Glasfiberväv,some help would be nice :)

selemark
12 juli 2011 · 200 Inlägg

Har förstått av mycket forumläsning att det är bäst att använda sig av glasfiberväv istället för matta vid ljudbygge. Då kommer min fråga dfå glasfiberväven verkar finnas i 2 olika storlekar (vad jag har hittat). 300g/m²  samt 290g/m². spelar det någon roll vilken av dessa storlekar man använder sig av? då prisskillnaden på dessa är cirka 200kr per 5m².

Isåntfall varför ska man använda sig av just den ena?

vilket blir bäst ihop med väv då, vissa använder sig av epoxy vad jag förstått och vissa av polyester?
tacksam för svar smile

Mvh

Senast redigerat av selemark (12 juli 2011)

Min projekttråd http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734&p=1
Sponsorer 2012 : UppsalaBilradio, ScStyling. Wickedpaint
Peggy_red
12 juli 2011 · 142 Inlägg

andvänd matta o polyester.

TT-Avant
12 juli 2011 · 6 851 Inlägg

selemark skrev:
Har förstått av mycket forumläsning att det är bäst att använda sig av glasfiberväv istället för matta vid ljudbygge. Då kommer min fråga dfå glasfiberväven verkar finnas i 2 olika storlekar (vad jag har hittat). 300g/m²  samt 290g/m². spelar det någon roll vilken av dessa storlekar man använder sig av? då prisskillnaden på dessa är cirka 200kr per 5m².

Isåntfall varför ska man använda sig av just den ena?

vilket blir bäst ihop med väv då, vissa använder sig av epoxy vad jag förstått och vissa av polyester?
tacksam för svar smile

Mvh

Vad är det du ska göra?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
selemark
12 juli 2011 · 200 Inlägg

en Baslåda + inredningen i bagageutrymme smile

Min projekttråd http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734&p=1
Sponsorer 2012 : UppsalaBilradio, ScStyling. Wickedpaint
TT-Avant
12 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Ska du gjuta helt nya saker då? Att använda tyx. högtalarmatta som häftas fast i tex. MDF profiler eller bafflar är ett smidigt sätt att få själva formen. Sedan lägger man glasfibermatta på detta för att bygga upp lite mera hållbarhet och tjocklek.

Men vill du ha så bra ljud som möjligt, bygg så mycke du kan i tex. MDF eller spån. Sedan kan du göra kovers eller former med hjälp av glasfiber + polyester. Epoxy anväds till fördel på tex. kolfiber.

Senast redigerat av TT-Avant (12 juli 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Skillnaden mellan 300g/m² & 290g/m² skulle jag tro är minst sagt marginell, ta den som är billigast och lägg pengarna du "tjänat" på bra polyester istället. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Miblo
20 juli 2011 · 88 Inlägg

Mitt tips.

Första lagret vanligt flistyg med polyster, mycket enkelt att spänna upp och forma precis om man vill ha det, flistyget håller fast polyerstern mycket bra utan att det droppar eller kladdar, blir även starkt, men till de övriga lagerna måste glasfiberväv användas för maximal styrka.

Fuska inte med torktiderna mellan lagerna och försök inte lägga många lager samtidigt, det kommer straffa sig max två lager samtidigt, men finns tålamod lägg var för sig.

evilaudio
20 juli 2011 · 16 195 Inlägg

micke bl skrev:
Mitt tips.

Första lagret vanligt flistyg med polyster, mycket enkelt att spänna upp och forma precis om man vill ha det, flistyget håller fast polyerstern mycket bra utan att det droppar eller kladdar, blir även starkt, men till de övriga lagerna måste glasfiberväv användas för maximal styrka.

Fuska inte med torktiderna mellan lagerna och försök inte lägga många lager samtidigt, det kommer straffa sig max två lager samtidigt, men finns tålamod lägg var för sig.

å varför inte lägga flera lager samtidigt?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Peggy_red
20 juli 2011 · 142 Inlägg

evilaudio skrev:

micke bl skrev:
Mitt tips.

Första lagret vanligt flistyg med polyster, mycket enkelt att spänna upp och forma precis om man vill ha det, flistyget håller fast polyerstern mycket bra utan att det droppar eller kladdar, blir även starkt, men till de övriga lagerna måste glasfiberväv användas för maximal styrka.

Fuska inte med torktiderna mellan lagerna och försök inte lägga många lager samtidigt, det kommer straffa sig max två lager samtidigt, men finns tålamod lägg var för sig.

å varför inte lägga flera lager samtidigt?

precis det är väl inga problem att lägga 10-15 mattor direkt (fd båtbyggare)

Fellow
20 juli 2011 · 1 581 Inlägg

Bara att vräka på och men använd roller bara så du får igenom polyestern genom alla mattorna.

Miblo
20 juli 2011 · 88 Inlägg

Peggy_red skrev:

evilaudio skrev:

micke bl skrev:
Mitt tips.

Första lagret vanligt flistyg med polyster, mycket enkelt att spänna upp och forma precis om man vill ha det, flistyget håller fast polyerstern mycket bra utan att det droppar eller kladdar, blir även starkt, men till de övriga lagerna måste glasfiberväv användas för maximal styrka.

Fuska inte med torktiderna mellan lagerna och försök inte lägga många lager samtidigt, det kommer straffa sig max två lager samtidigt, men finns tålamod lägg var för sig.

å varför inte lägga flera lager samtidigt?

precis det är väl inga problem att lägga 10-15 mattor direkt (fd båtbyggare)

Jo visst kan man göra så, om man är erfaren, men tänk så här.
Om det skulle bildas en bubbla i mitten när du har lagt 10-15 lager vad gör du då, river hela skiten och börjar om ?
Skulle samma sak hända med ett eller två lager, inte hela världen bara att slipa bort det tunna lagret och sedan tvätta ordentligt och på det igen.
Där för jag menar att man inte bör lägga för många lager.
Men finns tidigare erfarenhet finns ingen anledning att fega med många tunna lager.

Peggy_red
20 juli 2011 · 142 Inlägg

micke bl skrev:

Peggy_red skrev:

evilaudio skrev:

å varför inte lägga flera lager samtidigt?

precis det är väl inga problem att lägga 10-15 mattor direkt (fd båtbyggare)

Jo visst kan man göra så, om man är erfaren, men tänk så här.
Om det skulle bildas en bubbla i mitten när du har lagt 10-15 lager vad gör du då, river hela skiten och börjar om ?
Skulle samma sak hända med ett eller två lager, inte hela världen bara att slipa bort det tunna lagret och sedan tvätta ordentligt och på det igen.
Där för jag menar att man inte bör lägga för många lager.
Men finns tidigare erfarenhet finns ingen anledning att fega med många tunna lager.

det brukar aldrig bli några luftbubblor inte om man lägger 2-3 mattor i taget o rollar ordentligt medans man bygger upp lagret.till önskad tjocklek nu behövs det ju inte speciellt många lager om nu andvänder dyvenicell som fyllnadsmatrial,dvs 3 lager på utsidan slipa spackla, lägg sedan fyllnadsmatrial på insidan o plasta 3 lager utanpå det då blir det starkt o bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang