2764
Sök

problem löst, radera?

329 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1
hej!

jo det är så att min duett har börjat bränna kablar, eller det började väl när jag fick i lamporna.
parkeringsljuset funkar inte heller, och blinkers vet jag ej.
i början så när jag drog ur dragströmbrytarn till max gick ljuset igång, och med fotomkopplaren kunde jag byta från hel till halvljus, nu står heljus på vad jag än gör

jag har själv dragit elen, men jag har följt duettens elscema, och strömmen tar jag direkt efter huvudströmbrytaren iaf

ngn som kanhjälpa mig? det är ett allvarligt fel och jag vet inte hur jag löser det sad
Senast redigerat av hede_racing (15 juli 2011)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

21 761 Inlägg
12 juli 2011
#2
Vilka kablar är det som "bränns"?

Lite svårt att lista ut med tanke på att en massa kablar har blivit utbytta, även fast man har följt ett elschema så kan någon kabel ha blivit felmonterad. Lätt hänt. Om det sitter ett relä för "ljustuta" (finns iaf på Amazon) så kolla att kablarna dit sitter rätt. smile

564 Inlägg
12 juli 2011
#3
Om du bränner kablarna så låter det som att du glömt sätta dit säkringar, det är bättre att säkringen går än att kablarna brinner. Troligtvis har du kortslutning eller felkoppling så att kretsen går till jord. Koppla ur lamporna och mät vad du har för spänning. Kolla ställen där kabeln kan nötas mot skarpa plåtkanter, alla kabelgenomföringar ska ha gummiskydd annars nöts snart isoleringen av och det blir kortslutning.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juli 2011
#4
Säkringar är ju det viktigaste av allt, men kör du med relä eller helt orginal?
Det händer också att ljusomkopplarna lämnar in, jag har varit med om kortslutning i många fotomkopplare. Det är betydligt mycket ovanligare att dragbrytaren ger upp men även det händer ibland.
Är du helt säker på att kablarna sitter rätt i socklarna till lamporna?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

329 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#5
an ni slog nästan huvudet på spiken allihop, men ska skriva vad jag kommit fram till:

volvo duett -68, 12 volt, kan säga att jag fick hjälp med ljuset imörse, hade dragit kablen som ska gå till ljustutan direkt på ingång 6på främre skarvdon, så heloch halvljus stod på hela tiin, de ble ordnat, så även position, men blinkers funkar inte, ochljuset har gett upp igen, kan blinka te ngn gång, sedan jag satte in instrumentpanel med reglagen då, kan de vara ngn glappkontakt då ?

mvh alexander

(får ursäkta om jag skriver rörigt)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

309 Inlägg
13 juli 2011
#6
hede_racing skrev:
hej!

i början så när jag drog ur dragströmbrytarn till max gick ljuset igång, och med fotomkopplaren kunde jag byta från hel till halvljus, nu står heljus på vad jag än gör

(

Precis sådär var det på min duett, då var det endast att säkringarna var brända.. Så kolla helt enkelt hur alla säkringar är. Var även så att kablarna då luktade bränt och brändes i närheten av Säkringshållaren. Tror också detta var något joks med säkringarna.



Sök