6225
Sök

Baslåda strular, nybörjare som behöver hjälp!

3 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Tjena!

Har precis fått ett jobbigt problem med min baslåda, som inte spelar riktigt som jag vill.

Det började med att jag kopplade in lådan, allt gick perfekt och sådär, men på höger sida fick jag använda tunnare signalkabel för att jag hade köpt lite för kort bit. När jag testade allt fungerade allt perfekt och det var riktigt skönt tryck i lådan. Nu när jag har köpt in mer av den tjockare signalkabeln som jag har på vänster sidan så låter det inte lika perfekt. Nu låter ljudet mer "rått" eller vad man ska kalla det, basen väsnas nästan bara och det är inget skönt dunk i den längre 

Det jag behöver er hjälp med är att jag behöver veta om jag gjort en miss någonstans?
Jag har kollat alla kopplingar och där verkar inte vara några problem, däremot kan jag har skiftat så vänster går till höger.
Kan även nämna att jag tagit signalen från högtalarna i hatthyllan och kopplat in dom genom en adapter och sen till slutsteget. Kan ljudet bli så fel genom att bara ha vänt på höger och vänster? Jag har skruvat och pillat med slutsteget flera gånger men jag tror inte det är något inställningsfel.

Jag har en Saab 93 -01.

Behöver ni mer info är det bara att fråga, jag är väldigt mycket nybörjare på det här så jag har alldeles säkert missat att berätta något viktigt .

Saab 93 -01

2 035 Inlägg
7 juli 2011
trrane skrev:
Tjena!

Har precis fått ett jobbigt problem med min baslåda, som inte spelar riktigt som jag vill.

Det började med att jag kopplade in lådan, allt gick perfekt och sådär, men på höger sida fick jag använda tunnare signalkabel för att jag hade köpt lite för kort bit. När jag testade allt fungerade allt perfekt och det var riktigt skönt tryck i lådan. Nu när jag har köpt in mer av den tjockare signalkabeln som jag har på vänster sidan så låter det inte lika perfekt. Nu låter ljudet mer "rått" eller vad man ska kalla det, basen väsnas nästan bara och det är inget skönt dunk i den längre 

Det jag behöver er hjälp med är att jag behöver veta om jag gjort en miss någonstans?
Jag har kollat alla kopplingar och där verkar inte vara några problem, däremot kan jag har skiftat så vänster går till höger.
Kan även nämna att jag tagit signalen från högtalarna i hatthyllan och kopplat in dom genom en adapter och sen till slutsteget. Kan ljudet bli så fel genom att bara ha vänt på höger och vänster? Jag har skruvat och pillat med slutsteget flera gånger men jag tror inte det är något inställningsfel.

Jag har en Saab 93 -01.

Behöver ni mer info är det bara att fråga, jag är väldigt mycket nybörjare på det här så jag har alldeles säkert missat att berätta något viktigt .

Har du dragit högtalarkablar från högtalare bak till slutstegets högnivåingångar?
Eller har du en högnivåomvandlare??
Din omvandlare kanske har pajat.
Allt borde funkat men nåt har du gjort som inte är rätt. burr eller brum då tänker jag att plus och minus på högtalarkabeln har fåt kontakt med varann.

Biljudsveteran sen 1984!

3 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
bosabengt

Ska kollas upp direkt efter jobb, att ovandlaren är sönder däremot är jag tveksam till, jag kan skruva på inställningsrattarna på den och det blir väldigt stor skillnad på ljudet, men att plus och minus fått kontakt låter ganska troligt, ska bara hitta var det kan vara smile

Saab 93 -01

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juli 2011
Eller så har du helt enkelt kopplat höger kanal fel så den är fasvänd och då jobbar signalerna ut ur omvandlaren mot varandra och det är detta som gör det....

Kolla att du har + o - rätt på båda ingångarna på omvandlaren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juli 2011
Börja med att köpa en riktig adapter för din bil så att du får ut en riktig lågnivåsignal, finns på Backesljud och MDS bland annat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

370 Inlägg
8 juli 2011
Låter som att fasfel är ganska troligt, som sagt tidigare i tråden, kolla att + går till + och - till - överallt i signalkedjan smile

3 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Hemma från jobb nu, ska gå igenom allt nu noga så att det löser sig! Vill ha ordentligt ljud till semestern smile

Edit: Kopplade om på alla möjliga sätt, har beställt hem en ny adapter så hoppas det var den som var kass..
Senast redigerat av trrane (8 juli 2011)

Saab 93 -01

Sök