Avstämning på baslåda

TurtleRace
13 juli 2011 · 155 Inlägg

Hej,  jag skulle behöva hjälp med att räkna ut avstämning på en baslåda smile 

Lådan är med basar o port på 98 Liter och de är en slotsport på 301 cm2  och den är 34 cm lång.

Tack för svar! Mvh Emil

Drönirettab
13 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Räknat på 35x8,6 cm portinnermått så borde avstämningen vara ca 42 Hz.

TurtleRace
13 juli 2011 · 155 Inlägg

Okej,  gissade på att den låg över 40hz        Typ vad är en lagom avstämning te musik?  och hur lång ska porten va då?      De är 2 st re sxx 12" drivena med ett ddm3 steg i en sedan om de har nått med saken att göra? smile   
Mvh Emil

Drönirettab
13 juli 2011 · 21 761 Inlägg

40 Hz brukar jag rekommendera, en del säger 38 Hz. Man kan ju göra en lite lägre avstämning först, då går det att prova sig fram genom att korta av porten för att höja avstämningen. Med slotport kan man göra tvärtom, dvs man gör en högre avstämning först och sedan sänker den genom att stoppa in skivor i porten. Dock får man se till att den ursprungliga arean är tillräckligt stor så att en minskning av arean inte innebär flåsljudsrisk. smile

Räknat på 98 liter nettovolym och 35x8,6 cm portmått så ska porten vara ca 45 cm lång för att få till 38 Hz avstämning, då har du en portlängd att fundera på. Förlänger du nuvarande port så minskar ju nettovolymen, vilket gör att porten måste vara ännu längre än 45 cm för att det ska bli 38 Hz.

Att stoppa in skivor i nuvarande port (för att sänka avstämningen) är jag lite tveksam till, risken för flåsljud vid rejäla effekter blir märkbar. Vill du prova så gör det, blir ju inga ombyggnationer eftersom det bara ska stoppas in extra skiva i porten för att tex minska innerbredden.

Vilken innerbredd är det på porten, är det 8,6 cm?

TurtleRace
13 juli 2011 · 155 Inlägg

8.6 stämmer väldigt bra de.           Jo är ju risken för flåsljud..    de är ju om man använder väldigt tunna skivor av något styvt material?    eller hur funkar de med att förlänga porten på utsidan?   

Hur mycke ska portarean minskas för att sänka avstämningan till 38hz eller iaf 40?   Kan ju iaf testa och höra om de blir flåsljud eller inte..  (mot förmodan)

För att förlänga porten till 38hz på insidan tror ja inte funkar så bra eftersom de kommer hamna väldigt nära bakväggen då.  (råkade ut för missödet att lådan inte gick ner i skuffen så den lött kapas några cm så volymen minskade och avstämningen steg hmm )     

Mvh Emil

Drönirettab
13 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Med 6,7 cm innerbredd så hamnar avstämningen runt 38 Hz, dvs en 19 mm tjock skiva blir precis rätt. I teorin ökar lufthastigheten med ca 6 m/s när portbredden görs 6,7 cm (234,5 cm2). Visst kan du även testa att istället förlänga porten utanför lådan. smile

bosabengt
13 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med 6,7 cm innerbredd så hamnar avstämningen runt 38 Hz, dvs en 19 mm tjock skiva blir precis rätt. I teorin ökar lufthastigheten med ca 6 m/s när portbredden görs 6,7 cm (234,5 cm2). Visst kan du även testa att istället förlänga porten utanför lådan. smile

Hur fan kan du allt? lufthastighet å allt. helt otroligt.

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
13 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Jag skriver bara vad mitt program visar.........och hoppas att programmet inte ljuger för mig. wink

Nä, men jag får ju helt enkelt lita på vad som visas i beräkningsprogrammet och dessutom försöka tolka alla siffror på rätt sätt. smile

Man får komma ihåg att allting som visas i ett beräkningsprogram är teoretiska beräkningar som förutsätter att allting är exakt som programmet utgår ifrån, dvs att alla parametrar verkligen stämmer och sånt. Jag kan aldrig garantera till 100% att uträkningarna stämmer i verkligheten.

Senast redigerat av Drönirettab (13 juli 2011)

racer-putte
13 juli 2011 · 6 558 Inlägg

bosabengt skrev:

Drönirettab skrev:
Med 6,7 cm innerbredd så hamnar avstämningen runt 38 Hz, dvs en 19 mm tjock skiva blir precis rätt. I teorin ökar lufthastigheten med ca 6 m/s när portbredden görs 6,7 cm (234,5 cm2). Visst kan du även testa att istället förlänga porten utanför lådan. smile

Hur fan kan du allt? lufthastighet å allt. helt otroligt.

han kanske inte ha basat bort alla celler ihuvet än tongue   dataprogram is da shit smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Drönirettab
13 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Datorprogram kan ofta ge tillräckligt goda utgångspunkter som sedan får finslipas/justeras genom praktisk labbning tills man blir nöjd. Teorin kan inte ersätta verkligheten, viktigt att komma ihåg. smile

Disc-o
15 juli 2011 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
Datorprogram kan ofta ge tillräckligt goda utgångspunkter som sedan får finslipas/justeras genom praktisk labbning tills man blir nöjd. Teorin kan inte ersätta verkligheten, viktigt att komma ihåg. smile

Nu blev jag nyfiken, vilket program använder du? smile

Drönirettab
15 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Jag använder BassBox Pro för att räkna ut lådor och vanliga portar, men uträkning av slotport gör jag med en portuträknare hos Carstereo.com. smile

bosabengt
15 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag använder BassBox Pro för att räkna ut lådor och vanliga portar, men uträkning av slotport gör jag med en portuträknare hos Carstereo.com. smile

BBP är ju bra å smidigt. men förmodligen kan jag inte alla funktioner. Men för lådbygge var det smidigt.

Biljudsveteran sen 1984!
TurtleRace
17 juli 2011 · 155 Inlägg

Tack så jätte mycke för hjälpen smile   med den infon ska de nog gå att labba sig fram te nått bra smile

bjornebrygg
9 oktober 2012 · 253 Inlägg

jag fick en låda av en vän men vettefan hur man räknar ut vad avstämning blir någon som kan hjälpa?

till 2 st 12 "

lådan innre mått är

Längd 90.6 Cm Höjd 31.6 cm bred 36.6 cm enligt brls räknare blire 100.869 liter.

sen sitter det ett 6" aeroport på 28 cm + portar så det blir 8 cm till? det blir 36 cm sammanlagt då .

Tack för svar !

Drönirettab
9 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Ungefär 35-36 Hz borde det vara. Volymen är förresten ca 104,8 liter, det har nog råkat bli lite knas med dina siffror. smile

bjornebrygg
9 oktober 2012 · 253 Inlägg

Okey tackar den avstämningen verkar okey . smile

stRaend
9 oktober 2012 ·

bara fortsätta här då "drönirettab" lol

25 liter låda med 45cm2 port 38cm lång smile och vilken är minsta "rekommenderade" bredd på porten (slotport)? Basen är en Dls Nobelium10i matad med ca 500wrms. Det är vad jag blev rekommenderad iallafall, skulle dock vilja ha den avstämd till kanske 32-35hz? Eller ska man satsa på större låda?

EDIT: kollade lite själv, om lådan är 25liter, porten på 45cm2 och 40cm lång. Blir avstämningen 33,73hz ungefär då? Vet inte alls om jag gjort rätt, men hittar ingenstans där jag kan se lufthastigheten sad

Senast redigerat av stRaend (9 oktober 2012)

Drönirettab
9 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

För att inte riskera flåsljud vid ordentligt uppskruvad volym så vill jag ha betydligt större area än 45 cm2 iaf, hellre uppåt 85-90 cm2. Nackdelen är att porten blir ruskigt lång, mer än 70 cm vid 35 Hz avstämning. Större låda ger kortare port, men i teorin relativt peakad frekvensgång. hmm

Vad tror du?

stRaend
9 oktober 2012 ·

porten kan vara 65cm lång.

Säg 30 liter och en port på 20x4cm som är 65cm lång? Skulle det kanske kunna funka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang