Biltema starktonshorn låter inte så starkt

TaXUS
3 juli 2011 · 109 Inlägg

Kopplade in dessa precis. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ktonshorn/
Lät mindre än original IMO hmm . Skulle jag köpt de kompressor-drivna istället?
Så här ser det ut nu:
http://img225.imageshack.us/img225/3319/dsc01869h.th.jpg
För lite utrymme framför "trattarna" kanske? Vill bara det ska låta som faan big_smile
Går det att byta om jag nu packat upp dem ifall det behövs....?

Brådhis * Voff voff *
3 juli 2011 · 10 283 Inlägg

Har du kopplat dom med relä osv. så dom får ordentligt med ström eller kör du på originalkablarna?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TaXUS
4 juli 2011 · 109 Inlägg

Brådhis skrev:
Har du kopplat dom med relä osv. så dom får ordentligt med ström eller kör du på originalkablarna?

//Brådhis

Original kablarna.

Drönirettab
4 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Det står ju inte hur mycket ström de där drar, lite synd. Du kan dock mäta ganska enkelt om det är en massa spänningsförluster i matningskablarna, plocka fram en multimeter och ställ den i läge för spänningsmätning 20 V.

Någon får sitta i bilen och tuta medan du mäter. Sätt ena mätpinnen på batteripluspolen och andra mätpinnen på hornets plusmatning, mätvärdet i detta fall ska visa så nära 0 V som möjligt (du mäter nu spänningsfallet mellan batteri och tuta nämligen). Gör samma sak med minus, dvs ena mätpinnen på batteriminuspol och andra mätpinnen på hornets minusmatning.

Om mätvärdena ligger en bra bit över 0,5 V (tex 1-2 V ) så har du onödigt spänningsfall, då bör du använda relä som matar hornet istället. Ligger mätningarna tydligt under 0,5 V så bör inte detta orsaka att hornet låter väldigt svagt.

RD_87 Skrotsamlare
4 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Sen så kan man ju tänka sig att även om spänningsfallet skulle var lågt så kan kablarna vara för klena ändå. Nu har jag ingen aning om vad de där kan tänkas dra strömmässigt men minst 1,5mm² är nog att rekomendera.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
TaXUS
4 juli 2011 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det står ju inte hur mycket ström de där drar, lite synd. Du kan dock mäta ganska enkelt om det är en massa spänningsförluster i matningskablarna, plocka fram en multimeter och ställ den i läge för spänningsmätning 20 V.

Någon får sitta i bilen och tuta medan du mäter. Sätt ena mätpinnen på batteripluspolen och andra mätpinnen på hornets plusmatning, mätvärdet i detta fall ska visa så nära 0 V som möjligt (du mäter nu spänningsfallet mellan batteri och tuta nämligen). Gör samma sak med minus, dvs ena mätpinnen på batteriminuspol och andra mätpinnen på hornets minusmatning.

Om mätvärdena ligger en bra bit över 0,5 V (tex 1-2 V ) så har du onödigt spänningsfall, då bör du använda relä som matar hornet istället. Ligger mätningarna tydligt under 0,5 V så bör inte detta orsaka att hornet låter väldigt svagt.

Plus till plus visade 12.xx och minus till minus visade omkring 0.00 hmm

G-sson
4 juli 2011 · 612 Inlägg

TaXUS skrev:
Plus till plus visade 12.xx

Då gör du fel, eller så är hornet praktiskt taget helt tyst eftersom det max får ~2V om bilen var igång vid mätningen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2011 · 17 502 Inlägg

Hade kompressorhornen i en bil för någon månad sen (Trasig tuta så köpte dessa) och de tutar på rätt friskt! Överlag är nog luftdrivna att föredra framför eldrivna. Haft ett gäng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TaXUS
4 juli 2011 · 109 Inlägg

G-sson skrev:

TaXUS skrev:
Plus till plus visade 12.xx

Då gör du fel, eller så är hornet praktiskt taget helt tyst eftersom det max får ~2V om bilen var igång vid mätningen.

hur ska jag göra då? smile

TaXUS
4 juli 2011 · 109 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Hade kompressorhornen i en bil för någon månad sen (Trasig tuta så köpte dessa) och de tutar på rätt friskt! Överlag är nog luftdrivna att föredra framför eldrivna. Haft ett gäng.

Tänkte mest för dem producerar båda 115 db..... hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2011 · 17 502 Inlägg

TaXUS skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Hade kompressorhornen i en bil för någon månad sen (Trasig tuta så köpte dessa) och de tutar på rätt friskt! Överlag är nog luftdrivna att föredra framför eldrivna. Haft ett gäng.

Tänkte mest för dem producerar båda 115 db..... hmm

Jo, jag förstår. Men det är ändå skillnad. Vet inte varför.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
G-sson
4 juli 2011 · 612 Inlägg

TaXUS skrev:

G-sson skrev:

TaXUS skrev:
Plus till plus visade 12.xx

Då gör du fel, eller så är hornet praktiskt taget helt tyst eftersom det max får ~2V om bilen var igång vid mätningen.

hur ska jag göra då? smile

Förmodligen mätte du när tutan inte användes, du kan inte mäta spänningsfall genom kablarna när du inte använder kablarna. Mät medan någon tutar åt dig.

TaXUS
4 juli 2011 · 109 Inlägg

G-sson skrev:

TaXUS skrev:

G-sson skrev:

Då gör du fel, eller så är hornet praktiskt taget helt tyst eftersom det max får ~2V om bilen var igång vid mätningen.

hur ska jag göra då? smile

Förmodligen mätte du när tutan inte användes, du kan inte mäta spänningsfall genom kablarna när du inte använder kablarna. Mät medan någon tutar åt dig.

Grannen höll när jag tutade, provade av å till men den visa knappt någon skillnad. Den andra visade 0 hela tiden.

G-sson
4 juli 2011 · 612 Inlägg

När du tutar kopplar du ihop batteriplus med plusanslutningen på hornet. Det ska gå ner från 12-14V till ganska nära noll, är det oförändrat är något trasigt (och tyst) eller så gör man fel.

Tott
4 juli 2011 · 130 Inlägg

Testa att ta loss den och dra kablar från batteriet direkt till tutan och hör om det låter mer eller inte. om det låter mer så kopplar du ett relä i kablarna som är gammla tutan (som den sitter i nu som jag förstår) sen drar du via batteriet till tutan direkt med rätt storlek på kablarna osv osv osv.. Förstår du ungefär vad jag menar? smile

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
TaXUS
5 juli 2011 · 109 Inlägg

Tott skrev:
Testa att ta loss den och dra kablar från batteriet direkt till tutan och hör om det låter mer eller inte. om det låter mer så kopplar du ett relä i kablarna som är gammla tutan (som den sitter i nu som jag förstår) sen drar du via batteriet till tutan direkt med rätt storlek på kablarna osv osv osv.. Förstår du ungefär vad jag menar? smile

Ingen dum idé att testa direkt på batteriet tongue
Pappa kan allt sånt om relä så han kan förklara för mig om det behövs big_smile

TaXUS
5 juli 2011 · 109 Inlägg

G-sson skrev:
När du tutar kopplar du ihop batteriplus med plusanslutningen på hornet. Det ska gå ner från 12-14V till ganska nära noll, är det oförändrat är något trasigt (och tyst) eller så gör man fel.

Har för mig jag gjorde rätt men den visa ändå cirka 12 hmm

Drönirettab
5 juli 2011 · 21 761 Inlägg

TaXUS skrev:
Pappa kan allt sånt om relä så han kan förklara för mig om det behövs big_smile

Då kan han säkert ge goda råd om de där mätningarna också, jag håller med G-sson att någonting blev lite knas med mätningen. smile

TaXUS
5 juli 2011 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:

TaXUS skrev:
Pappa kan allt sånt om relä så han kan förklara för mig om det behövs big_smile

Då kan han säkert ge goda råd om de där mätningarna också, jag håller med G-sson att någonting blev lite knas med mätningen. smile

Ska se om jag testar ikväll annars imorgon! wink

EDIT: Testade att plocka av tutan och satte den direkt på batteriet, lät HÖGT tongue Men det dumma är att jag aldrig stått framför bilen och lyssnat, bara stått utanför dörren så jag nått tutan precis, kanske bara låter lite för mig eftersom ljudet kan vara mer riktat? Sen stoppas kanske en del av ljudet pga hur jag monterat dem bakom grillen.....

Senast redigerat av TaXUS (5 juli 2011)

Tott
5 juli 2011 · 130 Inlägg

TaXUS skrev:

Drönirettab skrev:

TaXUS skrev:
Pappa kan allt sånt om relä så han kan förklara för mig om det behövs big_smile

Då kan han säkert ge goda råd om de där mätningarna också, jag håller med G-sson att någonting blev lite knas med mätningen. smile

Ska se om jag testar ikväll annars imorgon! wink

EDIT: Testade att plocka av tutan och satte den direkt på batteriet, lät HÖGT tongue Men det dumma är att jag aldrig stått framför bilen och lyssnat, bara stått utanför dörren så jag nått tutan precis, kanske bara låter lite för mig eftersom ljudet kan vara mer riktat? Sen stoppas kanske en del av ljudet pga hur jag monterat dem bakom grillen.....

om du har lätt för att koppla om den till tutan och till batteriet kan du ju alltid be en polare tuta och du står nån meter framför bilen o lyssnar.
jag tror inte att det ljudet sjunger så mycket. det lät då högt med min som jag hadde! smile

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang