den välskött och du fortsätter sköta den är risken för problem liten. M50 i all ära och det är en klart bättre motor, men varför ge dig ut och chansa på att du hittar en fin 525i när du är erbjuden en synbart riktigt fin 535i?

14.000:- är som sagt ett bra pris, visst kan man hitta en 525i för det priset men inte i det skicket som 535an verkar vara i om du inte har en bra dos tur med dig.

Har du dock läst kommentarerna om motorbytet under länken i ditt första inlägg, verkar som om motorn är bytt i denna 535i? Behöver absolut inte vara något negativt, efter det som uppges där verkar den nya motorn ha gåtts igenom. Men den gamla motorn byttes förstås av en anledning, och nu är bakaxeln bytt dessutom. Har bilen körts hårt? Är det original växellåda och är denna i så fall frisk, och så vidare? Något jag åtminstone försökt reda ut innan ett köp!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2011
Volvo142t skrev:
hejsan, jo de såg ja också, mja de va lite missförstånd att kardan o bakaxel var bytt, ja antar att dessa bilar har blivit lite lekta? men kvaliten på dessa bilar är ju bra och hållbarheten så de borde ju inte va så mycket problem? tack för bra tips! uppskattas verkligen, men som du säger så är priset bra o karrosen e fräsh, men de känns ändå.. ja hur ska ja säga.. DUMT o köpa en bil med motorkonstruktion från 60-70 talet? smile
Rquired skrev:

Jo de är ofta hårt körda, och har just denna bilen körts slut på och delar byts är det ingen fara så länge utbytesdelarna är friska. Det var just det jag tänkte kunde vara värt att kontrollera, för vi "vet" att motor och differential är utbytta; Men det står ingen om tex. växellådan!

Men att det skulle vara dumt att köpa en M30 vet jag inte om jag kan hålla med om, skall vi vara petiga är förbränningsmotorn i sig en över hundra år gammal konstruktion. Det viktiga är hur den fungerar idag tycker jag, och för att vara en motor från slutet av 60-talet är M30B35 varken törstig (Jämför med en Volvo med halva effekten...) eller klen.

För 14´ tror jag det är ett bra köp oavsett när motorn utvecklades!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
29 juni 2011
ett litet inlägg till i denna tråd e ju att den guldiga jag jag hade hade gått 35000 + moms smile och ända väldigt fräsch

1 798 Inlägg
29 juni 2011
Varför ska han redan sälja han köpte den ju precis ju. Den bilen är rätt bra i skicket känner han som hade den på gotland o han fixade till den en hel del

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
540
fredde85 skrev:
Varför ska han redan sälja han köpte den ju precis ju. Den bilen är rätt bra i skicket känner han som hade den på gotland o han fixade till den en hel del

193 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
540
fredde85 skrev:

1 798 Inlägg
29 juni 2011
Jag kan köpa den billigt också hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Sök