4720
Sök

Problem med ström försörjning. Skulle en kondensator kunna hjälpa?

451 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Hej. Jag har problem med att det blir lite taskigt med ström i batterierna efter en tids spelande. Har flera gånger testat ladda upp dom ordentligt och då fungerar det bra max en vecka. Jag har dubbla tudor 100ah batterier, 35mm² kabel hela vägen från första batteriet och till steget. Basar har jag en Jbl låda med två tolvor som jag driver med ett dls d1000 i 2ohm, alltså det slukar ju inte ström. När jag har laddat upp batterierna ordentligt och ställer in steget så spelar det som satan, men det blir bara sämre och sämre eftersom då jag tappar ström.

Jag har ju iofs en mercedes e-class med batteriet under baksätet så det blir ju ganska lång strömkabel från generatorn till första batteriet, men den är ändå på 16mm² så tillräckligt med ström ska det väl komma genom den? Generator sitter det en 90A som laddar som den ska, det ska ju vara tillräckligt.

Jag undrar då om en kondensator skulle kunna hjälpa något?

Edit: Jag spelar aldrig med bilen avstängd! Oftast inte på tomgång heller.
Senast redigerat av Landstrom (13 juli 2011)

1 581 Inlägg
13 juli 2011
Nej

451 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Vad kan då problemet vara?
Senast redigerat av Landstrom (13 juli 2011)

1 581 Inlägg
13 juli 2011
Skaffa grövre strömkabel mellan generatorn och batterierna. 50mm2.

2 035 Inlägg
13 juli 2011
Kolla upp batterierna med en riktig batteritestare. Eller låt batterierna vila ett dygn och mät spänningen på dem. Vet inte exakt vad dem ska ligga på men säkert en 12.5V minst.

Sen tycker jag att 16mm2 mellan batteri och gen är i minsta laget.

Och ingen kondensator.

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Det känns ju överkurs till ett steg som max levererar 600wrms i 2ohm.

I audin jag hade drev jag två pio tolvor med ett RF T1500 i 1ohm och det funkade bra så länge man gav fan i att spela med avstängd bil. Den hade iofs 140A generator men då hade jag bara ett 100ah batteri också.

21 761 Inlägg
13 juli 2011
I ditt fall låter det helt enkelt som att generatorn inte orkar underhållsladda batterierna när du spelar högt, då hjälper inte konding ett dugg. Ännu mer batterier gör att du kan spela lite längre tid innan sakerna mattas av, dock kvarstår huvudproblemet med underhållsladdning från generatorn.

Det enklaste alternativet just nu är att oftare göra underhållsladdning med batteriladdare, då hinner inte batterierna mattas av lika mycket. Ett alternativ som "löser problemet" är förstås att skaffa större/extra generator. smile

Detta under förutsättning att all laddström från generatorn verkligen kommer fram till batterierna utan spänningsförlust, visar det tecken på märkbara förluster så måste du först fixa till såna saker.

1 581 Inlägg
13 juli 2011
Låter Drönirettab svara på det då han är batteri/ström- guru. Men att du har dubbla 100Ah batterier spelar väl mindre roll om du har en 90A generator med klent kablage i mina ögon.

Edit; Han hann svara under tiden,
Senast redigerat av Fellow (13 juli 2011)

451 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Kolla upp batterierna med en riktig batteritestare. Eller låt batterierna vila ett dygn och mät spänningen på dem. Vet inte exakt vad dem ska ligga på men säkert en 12.5V minst.

Sen tycker jag att 16mm2 mellan batteri och gen är i minsta laget.

Och ingen kondensator.

Ska testa med det, förresten så är det 25mm² mellan generator och batteri. Var tvungen gå ut och kolla, ögonmåttet har visst blivit sämre.

451 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Okok, från början hade jag ju bara ett batteri. Då fick jag inte igång bilen efter att den stått över natten, nu med två har jag inte haft problem än med att det är så pass lite ström. Jag får väl leta mig en större generator, eller byta bil då jag nog har en av världens sämsta bilar för bas. W210 sedan, med tätt ryggstöd + en tank i vägen och en relativt tät hatthylla.

21 761 Inlägg
13 juli 2011
Även om generatorns laddkabel är 2 m lång så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,13 V vid 90 A, vilket inte ska vara några problem. Största risken för spänningsfall ligger i alla "skarvar", dvs kontaktytor och klämning av kabelskor. smile

1 581 Inlägg
13 juli 2011
Konstigt att du inte får igång bilen dagen efter med ett batteri? Vad är det som suger ur ström när den står?

21 761 Inlägg
13 juli 2011
Han kanske redan hade en del urladdat batteri pga stereon och att det var rejält kallt på natten+kallstart, en möjlighet iaf. smile

1 231 Inlägg
13 juli 2011
jaa låter ju verkligen som nåt suger ur dina batterier om du inte får igång bilen efter en natt med ett batteri.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2011
Kompletterade du bara med ett extra batteri eller gjorde du riktigt och böt ut det befintliga på samma gång?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Först trodde jag bara det var batteriet som var slut när jag hade ett, då köpte jag ett nytt men det hjälpte bara en stund. Då testade jag det gamla batteriet och det var inget fel på det, så jag laddade upp det ordentligt, det stog på laddning i tre dagar innan jag satte in det också, sen fick det stå och ladda i bilen tills båda batterierna var fulladdade, minst ett dygn.

Det verkar inte heller vara att något tjuvar ström, kopplar jag ur steget och är utan bas så fungarar det hur bra som helst med ett batteri. Och steget ligger inte och tar ström när det är i kopplat, det startar inte förrän jag slår igång stereon.

Jag har provat mäta spänningen när jag spelar också, när båda batterierna är laddade så ligger det runt 13.5-.13.8v på volym 55/63, höjer jag mer börjar det låta illa. Mäter jag efter ett par dagar är det nere runt 11-11.5v på samma volym.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2011
Låter som att du har ngt som drar tjuvström.
Har du tillgång till en tångamperemätare?
Isf kan du enkelt mäta och se hur mkt ström det drar dels med bilen av och dels med stereo och allt på bilen igång.
Mät även på laddkabeln från generatorn.
Dock känns 90A i underkant för att orka ladda upp dubbla batterier på 100Ah styck såvida man inte kör längre sträckor. Kan mkt väl vara så att du får byta upp dig i generatorstorlek pga att generatorn inte hinner med att ladda upp batterierna i samma takt du drar ur dem.

Sedan angående kondensatorer:
http://www.youtube.com/watch?v=KPTlfwgPGyM
Detta är ngt jag påpekat ngr ggr.
En kondensator gör ingen nytta för att få fram strömmen snabbare, möjligen till mellanregister och diskant, men däremot filtrerar den bort en hel del "smuts" i strömmen som kan skapa störningar i ett ljudsystem.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Nej jag har ingen själv, men på jobbet finns det ju så då ska jag låna en och kolla. Jo visst är det lite overkill med 200ah batteri till en 90A generator, men jag blev så förbannat less så jag slängde i det när jag ändå hade ett fungerande batteri som ändå inte används till nå annat. Och det blev ju bättre, nu får jag igång bilen. smile

21 761 Inlägg
14 juli 2011
Att mäta upp batteriernas skick skadar aldrig, helt klart. smile

Personligen tror jag hellre på att när det bara var ett batteri så märktes det stor skillnad när generatorn inte kunde ge ordentlig underhållsladdning, resultatet blev att bilen helt enkelt inte startade. Med dubbla batterier ökar den totala startströmmen rejält (teortiskt det dubbla), det går att starta bilen fastän batterierna är ordentligt urladdade.

Om du kör en hel del korta körningar så hinner inte generatorn trycka in den mängd ström som har gått åt vid starterna och spelning på hög volym. Man får tänka på att det brukar behövas minst 1500-2000 motorvarv för att generatorn ska ha en teoretisk chans att ge sin maximala ström, men då är det dock inte säkert att spänningen fortfarande ligger på 14 V eller liknande.

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Batterierna är fräscha, det ena är i princip nytt och den andra är helt ok, har kollat båda med batteritestern på jobbet två dagar efter att jag laddat upp dom, och dom höll samma spänning. Och jag tycker ju egentligen att biljäveln ska klara att underhållsladda ett batteri iaf, generatorn laddar ju som den ska och steget drar ju inte nå överdrivna mängder ström.

Men jag började fundera på en sak idag. Kan stereon tjuva ström fast den är avstängd och inget lyser i fronten eller nå. För jag fick ju koppla ihop gul och röd kabel i ISO-adaptern för att den skulle fungera i audin, kan det vara så att den ligger och tar ström hela tiden nu? För stiften i ISO-kontakten sitter ju inte på samma platser i mercan som i audin. Men det borde ju inte vara mycket ström den stjäl i så fall, fast det är ju klart tar det hela tiden ström så tömmer det ju batteriet/erna till slut. Jag kör ju mest kortkörningar, fram och tillbaka till jobbet, 3km enkel väg.

Sök