4937
Sök

Problem med ström försörjning. Skulle en kondensator kunna hjälpa?

1 581 Inlägg
14 juli 2011
Landstrom skrev:
Batterierna är fräscha, det ena är i princip nytt och den andra är helt ok, har kollat båda med batteritestern på jobbet två dagar efter att jag laddat upp dom, och dom höll samma spänning. Och jag tycker ju egentligen att biljäveln ska klara att underhållsladda ett batteri iaf, generatorn laddar ju som den ska och steget drar ju inte nå överdrivna mängder ström.

Men jag började fundera på en sak idag. Kan stereon tjuva ström fast den är avstängd och inget lyser i fronten eller nå. För jag fick ju koppla ihop gul och röd kabel i ISO-adaptern för att den skulle fungera i audin, kan det vara så att den ligger och tar ström hela tiden nu? För stiften i ISO-kontakten sitter ju inte på samma platser i mercan som i audin. Men det borde ju inte vara mycket ström den stjäl i så fall, fast det är ju klart tar det hela tiden ström så tömmer det ju batteriet/erna till slut. Jag kör ju mest kortkörningar, fram och tillbaka till jobbet, 3km enkel väg.

Som vi redan har sagt, GRÖVRE kablage mellan generatorn och batterierna, testa det! Sen om du kör 6 km om dagen och poppar musik så skulle jag underhållsladda varannan om inte varje dag.
Angående stereon så har du väl koppla in den till tändning och inte bara +/-? För jo, då drar den ström hela tiden. Vet inte vilken färg den har men ska finnas en kabel som är märkt remote, den ska sitta skarvad till tändningen. Typ 12V uttaget eller liknande. Lättaste att kolla är ju att starta stereon utan nyckeln i. Startar den så drar den ström.
Senast redigerat av Fellow (14 juli 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2011
Stopp här nu så inte TS gör nåt knas! tongue Remoten ska INTE koppla till nåt som ger spänning! Antingen så är den för fjärrkontroll eller så är det för påslag av steg. Däremot så ska den röda kabeln normalt sett kopplas till tändningsplus, alltså att den får spänning när bilen är igång. Men det är inte alltid det är möjligt utan då får man istället koppla den till konstantplus, alltså samma som gul. Det fungerar utmärkt men man måste då själv slå av & på stereon.

Jag tror det är något som ligger och drar tjuvström, så börja med att kolla det. Sen så bör du som redan nämnts underhållsladda batterierna ibland när du kör så korta sträckor och spelar högt, generatorn hinner helt enkelt inte ladda upp batterierna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
14 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Stopp här nu så inte TS gör nåt knas! tongue Remoten ska INTE koppla till nåt som ger spänning! Antingen så är den för fjärrkontroll eller så är det för påslag av steg. Däremot så ska den röda kabeln normalt sett kopplas till tändningsplus, alltså att den får spänning när bilen är igång. Men det är inte alltid det är möjligt utan då får man istället koppla den till konstantplus, alltså samma som gul. Det fungerar utmärkt men man måste då själv slå av & på stereon.

Jag tror det är något som ligger och drar tjuvström, så börja med att kolla det. Sen så bör du som redan nämnts underhållsladda batterierna ibland när du kör så korta sträckor och spelar högt, generatorn hinner helt enkelt inte ladda upp batterierna.

Sorry, tänkte lite fel där nu när du säger det!

21 761 Inlägg
14 juli 2011
Vanlig tjuvströmsmätning, då syns det direkt.

I manualerna till en del stereomärken står det tydligt i början att man inte ska koppla direktspänning till "tändningsplus" just pga att stereon kan dra ur batteriet ifall bilen står ett längre tag. Pioneer har väl så tror jag, åtminstone på vissa modeller. smile

2 035 Inlägg
14 juli 2011
Lonefox skrev:
Låter som att du har ngt som drar tjuvström.
Har du tillgång till en tångamperemätare?
Isf kan du enkelt mäta och se hur mkt ström det drar dels med bilen av och dels med stereo och allt på bilen igång.
Mät även på laddkabeln från generatorn.
Dock känns 90A i underkant för att orka ladda upp dubbla batterier på 100Ah styck såvida man inte kör längre sträckor. Kan mkt väl vara så att du får byta upp dig i generatorstorlek pga att generatorn inte hinner med att ladda upp batterierna i samma takt du drar ur dem.

