Jag surfade runt lite på internet och hittade denna sida och den verkar kanske kunna hjälpa mig lite på traven.
Min situation just nu är att jag knegar på lager och tycker att det är fruktansvärt tråkigt. Lyfta en massa kolli om dagarna ger ingen stimulans direkt. Och det funkar verkligen inte i längden. Jag är väldigt intresserad av motorer, bilar, båtar, ja allt som har med förbränning att göra. Jag brukar lugna mig själv lite med att mecka lite lätt med min fyrhjuling eller traktor/gräsklippare

. Jag kan till och med när jag är riktigt uttråkad ställa míg och putsa under motorhuven, för det är "typ" det ända jag kan göra på en bil. Jag vågar inte ta några större steg utan riktigt kunnande eller utbildning.
Något jag tänker på väldigt ofta är att det skulle vara så himla kul att kunna köpa något renoveringsobjekt för att sen fixa upp den till fint skick. Men dock så krävs ju det att man kan mecka med bilar och veta hur allt fungerar etc etc.
Jag skulle verkligen uppskatta om ni har några ideér om hur jag kan gå tillväga för att lära mig på en inte allt för komplicerad väg. (då menar jag att inte behöva gå 3 årig fordonslinje på gymnasiet, eller liknande

)
Det är lite synd att min kompiskrets inte delar min uppfattning om meckande, så det är svårt för mig att dra lärdom genom mina vänner och bekanta.
Finns det kurser att gå i fordonsmek?
Eller är det självlärdom som gäller?
Något jag har funderat på också är att ta tjuren vid hornen och köpa en gammal skruttbil och försöka tills det funkar hehe, lära sig för hand så att säga. Men det kan nog vara väldigt tidskrävande och svårt när man inte har någon man kan lära av. Visst har man manualer, forum, internet till sin hjälp men det praktiska knäcker allt.
Jag är tacksam alla svar
/Danne