6098
Sök

Öppna skidluckan BMW

4 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#1
Har 2 stycken 12or som spelar riktad mot baksätet.

Om jag öppnar skidluckan som högtalarna spelar emot, vad kan jag förvänta mig?

Antar att jag kommer få mer djupbas, men kommer jag tappa det där "tighta" ljudet?

Spelar en hel del hårdrock och vill inte tappa det "tighta" ljudet så att det låter mullrigt. Vill gärna ha mer djupbas och speciellt "mer bas" när mna lirar mer dupstep osv.


Kortfattat, HUR ändras ljudkaraktären om jag öppnar skidluckan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2011
#2
Det kommer rent allmänt låta betydligt bättre om du öppnar upp skidluckan och gör en tätning mellan låda och ryggstöd så att trycket tvingas framåt. Du kommer få en bas som är betydligt rappare och spelar betydlgit snyggare, troligen även lite mer djupbas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

376 Inlägg
9 juli 2011
#3
Alltså.. Det måste gå snabbare att öppna luckan och testa, än att skriva frågan här.
Prova även att vända basarna bakåt. Det borde bli bättre, rappare bas. Har nånting med längden på ljudvågorna att göra.. Värt ett försök iaf.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#4
Simon76 skrev:
Alltså.. Det måste gå snabbare att öppna luckan och testa, än att skriva frågan här.
Prova även att vända basarna bakåt. Det borde bli bättre, rappare bas. Har nånting med längden på ljudvågorna att göra.. Värt ett försök iaf.

Erhm.............nej.


Marmeladen> Vad har du för framsystem?
Det folk i allmänhet kallar för "rapp bas" sitter väldigt mkt i framsystemet....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
9 juli 2011
#5
Lonefox:
Vad menar du?
Det var Peter på DLS i Göteborg som förklarade det för mig, tror att han vet vad han pratar om..
När jag vände min bakåt, så blev det ett helt annat ljud. Mycket rappare, mindre burrigt.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#6
Simon76 skrev:
Lonefox:
Vad menar du?
Det var Peter på DLS i Göteborg som förklarade det för mig, tror att han vet vad han pratar om..
När jag vände min bakåt, så blev det ett helt annat ljud. Mycket rappare, mindre burrigt.

Beror mkt på bil med.
Men det jag har labbat så har det blivit tvärtom när basarna har spelat bakåt i sedan.....
Bumligt, oexakt, brötigt och segt. Men MKT bas......
Bilar där det är öppet mellan kupén och bagaget däremot är en annan femma.

Nej jag vet att Floden vet vad han pratar om, men det gör Skogholm och Tärnestig med för att nämna ngr andra jag verkligen lyssnar på wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

376 Inlägg
9 juli 2011
#7
Ok.
Men det kan väl vara så att det beror på bil och bas?
Det funkade iaf på min bmw. Jag fick nog mindre bas, men mycket stramare..
Jag vet att man vanligtvis har basen framåt i en sedan.
Menade bara att det kan va värt att prova.
Det är ju ganska snabbt gjort.(beroende på hur lådan är monterad)


376 Inlägg
9 juli 2011
#8
Hur som helst, så har du ju rätt i det du sa innan,
Det mesta av det rappa ljudet kommer från 60hz, och upp över 100.
Och det mesta av det kommer ju från framsystemet, i mitt fall från 6,5or.
Så de är ju minst lika viktiga.
Senast redigerat av Simon76 (9 juli 2011)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#9
Simon76 skrev:
Hur som helst, så har du ju rätt i det du sa innan,
Det mesta av det rappa ljudet kommer från 60hz, och upp över 100.
Och det mesta av det kommer ju från framsystemet, i mitt fall från 6,5or.
Så de är ju minst lika viktiga.

Det roliga är att en bastrumma har ett arbetsområde mellan (ungefär) 50-5KHz........

Här är en frekvenskarta med bra förklaringar på vad olika frkevnser berör för olika instrument och ljud:
http://www.independentrecording.net/irn … isplay.htm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#10
Har prövat tidigare att vända basen, det blev då mindre rapp och mullrigare.
¨
Tar jag bort skidluckan så kan jag inte sätta tillbaks den då jag inte har svets. Vill veta innan jag "demolerar" bilen mera.

Bilen är en bmw e34-96.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#11
Marmeladen skrev:
Har prövat tidigare att vända basen, det blev då mindre rapp och mullrigare.
¨
Tar jag bort skidluckan så kan jag inte sätta tillbaks den då jag inte har svets. Vill veta innan jag "demolerar" bilen mera.

Bilen är en bmw e34-96.

Vad jag sett på en del modeller så är skidluckan förberedd för att tas bort.
En plåt man kan ta bort för att sätta in en skisack...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2011
#12
Plåten vid skidluckan tycker jag att du ska ta bort oavsett hur du gör med lådan, den är bara i vägen för ljudet. Sen så röstar jag för framåtvänd låda med tät ram mot ryggstödet, det brukar fungera bäst i sedaner och gjorde det även i en kompis e46.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#13
Såhär blev det i en kompis BMW jag byggde i:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032923_h1fagw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032924_a4fp7i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1032926_7cvxfd.jpg

Dubbelplåt vid ryggstödet så jag borrade fyra små hål genom bådaplåtarna som skruvarnas gängning gick fritt i, sedan borrade jag upp hålen i första plåten så att skallarna kom igenom sedan drog jag fast lådan med dessa. Originaldämpmattan fick agera tätning och detta funkade grymt bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

DLS
1 147 Inlägg
9 juli 2011
#14
Klistra Lonefox! Du vill inte bygga i min med? wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2011
#15
huntelaar skrev:
Klistra Lonefox! Du vill inte bygga i min med? wink

Njaeä.....bygger jag åt andra är det i min inre bekantskapskrets....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 juli 2011
#16
alpina biturbo har så som lonefox fast med 2 basar. i hans röda e34

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 435 Inlägg
10 juli 2011
#17
aa jag gjorde ungefär som Lonefox, fast med två 12" basar och 6" port i mitten. Spelade på riktigt bra. Använde också orginalmattan som dämpning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/911723_4jpl79.jpg

Byggde lådan med samma vinkel som ryggstödet fast med inflyttad frontbaffel, satte lister i fram på sidorna utmed vinkeln som ja bultade lådan med genom plåten. Var helt tätt, ingen skillnad alls när man öppnade bagageluckan.

På bilden är det dock dubbla 4" portar som går in i lådan, byggde sedan en ny låda med 6" port istället som gick ut så den kom i linje med plåten. Hade även frontbaffeln lite längre fram då än i den gamla lådan.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juli 2011
#18
Alpinabiturbo skrev:
aa jag gjorde ungefär som Lonefox, fast med två 12" basar och 6" port i mitten. Spelade på riktigt bra. Använde också orginalmattan som dämpning.

*bild på ryggstödsplåt*

Byggde lådan med samma vinkel som ryggstödet fast med inflyttad frontbaffel, satte lister i fram på sidorna utmed vinkeln som ja bultade lådan med genom plåten. Var helt tätt, ingen skillnad alls när man öppnade bagageluckan.

På bilden är det dock dubbla 4" portar som går in i lådan, byggde sedan en ny låda med 6" port istället som gick ut så den kom i linje med plåten. Hade även frontbaffeln lite längre fram då än i den gamla lådan.

Tumme upp.
Bra beskrivet med inflyttad frontbaffel. Detta var ngt jag INTE behövde göra på lådan jag monterade, men det är samma princid.

För att förklara för Marmeladen varför Alpinabiturbo kör med baffeln infälld är helt enkelt för att ge basarna utrymme att röra sig så att de inte slår in i plåten wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
10 juli 2011
#19
Lonefox skrev:
Alpinabiturbo skrev:
aa jag gjorde ungefär som Lonefox, fast med två 12" basar och 6" port i mitten. Spelade på riktigt bra. Använde också orginalmattan som dämpning.

*bild på ryggstödsplåt*

Byggde lådan med samma vinkel som ryggstödet fast med inflyttad frontbaffel, satte lister i fram på sidorna utmed vinkeln som ja bultade lådan med genom plåten. Var helt tätt, ingen skillnad alls när man öppnade bagageluckan.

På bilden är det dock dubbla 4" portar som går in i lådan, byggde sedan en ny låda med 6" port istället som gick ut så den kom i linje med plåten. Hade även frontbaffeln lite längre fram då än i den gamla lådan.

Tumme upp.
Bra beskrivet med inflyttad frontbaffel. Detta var ngt jag INTE behövde göra på lådan jag monterade, men det är samma princid.

För att förklara för Marmeladen varför Alpinabiturbo kör med baffeln infälld är helt enkelt för att ge basarna utrymme att röra sig så att de inte slår in i plåten wink

Ja precis, det var dock riktigt tight med den andra lådan ja byggde med frontbaffeln inte lika långt bak, men det fungerade smile

På bilden ja la upp kan man även till vänster se bultarna ja drog lådan med.


1 435 Inlägg
10 juli 2011
#20
Bild med 6" port

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/34883_415989989437_682794437_4396216_5994139_n.jpg

Sittsen är dock inte helt på plats smile

Lådan bakifrån:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/784687_z0jle1.jpg

Hålet med dämpmattan man skruvar igenom som trycks emot plåten å tätar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43073/784686_4wecol.jpg
Senast redigerat av Alpinabiturbo (10 juli 2011)



Sök