Köpråd: Stark 4x4 dragbil med lite lyxkänsla

Real_Horsepower
13 juli 2011 · 22 Inlägg

Oj oj oj Cruel 88 tipset "Passat Diesel 4-motion" är grymt hett! Och snygg är den också. En smart, snygg, bränslesnål, AWD! Kanske inte så mycket att slänga in tre halmbalar i men perfekt för min man att slänga in sig själv i och susa ner för Hallansåsen. Han kommer att älska den här. Fy fasen det här kommer att bli dyrt. Nu kommer det att bli två bilar istället för en...
Denna får vi ta och provköra i veckan! Stort tack för tipset! smile

TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

Köp en XC90 också wink haft ett par st och dom är fina.

TurbOla Reservdansk
13 juli 2011 · 6 271 Inlägg

Stora nackdelen med Volvos nya AWD är att de har skippat den mekaniska diffbromsen i bakaxeln, som fanns på första 850/V70 karossen.

[video]http://www.garaget.org/video/37303[/video]

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
13 juli 2011 · 12 512 Inlägg

Kvällens roligaste läsning, alltid intressant med åsikter! Tänkte försöka svara på några frågor du ställde:

-BMW X5 av föregående generation, det vill säga den som är aktuell för dig, finns med två olika system på fyrhjulsdriften. På tidiga exemplar deras gamla system som duger mer än väl för gatan men inte är kompetent nog utanför; Det kan i vissa lägen ställa sig och spinna på det hjul med minst grepp.
Senare årsmodeller (Jag har för mig att det var from 2004) har samma xDrive som till exempel BMW X3 har; Det är kanon och har fått mycket positiv kritik och har i flertalet test ansetts vara marknadens bästa system för tillfället.

-BMW X3: Nog är modellen inte perfekt, den är tänkt att vara sportig vilket gör att en del uppfattar den som nervös och lite stötig. Men när du upplevde den som en tröska och upplevde motorn som trög tror jag inte den var ok, jag har aldrig hört någon annan säga något liknande. Den maskinen brukar vara pigg och varvvillig "lite som en bensinmotor" och en frisk X3 brukar luta åt en körglad mellanklassbil snarare än en SUV i uppträdandet. Å andra sidan; 9000mil på 8år i en diesel importbil och du upplevde att den var i dåligt skick? Luktar skruvad mätare!

-Volvo: Glöm XC90, tycker helt klart att det är XC60 som gäller! Så mycket modernare och fräschare i allt, och det är ingen terrängbil men den duger helt klart till det du behöver den till; En bekant har en D5 R-design köpt i vintras och hästtjej som hon är så får den jobba (Och klarar det). XC90 har dessutom haft en massa problem och ligger/låg i botten i Bilprovningen statistik av den anledningen.

-Mercedes; Tycker du GLK är ful?! Som smaken kan variera, jag älskar utseendet och modellen! ML låter dock som en hit för dig, men jag hoppas du syftar på en 350 cdi annars blir sopparäkningen dyr?

-Land Rover, vågar man äga en sådan efter att garantin har gått ut? Jag har hört för många skräckhistorier för att ens chansa, XC60-ägaren ovan jobbar på Rejmes i Halmstad som representerar båda märkena och köpte en Volvo...

-VW Passat har jag kört mycket då vi haft två stycken på jobbet där en fyrhjulsdriven 2010 ersatte den tidigare framhjulsdrivna 2006an, en fin bil med mycket trevlig dieselmotor och växellåda (DSG automatlåda). Har dock inte varit helt problemfria men inga allvarliga fel. Hade dock aldrig köpt denna bil om jag haft dina behov, upplever inte en Passat som någonting att lita på utanför allmän väg utan det är en vanlig, låg personbil som troligen fastnar rätt snabbt. Upplevde den dessutom som lite väl framhjulsdriven, ett släp lyfter ju framänden på bilen och inte är det optimalt om framhjulen spinner lite innan bakhjulen vaknar? Särskilt inte om bilen i sig har lite markfrigång?

Senast redigerat av Rquired (13 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
13 juli 2011 · 2 763 Inlägg

Håller med Rquired, XC90 känns mycket äldre än vad XC60 gör! Sen är XC60 med D5 och AWD riktigt goa bilar och tror att en sån skulle passa dig och dina behov! smile

Lycka till med köo och ditt framtida bilägandeQ

Mvh Christoffer smile

Volvo - For Life
TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

En xc90 och en xc60 vore väl fint? wink xc90 är ingen tokig bil, har dock inte ägt någon xc60 så kan inte uttala mig om den riktigt. Kanske vore nåt som vinterbil för mig denna gång smile
Nej men jag tycker iallafall att xc90 duger fint, dom ja haft har vart kanon

BOLIN_
13 juli 2011 · 2 763 Inlägg

TubRolf skrev:
En xc90 och en xc60 vore väl fint? wink xc90 är ingen tokig bil, har dock inte ägt någon xc60 så kan inte uttala mig om den riktigt. Kanske vore nåt som vinterbil för mig denna gång smile
Nej men jag tycker iallafall att xc90 duger fint, dom ja haft har vart kanon

Hur tar sig XC90 fram i lite svårare terräng? smile

Volvo - For Life
TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

BOLIN_ skrev:

TubRolf skrev:
En xc90 och en xc60 vore väl fint? wink xc90 är ingen tokig bil, har dock inte ägt någon xc60 så kan inte uttala mig om den riktigt. Kanske vore nåt som vinterbil för mig denna gång smile
Nej men jag tycker iallafall att xc90 duger fint, dom ja haft har vart kanon

Hur tar sig XC90 fram i lite svårare terräng? smile

Vill du få det till ett problem? Inget jag märkt av iallafall.

BOLIN_
13 juli 2011 · 2 763 Inlägg

TubRolf skrev:

BOLIN_ skrev:

TubRolf skrev:
En xc90 och en xc60 vore väl fint? wink xc90 är ingen tokig bil, har dock inte ägt någon xc60 så kan inte uttala mig om den riktigt. Kanske vore nåt som vinterbil för mig denna gång smile
Nej men jag tycker iallafall att xc90 duger fint, dom ja haft har vart kanon

Hur tar sig XC90 fram i lite svårare terräng? smile

Vill du få det till ett problem? Inget jag märkt av iallafall.

Nejnej, jag har bara inte åkt XC90 särskilt mycket och ingenting i terräng, det är därför jag frågar! Förlåt för att jag formulerade mig lite fel! smile

Volvo - For Life
Henjer
13 juli 2011 · 276 Inlägg

Lägg ner alla domdär bilarna du tittat på och köp en Hummer H2! Du hittar ingen bättre dragbil som är robust som en stridsvagn men har grym åkkomfort! Visst, lite plastig intreör men de glömmer man snabbt. Ganska skönt å ha nederkant på rutorna i takhöjd på vanliga bilar! Och 4x4 på hummern är inge jävla dinkytoy med visko och små legomotorer, där är de rediga diffar där man hör hur det "klunkar" till när man trycker på knappen för att låsa diffen. Jag har nu en 535 diesel -06 och innan de körde jag RS4:a, båda har lyx och komfort på sitt sätt, men faan vet om inte hummern slår de i slutändan iaf, gott om plats, kaptensstolar och åkhöjd/sikt... 70cm snö var då inga problem för mig med dubbade vinterdäck heller!

Där har du min åsikt! Lycka till....

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
TubRolf Avstängd
13 juli 2011 · 44 Inlägg

BOLIN_ skrev:

TubRolf skrev:

BOLIN_ skrev:
Hur tar sig XC90 fram i lite svårare terräng? smile

Vill du få det till ett problem? Inget jag märkt av iallafall.

Nejnej, jag har bara inte åkt XC90 särskilt mycket och ingenting i terräng, det är därför jag frågar! Förlåt för att jag formulerade mig lite fel! smile

Hehe nu när jag läste om ditt inlägg så kan jag inte förstå hur jag kunde misstolka det tongue för lite sömn som alldeles för ofta...
Enligt mig är det inga större problem med lite värre terräng med xc90. Finns kanske bättre bilar ändå men dom gångerna jag lekt runt lite har det gått fint smile

BOLIN_
13 juli 2011 · 2 763 Inlägg

TubRolf skrev:

BOLIN_ skrev:

TubRolf skrev:

Vill du få det till ett problem? Inget jag märkt av iallafall.

Nejnej, jag har bara inte åkt XC90 särskilt mycket och ingenting i terräng, det är därför jag frågar! Förlåt för att jag formulerade mig lite fel! smile

Hehe nu när jag läste om ditt inlägg så kan jag inte förstå hur jag kunde misstolka det tongue för lite sömn som alldeles för ofta...
Enligt mig är det inga större problem med lite värre terräng med xc90. Finns kanske bättre bilar ändå men dom gångerna jag lekt runt lite har det gått fint smile

Inga problem, förstod att det var nåt sånt och det är lätt hänt! smile Okej, låter ju ganska bra! Dock kanske XC90 är lite för höga bak för TS hundar?! smile

Volvo - For Life
cruel88 CREW FTR
13 juli 2011 · 435 Inlägg

Rquired skrev:
Kvällens roligaste läsning, alltid intressant med åsikter! Tänkte försöka svara på några frågor du ställde:

-BMW X5 av föregående generation, det vill säga den som är aktuell för dig, finns med två olika system på fyrhjulsdriften. På tidiga exemplar deras gamla system som duger mer än väl för gatan men inte är kompetent nog utanför; Det kan i vissa lägen ställa sig och spinna på det hjul med minst grepp.
Senare årsmodeller (Jag har för mig att det var from 2004) har samma xDrive som till exempel BMW X3 har; Det är kanon och har fått mycket positiv kritik och har i flertalet test ansetts vara marknadens bästa system för tillfället.

-BMW X3: Nog är modellen inte perfekt, den är tänkt att vara sportig vilket gör att en del uppfattar den som nervös och lite stötig. Men när du upplevde den som en tröska och upplevde motorn som trög tror jag inte den var ok, jag har aldrig hört någon annan säga något liknande. Den maskinen brukar vara pigg och varvvillig "lite som en bensinmotor" och en frisk X3 brukar luta åt en körglad mellanklassbil snarare än en SUV i uppträdandet. Å andra sidan; 9000mil på 8år i en diesel importbil och du upplevde att den var i dåligt skick? Luktar skruvad mätare!

-Volvo: Glöm XC90, tycker helt klart att det är XC60 som gäller! Så mycket modernare och fräschare i allt, och det är ingen terrängbil men den duger helt klart till det du behöver den till; En bekant har en D5 R-design köpt i vintras och hästtjej som hon är så får den jobba (Och klarar det). XC90 har dessutom haft en massa problem och ligger/låg i botten i Bilprovningen statistik av den anledningen.

-Mercedes; Tycker du GLK är ful?! Som smaken kan variera, jag älskar utseendet och modellen! ML låter dock som en hit för dig, men jag hoppas du syftar på en 350 cdi annars blir sopparäkningen dyr?

-Land Rover, vågar man äga en sådan efter att garantin har gått ut? Jag har hört för många skräckhistorier för att ens chansa, XC60-ägaren ovan jobbar på Rejmes i Halmstad som representerar båda märkena och köpte en Volvo...

-VW Passat har jag kört mycket då vi haft två stycken på jobbet där en fyrhjulsdriven 2010 ersatte den tidigare framhjulsdrivna 2006an, en fin bil med mycket trevlig dieselmotor och växellåda (DSG automatlåda). Har dock inte varit helt problemfria men inga allvarliga fel. Hade dock aldrig köpt denna bil om jag haft dina behov, upplever inte en Passat som någonting att lita på utanför allmän väg utan det är en vanlig, låg personbil som troligen fastnar rätt snabbt. Upplevde den dessutom som lite väl framhjulsdriven, ett släp lyfter ju framänden på bilen och inte är det optimalt om framhjulen spinner lite innan bakhjulen vaknar? Särskilt inte om bilen i sig har lite markfrigång?

Jag kört 11 000mil med mig passat, på isen, golfbana, MKT oplogade vägar, åkrar, lerpölar, kört mkt släp o husvagn sommar som vinter! har aldrig haft problem med min passat iaf, fastnat en ända gång men då var de snö upp till rutan på sido dörren annars har den tuggat på hela tiden! Till TS Men sen om man ska ha "riktig" awd som driver 50/50 eller nya 40/60 så audi quattro ett alt kanske? A6 allroad eller nåt.

FUCKTARD RACING CREW
Real_Horsepower
13 juli 2011 · 22 Inlägg

HELLO! 1000 tack för alla inlägg och kommentarer! Så mycket bra info!
Men varför har VOLVO tagit bort den mekaniska diffbromsen i bakaxeln? Så otroligt korkat när den tydligen funkade bra. Tack för kul och tydlig film TurbOla. - Det var tydligen bättre förr!

Tack BMW för att ni gjort de nyare X5:orna bättre i 4-hjuls driften. Då tror jag också att det här är en riktigt bra bil (så ska de bara plocka bort den där "lastluckan" på bagaget så blir det en riktigt bra hästbil också! smile  (Tack "Required" för som vanligt grym och saklig info!)

Förlåt BMW X3! Jag var nog lite väl hård mot dig. Jag tror det var ett trött exemplar som inte fått så mycket kärlek som jag hade oturen att provköra. Och YES, jag tror defenitivt mätaren var skruvad på den bilen. Den var helt slut. Färdig för pension. Jag får nog ge X3:an en ny chans. Men har senare modeller (typ efter 2004) samma 4-hjulsdrift (xDrive) som X5:an? Det tror jag att jag behöver ute i dyngan.

Required: jag tror du har alldeles rätt när du ifrågasätter om man vågar äga en Freelander efter att garantin har gått ut. Jag fick också den magkänslan. Annars älskar jag verkligen bilen! Grymt lättmanövrerad och ger mig en riktigt jeep känsla.

Passat 4-motion tror jag är ett jättebra alternativ till min man (som inte ska ut i skogen med kusar, om inte jag tvingar honom det vill säga) Jag tror inte den funkar för mig. Men utanför mina väldigt specifika terrängbehov tycker jag det verkar vara en alldeles strålande och smart bil, i alla fall på papper. Snygg och soppasnål.

Men vad säger ni om Touaregen då?

HUMMER: Det är ju en riktig Håll-Käften-Bil! Snacka om att ställa sig där skåpet ska stå liksom. Men det är som när jag var 15 och hade fått värsting-slalom-utrustningen men plogade mig ner för grön pist.. (I lifkön trodde mina span att jag var ett überproffs men fick sig ett gott skratt när de körde om mig där jag låg med näsan i snön, fast med djävligt snygga skidor. ha ha ha!) Men jag tror att jag kan sätta lite skräck i dressyrtanterna när jag glider in på banan med det i ekipaget, ha ha ha. Vore även roligt att stiga ur i ett par stilettklackar på ICA i Båstad!
Skämt o sido. Jag gillar faktiskt den här bilen väldigt mycket. Just för att den säkert tar sig fram överallt.
- Ett power train.  Jag har många gånger önskat att den goda fen plötsligt skulle uppenbara sig och omvandla den gamla Hyundaien till en Hummer när jag satt fast i snön ute i skogen. Jag ska åka och prova en faktsikt. Och så tar jag ett par Håll-Käften-Dojor på mig och kör en repa om ICA i Båstad!

MB ML som jag provade var en 350 CDI. Med den hoppas jag att vi ska ha vettig bränsle-ekonomi och ett bra andrahandsvärde. ML:n är en lågoddsare i bilvalet just nu.

Real_Horsepower
13 juli 2011 · 22 Inlägg

Ett par snabba till:
- Ssang Yong Kyron SUV 4x4, vad är det för något egentligen?
- Mercas 4-matic system, är det samma som när det bara står 4x4? Eller är det ett speciellt 4x4 system? Finns det på lite äldre ML? (2000, 2001, 2002:or?)

Rquired Allmänt envis
13 juli 2011 · 12 512 Inlägg

BMW X3 kom som årsmodell 2004 och hade då xDrive, om jag inte minns helt fel skedde det även en förbättring av systemet 2006 men det var ingen enorm skillnad. Är du intresserad av en X3 tycker jag dock att du skall köpa en facelift, från och med 2007 vilket du enklast ser på nerlackade stötfångare och LED-bakljus; Så som min ser ut!

Du kanske känner till Nyårsåsen för övrigt? Har klättrat där med min bil utan problem även när där snöat rejält, man kan aldrig ha för lite markfrigång men den X3 har räcker till och om det slår i så är underredet väl skyddat. Fyrhjulsdriften funkar alldeles utmärkt, det enda jag kan klaga på är de stänkskydd som sticker ner, tar i och då knäcks; Dum konstruktion BMW!

Var Passat ett alternativ till din man tar jag tillbaka det jag skrev, utanför vägen känner jag fortfarande inte att den har så mycket att säga till om men på vägen är den kanon. Kan verkligen rekommendera 170hk diesel i kombination med DSG-lådan!

Touareg: Är inte en ML eller XC60 mycket bättre?

Hummer: Hade jag aldrig ens övervägt, en typisk omodern jänkare som är hopplöst långt efter på alla andra punkter än utstrålning och terrängegenskaper. Usel inredningskvalité, låg komfort (Om man inte hör till dem som tycker en amerikansk rullande sacco-säck är "skön"...), ostadig på vägen jämfört med moderna SUV´s framför allt i höge fart, knepig styrning och en förbrukning som kommer dränera din lokala mack. Men provkör, alltid kul att kunna säga att man kört en Hummer! Och så kanske du upplever den annorlunda?

Någon Ssang Yong vet jag inte om jag vågat köpa, borde inte ett så okänt varumärke ha ett väldigt dåligt andrahandsvärde? Tidigare har de dock använt sig av bland annat Mercedes-motorer och lite annat, så någon skit verkar det inte vara. Hoppas bara det följer med en papperspåse med hål så du ser ut, för vacker var den inte! wink

Och till sist om Mercedes; De kallar sin fyrhjulsdrift för "4matic" helt enkelt och har gjort sedan 80-talet, när någon skriver enbart 4x4 är det kanske för att de inte känner till just Mercedes eget namn? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Real_Horsepower
13 juli 2011 · 22 Inlägg

Tack Tack Tack Rquired!
Ska kolla 2007 X3!!! Din bil är jättefin, verkar ju gå fram hur bra som helst i terrängen.
Så bra att alla MB 4x4 = 4-matic, då var det bara okunskap hos bil-handlarna!

Nej fasen Ssang Yong är väl en riktig riskokare. Dock kul att höra om någon hade någon erfarenhet av bilen. Den vågar jag mig dock inte på.

Själv tycker jag ML, GLK el XC60 är väldigt mycket bättre än Touareg. Glad att du håller med smile

Snart ska vi nog ha en, eller två...nya bilar! smile

Rquired Allmänt envis
13 juli 2011 · 12 512 Inlägg

Var så god, har dock funderat lite. Du gillade RX400h men uteslöt den, är du medveten om att det finns en bensindriven version med vanlig fyrhjulsdrift av samma modell? Ett par år innan Hybriden lanserades hette nämligen modellen RX300 med en bensindriven V6 under huven, sedan efter att hybriden släppts lanserades den med en modernare V6 och kallades då RX350; Försäljningen av denna modell tvärdog dock när hybriden släpptes men den finns!

Frågan är dock hur mycket bättre denna är jämfört med 400h? Visst, risken att bakhjulen slutar driva finns inte men hur effektiv fyrhjulsdriften är eller om antispinn går att stänga av på denna version vet jag inte.

Sedan till en annan sak jag hade kollat på alla modeller, hur ser de ut på undersidan? Jag har som sagt kollat på min bil, och där var allt väl skyddad med hasplåtar och skyddsplåtar i tjock plast. Sedan kröp jag under den RX400h jag förvarar enligt tidigare inlägg, och vilken syn det var! Lite beskrivet;

-Den främsta, lägsta punkten är den tvärställda V6ans främre grenrör. Från detta grenrör sticker en givare (Troligen en lambdasond?) ner ytterligare en knapp decimeter. Från denna sticker sedan en kabel ner ytterligare, för att sedan fortsätta vinkelrätt mot färdriktningen över till höger sida av bilen. Allt detta helt oskyddat och redo att dras sönder av första bästa sak som sticker upp!

- Den allra främsta punkten är kylaren med en gavel av plast, även denna helt oskyddad. Skulle du någon gång göra en missbedömning och markfrigången inte räcker till är alltså denna det första som tar i.

-Och så fortsätter det hela vägen bak, och där var bland annat ett flertal givare i samma utförande som "Lambdasond" jag beskrev ovan. Vågar man verkligen ta ut denna bilen utanför en välskött grusväg? Det kändes spontant som att man kunde orsaka reparationer för 50.000:- på 100 meter lätt terrängkörning!

Jag tror inte en RX300 eller RX350 är bättre i och med att det är samma modell, men uppmanar dig att kolla hur Volvo, Mercedes, VAG med flera löst samma sak innan du väljer bil! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Real_Horsepower
13 juli 2011 · 22 Inlägg

Ska defenitivt ta bilen till min mekaniker före köp så han får kolla igenom rejält! Tack för tipset att dubbelkolla undersidan! Som du märker är jag bättre på att bedöma färgmatchningen på klädsel och lack än kardanaxlar och drivlinor wink
Tur att detta forum och snälla människor finns! smile

damn_fast
14 augusti 2011 · 215 Inlägg

Rquired skrev:

Real_Horsepower skrev:
Vad tycker ni om KIA sorento 2010 el en äldre Merca (ML el GLK, årsmod 2005,  ed)?

Jag förstår helt klart varför du gillar Lexus, men Hallandsåsen? Jag körde nästan fast på min uppfart (Lång men helt platt) med denna bil efter kanske 1.5dm snö med isgata under. Som sagt, eftersom bilen inte tillåts spinna så saktar den in pga elektroniken som stryper för att till slut stanna helt. Det gick att gunga loss den, men jag tror tyvärr inte det är bilen för dig!

Låter inget vidare, men en 4WD bil är aldrig bättre än de skor den har på sig.

Hade du riktigt dubbdäck på bilen ?

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang