3788
Sök

Kostnad motorbyte samt koppling Ford Focus 06

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Hallå allihop,

Visade sig att jag behöver en ny motor och antagligen en koppling också och har därför frågor om vad det kan kosta att utföra arbetet. Bilen är en Ford Focus 1.6 ifrån 2006. Har hittat en del motorer och dessa verkar variera i pris från 10 000 upp till 20 000 lite beroende på årsmodell och skick.

Undrar nu tre saker:

1. Vad kan ett kopplingsbyte på en sån här bil kosta?

2. Vad kan arbetet för motorbyte kosta?

3. Skulle det fungera att montera en större motor och få det godkänt i trafik?

Sedan har jag absolut ingenting emot att lämna arbetet till någon som inte är så noga med kvitton och papper så länge personen har ett gott rykte.

Ska prata med försäkringsbolaget imorgon men vill veta på ett ungefär vad jag har att förvänta mig ifall det skiter sig med dom.

Tack på förhand

3 235 Inlägg
7 juli 2011
Det kan ju hända att du kan få en motor med både svänghjul,lameller och tryckplatta, och är sakerna i bra skick behöver du inte byta kopplingen.
Att byta en motor kostar nog 5000 och uppöver beroende på vilken verkstad du väljer.
Att byta till en anna/större motor innebär att du måste byta styrbox och ledningsnätet, vilket kan kosta lika mycket som motorbytet, och du får aldrig den godkänd heller.

19 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Tack,

Hade för mig att det fanns någon form av undantag om tillverkaren gjorde bilen med flera motoralternativ och samma bil i övrigt men hade nog fel då.

Sök