Sedan angående kondensatorer:
http://www.youtube.com/watch?v=KPTlfwgPGyM
Detta är ngt jag påpekat ngr ggr.
En kondensator gör ingen nytta för att få fram strömmen snabbare, möjligen till mellanregister och diskant, men däremot filtrerar den bort en hel del "smuts" i strömmen som kan skapa störningar i ett ljudsystem.

Om en kondensator gör detta för ett ljudsystem kommer jag definitivt köpa en. Kan den filtrera bort störningar är det ju kalas. Ström har jag ju ändå så det räcker.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2011
Vissa störningar kan det filtrera bort, men inte alla. Kondensatorer gör fortfarande inga underverk. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
14 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Vissa störningar kan det filtrera bort, men inte alla. Kondensatorer gör fortfarande inga underverk. wink

Ja bara den filtrerar bort lite så kan det vara värt det. Har man 1000 spänn över så kan man ju köpa en.
Kollade på en DLS 1F.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2011
Vad har du då för störningar som du vill få bort? Det är inte alls säkert att du märker av kondensatorn, jag gör det då inte i min anläggning. Men vist, som du sa, har man pengar över så.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
14 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Vad har du då för störningar som du vill få bort? Det är inte alls säkert att du märker av kondensatorn, jag gör det då inte i min anläggning. Men vist, som du sa, har man pengar över så.

ska ju bygga helt nytt i min BMW. Så har inga störningar alls just nu =OP.

Men det skadar inte med en konding. små störningar minskar.  man kan ju koppla in allt utan. lyssna ordentligt. har man inga störningar så kan man vara utan. men vet att mitt monoblock ger ifrån sig en del brus och ville testa å se om man kan få bort dem med en konding.

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Fellow skrev:
Landstrom skrev:
Batterierna är fräscha, det ena är i princip nytt och den andra är helt ok, har kollat båda med batteritestern på jobbet två dagar efter att jag laddat upp dom, och dom höll samma spänning. Och jag tycker ju egentligen att biljäveln ska klara att underhållsladda ett batteri iaf, generatorn laddar ju som den ska och steget drar ju inte nå överdrivna mängder ström.

Men jag började fundera på en sak idag. Kan stereon tjuva ström fast den är avstängd och inget lyser i fronten eller nå. För jag fick ju koppla ihop gul och röd kabel i ISO-adaptern för att den skulle fungera i audin, kan det vara så att den ligger och tar ström hela tiden nu? För stiften i ISO-kontakten sitter ju inte på samma platser i mercan som i audin. Men det borde ju inte vara mycket ström den stjäl i så fall, fast det är ju klart tar det hela tiden ström så tömmer det ju batteriet/erna till slut. Jag kör ju mest kortkörningar, fram och tillbaka till jobbet, 3km enkel väg.

Som vi redan har sagt, GRÖVRE kablage mellan generatorn och batterierna, testa det! Sen om du kör 6 km om dagen och poppar musik så skulle jag underhållsladda varannan om inte varje dag.
Angående stereon så har du väl koppla in den till tändning och inte bara +/-? För jo, då drar den ström hela tiden. Vet inte vilken färg den har men ska finnas en kabel som är märkt remote, den ska sitta skarvad till tändningen. Typ 12V uttaget eller liknande. Lättaste att kolla är ju att starta stereon utan nyckeln i. Startar den så drar den ström.

När jag kör till och från jobbet så slår jag inte ens på stereon så, men ja vette fan. Ska koppla om stereon iaf så den är på tändningen och se om det blir någon skillnad.

1 231 Inlägg
14 juli 2011
varförär du helt inne på att det är stereon som är felet? det kan absolut inte vara kablaget mellan generator som är felet eller? det tror jag det är iallafall..

bosabengt och ChriZtoffer.. tillbaka till ämnet nu! wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2011
Vist kan det vara kablaget, men det är absolut inte otroligt att nåt tjuvdrar ström, så vi är fortfarande kvar på ämnet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Det kan det mycket väl vara, men för att som jag sa så fick jag koppla ihop röd och gul kabel i stereon för att den skulle fungera i audin jag hade. Den hade inte original monterat ISO-kontakter, så jag fick köpa en adapter till den. Och plus kabeln satt inte på samma ställe i ISO-adaptern som det normalt är, därför fick jag koppla ihop det för att överhuvudtaget kunna slå på stereon. Nu i mercan sitter det "normala" ISO-kontakter och då kan det ju vara så att den ligger och tar ström hela tiden då röd och gul fortfarande är (var) ihop kopplade. Nu har jag satt tillbaka som det ska vara så den är på tändningen. Det är ju inte omöjligt att det är problemet så det är ju värt att prova.

Edit: Jag har haft bilen i tre månader så har stereon tjuvat ström i tre månader även om det inte är mycket så är det ju klart att nån gång tömmer det batteriet, samtidigt som jag nu senaste månaden knappt kör mer än fram och tillbaka på jobbet under veckorna.
Senast redigerat av Landstrom (14 juli 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2011
Bara att vänta och hoppas då! smile Om det inte löser sig så är det dags att kolla om nåt drar tjuvström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Yes, vore tillika fint om det nu var så enkelt. Batteri laddarn ligger på nu och får göra det över natten så dom är något så när full laddade så märks det ju om dom tappar ström efter som.
Senast redigerat av Landstrom (14 juli 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 juli 2011
du bor i ökx  om du ska i helg till happis på  träffen dära så åk till tampis och köp dig 50mm2 kabel de är väldigt billigt dära  dem mäter i kilo på kabeln  köpte 7 meter  35mm2 för under 300 kr smile

och sen drar du  en ny matning från generatorn.. har sj dragit en i min bil och  de  gjorde stor skillnad:)
hade förut iprincip samma problem som dig:)
Senast redigerat av christofer_k (14 juli 2011)

451 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Okej, nej det ska jag nog inte. Det är marknad i Ökx i helgen så det får räcka med det.

Från batterierna till steget är ju kabeln tillräcklig iaf. Men jag ska se nu hur det blir när jag kopplat om stereon. Blir det inte bättre då måste jag ju se över kablaget från generator.

Jag köper kabel på Auto Ojanperä i Luleå. Köpte 6m 35mm² där, mjuk och följsam i 100% ren koppar för 300:-

21 761 Inlägg
15 juli 2011
Skadar förstås aldrig att sätta grövre kabel, men som sagt ska 25 mm2 kabel mellan generator-batteri fungera utan problem om man har klämt alla kabelskor korrekt och har bra kontakt i anslutningarna. Under förutsättning att kabellängden inte är en massa meter naturligtvis. smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 juli 2011
Drönirettab skrev:
Skadar förstås aldrig att sätta grövre kabel, men som sagt ska 25 mm2 kabel mellan generator-batteri fungera utan problem om man har klämt alla kabelskor korrekt och har bra kontakt i anslutningarna. Under förutsättning att kabellängden inte är en massa meter naturligtvis. smile

vet ej vad jag har för org kabel säkert 25mm2. men iaf så hadde jag  en ström dipp på en 1V mellan  batteriet och generatorn då för mig gjorde de stooor nytta me ny laddkabel smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2011
Sant.
Visst GÖR det nytta med grövre laddkabel.
Jag har ännu inte orkat byta på Punton, men o andra sidan har jag inte problem heller.

Men på 245an bytte jag till 50mm2 som laddkablage och spänningsfallet är inte mer än 0.1-0.2V i nuläget....mätt vid generatorn och vid steget bör tilläggas wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök