Problem med volvo 760 T5 Hjälp !!

V_Racing
4 juli 2011 · 935 Inlägg

Har 2st problem med min volvo 760 T5 som precis blivit uppstartad.

Motorn är en T5-Motor ifrån en 850 som demonterades av en polare på bilskot
Så motorn testadea innan demontering och gick kanon.

Nu har den åkt ner i min 760:n och är uppstartad med 2st problem..

1. Tickar väldigt mycket ifrån toppen? kan det vara att oljetrycket är dåligt?
Funderar på om det kan vara oljeröret i tråget som inte ligger tillräckligt djut ner i tråget?
Skvätter endå lite olja om man lyfter på oljelocket..

2. Får inte ut nått vatten igenom termostathuset. Plockat bort termostat men inget vatten..
Svårluftat? Borde vär cirkulera runt direkt när man fyller på vatten i expansionskärlet och motorn är igång?


(Sitter 3" downpipe på sedan 760 orginalkatt å resten bak orginal typ 2" kan det ha nån inverkan att det blir motstånd?)

Stort tack om ni har några bra förslag!

Marlboroman
4 juli 2011 · 8 234 Inlägg

1: Antar att motorn stått still länge? Då tar det tid innan lyftarna fylls riktigt med olja och tystnar.

2: Hur mycket vatten har du hällt i då? Det lär ju i en 6-7 liter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
V_Racing
4 juli 2011 · 935 Inlägg

Marlboroman skrev:
1: Antar att motorn stått still länge? Då tar det tid innan lyftarna fylls riktigt med olja och tystnar.

2: Hur mycket vatten har du hällt i då? Det lär ju i en 6-7 liter.

Har i ca 5liter kanske måste lufta ordentligt men borde endå komma ur vatten ur termostathuset:S

den har inte stått still i mer en ca 2 veckor motorn så det borde inte vara det som är felet heller:(

Marlboroman
4 juli 2011 · 8 234 Inlägg

2 veckor räcker gott och väl för att det ska ticka ett bra tag, sen har ju skicket på lyftarna en hel del med saken att göra också. Såna ljud försvinner sällan innan den kommit upp i arbetstemp.

Kylsystemet ska dessutom vara självluftande.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
V_Racing
4 juli 2011 · 935 Inlägg

Marlboroman skrev:
2 veckor räcker gott och väl för att det ska ticka ett bra tag, sen har ju skicket på lyftarna en hel del med saken att göra också. Såna ljud försvinner sällan innan den kommit upp i arbetstemp.

Kylsystemet ska dessutom vara självluftande.

ok stort tack får kolla om jag får nån ordning på kylsystemet smile & och hoppas att tickandet minskar efter ett tag smile har ju inte varit ute och kört med den en tongue

Snitch Ointresserad.
4 juli 2011 · 936 Inlägg

Nån aning om miltal på motorn?

Som sagt så kanske inte lyftarna är helt friska... funktionsmässigt alltså.

Teabag appreciation club.
V_Racing
4 juli 2011 · 935 Inlägg

Snitch skrev:
Nån aning om miltal på motorn?

Som sagt så kanske inte lyftarna är helt friska... funktionsmässigt alltså.

bilen provkördes ju innan vi lyfte ur den på 850:n funkade perfekt bara gått 2 veckor sedan satt din i 760:n och nu tickar..Måste troligen varmköra den men låter ju inget vidare tongue

V_Racing
5 juli 2011 · 935 Inlägg

Angående cirkulations problemet kan det vara följande?

Nu är det kopplat en slang ifrån expansionskylet till mitten av vattenkyl (2)

Sedan slang ifrån kylet till vattenröret under motorfästet (1)
och övre slang ifrån termostathus givetvis.

Kan det vara så att när jag fyller på vatten så når inte nivån upp till vattenpumpen
så att vattnet inte pumpar vidare ut? ska jag dra en extra slang ifrån expansionskärl
direkt på vattenröret som går ut bakom vattenpump (3) ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-2a034508125b8695c6153659a3d96c74.jpg

Hittade en bild på vattenrör. Behöver kanske svetsa på detta rör och slang ifrån expansionskärl
för att pumpen ska få vatten?
(nivån räcker kanske inte upp nu när jag bara har slang till mitten av kylet?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-89301536cdd243e698385c30e9cff80a.jpg

V_Racing
5 juli 2011 · 935 Inlägg

Ska alltså se ut såhär? fast jag kommer även ha slang till mitten av kylet?

Problemet borde va att nu när jag bara ha slang till kylet når inte vattnet upp till vattenpump? därav inget vatten som pumpas vidare ut och ur termostathus?

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-7fdf78a44b0fe0743de55d95a38e8b0b.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang