3769
Sök

B234f turbo konv. v.s b230fk

TBM NINJA
917 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Tjena, har skit svårt å välja om jag ska turbo konvertera en b234f (16v 130hk) eller trimma vidare en b230fk (8v 156hk)...

jag kan rätt lätt konvertera en b234f asså kunskap å verktygsmessigt MEN vilket blir billigast och driftsäkrast???

b234f = ger ju bättre power med turbo på 16v men blir ju kanske lite dyrar å konvertera än-
b230fk som man trimmar vidare på för samma effekt?

alltså, får man mer hk/Nm för samma pris när man turbo konverterar en b234f (å lite extra krydda såklart)
än om man trimmar vidare på b230fk...

ska nämligen köpa en 940 och dom kommer ju oftast med b234f eller b230fk/ft..
vilken ska man köpa sad
Help!

(har sökt på forumet och hittar inget som är relaterat till mitt ämne närre gäller pris per hk)

MvH Henke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Turbo?
440 Inlägg
10 juli 2011
Hur mycket effekt har du siktat på?

Billigast borde ju b230 vara vid lite lägre effekt uttag, annars kostar det nog ungefär lika mycket skulle jag tro. helt beroende på vad för effekt du siktar på.

De är väl de teoretiska man kan säga, praktiskt vet jag inte. Skulle tippa på att 16v skulle vara en roligare maskin än den gammla 8v motorn...

Mvh Denniz
Senast redigerat av Denniz_ (10 juli 2011)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

1 758 Inlägg
10 juli 2011
16V-motorn är "roligare" att bygga på. Blir mycket bättre register i motorn.
Nackdelen är att det är dyrare, krångligare och mer saker som kan gå sönder.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 juli 2011
du har ju alla fördelar med 8 ventilarn.
Billigare, Motorn brukar tillomed klara sig utan att rasa vid brusten kamrem, Enklare att bygga på.
B230 är ju mer populärare i hållbarehet med

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
26 617 Inlägg
10 juli 2011
Är det inte 159 hästar i B234f?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Är det inte 159 hästar i B234f?

inte va jag vet men de spelar ändå ingen roll

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Denniz_ skrev:
Hur mycket effekt har du siktat på?

Billigast borde ju b230 vara vid lite lägre effekt uttag, annars kostar det nog ungefär lika mycket skulle jag tro. helt beroende på vad för effekt du siktar på.

De är väl de teoretiska man kan säga, praktiskt vet jag inte. Skulle tippa på att 16v skulle vara en roligare maskin än den gammla 8v motorn...

Mvh Denniz

jag tänker ju mest på det att med b234f så måste jag ju köpa turbo-spridare-boxar-grenrör-tryckrör-ic osv vidare men får jag såpass myckt mer häst/körglädje att det är värt det än att köpa en b230fk som bara behöver hottas upp för att nå kanske en 250säkra pollar?

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Billigare, Motorn brukar tillomed klara sig utan att rasa vid brusten kamrem, Enklare att bygga på.

så du tycker jag ska satsa b230fk även om jag kanske får ut lite mer pollar ur b234f pågrund av driftsäkerhets kostnad och delar osv?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 juli 2011
henke_92 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

så du tycker jag ska satsa b230fk även om jag kanske får ut lite mer pollar ur b234f pågrund av driftsäkerhets kostnad och delar osv?

Ja såvida du inte har en väldigt glad plånbok,
Det är ingen billig hobby. alltid nått som felar.
hur mycket har du tänkt ladda ?
Vet ej till 100% om det stämmer med det skall vara svårt att mappa 8 ventilaren bra i alla kurvor om du tänkt ladda mycket.

C H E V R O L E T <3

1 215 Inlägg
10 juli 2011
kan du inte 16Vkonvertera ett turboblock? alltså köpa en 8v volvoturbo sen byta topp, kolvar, insug,grenrör och spridare o sånt krafs ?

eller kanske försöka få tag i en b204ft?

låter lättare i mina öron iaf tongue

Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt &#9829;

Smålänning
7 887 Inlägg
10 juli 2011
Ja 16v är dyrt att bygga, om du inte hittat en färdig B204FT att bygga på.

Jag skulle satsa på 8V, finns mer kunskap, och framförallt, billigare delar. Ev. en 16v topp på ett 8v block, men då krävs viss ombyggnad av kamremsdrivningen.

ps. B234F har 159 hästar till -89, efter det 155. B230FK har 135 hästar och görs 95-98.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ljud freak !
928 Inlägg
10 juli 2011
Ventilerna ger sig gärna på 16v ! Fast ska du bara trimma lite så går det en bra bitt 16v kolvarna håller långt ! ska du ha en 300 - 350 så håller det ! Men de är inte skott säkert ! Ska du öppan en sådan spis så springer de snabbt i väg med tanke på att de är 16v !

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
henke_92 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Ja såvida du inte har en väldigt glad plånbok,
Det är ingen billig hobby. alltid nått som felar.
hur mycket har du tänkt ladda ?
Vet ej till 100% om det stämmer med det skall vara svårt att mappa 8 ventilaren bra i alla kurvor om du tänkt ladda mycket.

nä glad plånbok har man inte tongue jag har planer på att ladda minst 0.8 och max 1.3
verkar mörkt för 16v turbo hmm

Pavva skrev:
kan du inte 16Vkonvertera ett turboblock? alltså köpa en 8v volvoturbo sen byta topp, kolvar, insug,grenrör och spridare o sånt krafs ?

eller kanske försöka få tag i en b204ft?

låter lättare i mina öron iaf tongue

mja jag vill inte ge mig in på att konvertera 8-16v då bara turbo konverteringen såfall gör mig pank tongue

twin_cam skrev:
Ja 16v är dyrt att bygga, om du inte hittat en färdig B204FT att bygga på.

Jag skulle satsa på 8V, finns mer kunskap, och framförallt, billigare delar. Ev. en 16v topp på ett 8v block, men då krävs viss ombyggnad av kamremsdrivningen.

ps. B234F har 159 hästar till -89, efter det 155. B230FK har 135 hästar och görs 95-98.

tack för infon! ser mörkt ut för 16v hmm blir nog 8v om man inte skulle få nått oväntat glädjeskutt i plånboken sad

Bmw_Bertil skrev:
Ventilerna ger sig gärna på 16v ! Fast ska du bara trimma lite så går det en bra bitt 16v kolvarna håller långt ! ska du ha en 300 - 350 så håller det ! Men de är inte skott säkert ! Ska du öppan en sådan spis så springer de snabbt i väg med tanke på att de är 16v !

tack för infon!! smile ser ut att bli 8v då plånboken inte är allt för stor och jag bara har råd/kunskap till circus 200-250hk smile

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
tack så jätte myckt för alla fina svar! känner mig säker nu! blir 8v, och förhoppningsvis 16v i framtiden smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 juli 2011
en oöppnad b230fk med större turbo, annan kamaxel + 3 " avgas, rensade kisekatt å chippat med 3" lmm och större spridare drar du 300 hk ur rätt lätt.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 juli 2011
Kolla min konverterade 16v billigt blev de å bygga å spinner på rätt bra big_smile

...........Team T-Röd Racing.............

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
en oöppnad b230fk med större turbo, annan kamaxel + 3 " avgas, rensade kisekatt å chippat med 3" lmm och större spridare drar du 300 hk ur rätt lätt.

ska gärna hålla också för lite lek smile

TBM NINJA
917 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
StlpMK skrev:
Kolla min konverterade 16v billigt blev de å bygga å spinner på rätt bra big_smile

HAR KNARKAT de projektet big_smile

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 juli 2011
henke_92 skrev:
StlpMK skrev:

HAR KNARKAT de projektet big_smile

HAHA wink Å de blir värre big_smile

...........Team T-Röd Racing.............

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 juli 2011
henke_92 skrev:
Xuri skrev:

ska gärna hålla också för lite lek smile

när min spis hade rullat 24000 mil började jag leka med den.. vid 26000 mil bromsade jag den till 250 häst.
stulade lite med laddtrycket så fick inte mer då. polarn bromsade sin med liknande setup till 280 häst med org delar i motorn å den höll för mycke svin.  nu kör jag 370 häst med bara h-profil hade turbon orkar mer hade jag plockat mer.... dom e rätt seglivade..

Sök