11578
Sök

Säkringshållare till 35mm2

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Har kikat runt lite på olika säkringshållare till 35mm2.
Vilken använder ni? Finns det AGU säkringar på 120-130 A?
Senast redigerat av Sanny (13 augusti 2006)

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Jag tvivlar på det, den största säkringen som jag har sett är 80A. Vill man ha större så är det ANL säkring som gäller verkar det som.

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
De ANL säkringar som jag hittat ligger på 100, 150, 200 osv.
Skulle behöva 120A iaf.

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Är det till ditt A6 steg? Jag skrev väl 100-120A har jag för mig, du kan nog testa med 100A säkring till att börja med tror jag. Fast jag undrar om det inte går för sig med 150A till 35mm2 kabel, men det får nog "experterna" svara på. Jag vill inte säga för mycket.
Senast redigerat av Drönirettab (13 augusti 2006)

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Yes, till A6 steget.

Men funderar på att sätta dit ett till batteri, de var därför jag ville ha lite grövre säkring.
Tror du det kommer att funka med ett batteri om man spelar med "huvudet" - inte full volym från start, kanske får köra utan nångån ibland bara för att låta batterit återhämta sig?

Får ta och pröva med en 100A först.
Senast redigerat av Sanny (13 augusti 2006)

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Fast jag undrar om det inte går för sig med 150A till 35mm2 kabel, men det får nog "experterna" svara på. Jag vill inte säga för mycket.

Hör inte du till en av experterna då? wink Tycker du verkar kunna svara på allt och lite till.

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Sanny skrev:
Hör inte du till en av experterna då? wink Tycker du verkar kunna svara på allt och lite till.

Nej, jag vill inte kalla mig för expert på långa vägar. Visst kan jag svara på lite frågor om bilel och batterier men när det gäller byggnationer av billjud och kabelinstallationer så har jag för lite praktisk erfarenhet för att kunna säga säkert om vilka säkerhetsmariginaler man bör ha när man ligger på gränsen för säkring/area-förhållandet.

Detta med batteriet. Du kan förstås prova att köra med det nuvarande batteriet och sedan med jämna mellanrum kolla hur batteriet mår, det är dock möjligt att det kan bli för lite kräm till steget fastän batteriet är i bra skick men det lär du nog märka. Du kan prova att mäta spänningen på stegets kopplingsplintar när du spelar med motorn igång så ser du om spänningen sjunker mycket.

Om det visar sig att batteriet behöver lite laddning då och då så är det bättre att ladda det med en bra laddare än att försöka ladda med generatorns hjälp. Om batteriet inte är alltför urdraget så räcker ofta en natts laddning för att det ska må bra.

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Vad är lägsta värdet ungefär? 13V?

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
Jag kör med 35mm2 och har 100A ANL-säkring till ett 1000W monoblock

100A både mellan batterierna och från optima2 till steget trots det bara är en meter. Hade kunnat haft 120, 140 iaf där men det är iaf bara tillfälligt innan jag bygger anpassad egen låda mm.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Hehe, ja du har ju gott om power i din bil.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
Drönirettab skrev:
Hehe, ja du har ju gott om power i din bil.

Synd bara att man inte kan utnyttja den bättre.

Men tror att det var bra affär iallafall när jag kom över optimorna så billigt och kan aldrig skada med lite extra att ta av.

Kraften kommer garanterat räcka för mig, de flesta extrembyggen och tävlingsljud klarar sig väl på 3 batterier som kraftkälla ?!

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Sanny skrev:
Vad är lägsta värdet ungefär? 13V?

Jag vet inte riktigt hur lågt spänningen brukar sjunka när generatorn belastas maximalt, det beror ju på motorvarvtalet också. Man kan nog säga att om motorvarvtalet är 2000 varv så bör generatorn kunna ge ungefär sin maximala ström och då ska spänningen inte sjunka under 13V åtminstone, gör den det så får ju batteriet inte laddning. Spänningen bör ligga över 13,5V för att vara säker på att batteriet laddas någorlunda.

En modern generator ska helst ge 14-14,4V eller kanske någon tiondel mer om motorvarvtalet är 1500-2000, det innebär också att vid tomgång(mer än ca 700 varv)så ska spänningen ligga på 14V eller mer om bara halvljuset är igång. Dessa spänningar gäller om batteriet är fulladdat och temperaturen är runt +10-20 grader ute.

2 655 Inlägg
13 augusti 2006
Det är mycket som spelar in på hur hög spänning en generator ger vid maxbelastning.

Men det som Drönirettab var inne på i tidigare inlägg så spelar även skicket på generatorn in på hur hög spänning den klarar av att ge.

Bra att veta är att vilospänningen för ett fulladdat batteri ligger på 12,7V. Så ger generatorn under 13V så har man ingen laddning av batteriet.

Vi bilstereonissar bör kolla upp spänningen på batteriet lite då och då och framför allt ladda batteriet/batterierna med jämna mellanrum.

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Streckkoden skrev:
Vi bilstereonissar bör kolla upp spänningen på batteriet lite då och då och framför allt ladda batteriet/batterierna med jämna mellanrum.

Ja, jag har skrivit något förut om hur lurigt det är detta med dåligt laddade batterier. På sommaren så går motorn lätt att snurra igång, då märker man egentligen inte så mycket om batteriet är halvbra laddat. Man har kanske kört omkring i flera månader med ett halvfullt batteri utan att tänka på det och då har plattorna sulfaterat vilket gör att man oftast inte kan få tillbaka batteriet i bra skick igen.

Om man hade kollat upp batteriet lite då och då så hade detta kanske aldrig hänt. En annan sak som skrivs om nästan alla batterier idag är att de är underhållsfria och då glömmer folk kanske att underhåll inte bara är att fylla på vatten, det innebär även att kontrollera batteriets laddning.

286 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
Nån prisvärd batteri laddare att rekommendera, har läst lite om C-tek laddarna, verkar rätt bra.

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Jag har inte så mycket att jämföra med men dessa laddare är bra, ingen risk för överladdning och man behöver inte bekymra sig om man har AGM eller GEL batterier heller. Laddaren passar bra för dessa batterier också.

Är ju ganska lätt att få tag i, tex Clas Ohlson har dem och bensinmackarna har också.

2 655 Inlägg
13 augusti 2006
Ska du köpa C-Tek laddare så satsa på den som ger 7A.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 augusti 2006
Streckkoden skrev:

C-Tek ska jag också satsa på, verkar vara trevliga laddare, gäller den modellen för mig också?

2 655 Inlägg
13 augusti 2006
Martin 9-3 skrev:
Streckkoden skrev:

C-Tek ska jag också satsa på, verkar vara trevliga laddare, gäller den modellen för mig också?

Vill du absolut ha en C-Tek så tycker jag att du ska köpa den större 25A laddaren, pga dina 2 Optima batterier. Du klarar dej med 7A men det tar betydligt längre tid att ladda alla batterier med 7A laddaren..

Nackdelen med C-Tek laddaren är att du måste ställa in i vilket läge du vill att laddaren ska jobba i, varje gång du använder laddaren. Gör man inte det så drar laddaren backström.

Jag har provat både C-Tek och lite andra sorters laddare som är "helautomatiska" och kommit fram till att det är en smaksak.

Jag använder en laddare som ger 17A och som är helautomatisk till mina bilar.

21 761 Inlägg
13 augusti 2006
Streckkoden skrev:
Nackdelen med C-Tek laddaren är att du måste ställa in i vilket läge du vill att laddaren ska jobba i, varje gång du använder laddaren. Gör man inte det så drar laddaren backström.

Där kan jag inte hålla med. Laddarna har ett minne så att de går igång med den senaste inställningen när man startar laddningen, jag har själv nyss kollat det och det står också i manualen. Slog på en XS7000 och den gick igång med den senaste inställningen utan att ha rört mode-knappen, då har laddaren inte använts på en månad eller så.

Sök