4906
Sök

Fixa ljudet i bilen min!

4 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Som rubriken lyder så är tanken att jag skall försöka fixa lite bättre ljud i bilen.
Jag har redan nu väldigt bra ljud i bilen, volvos största stereo... HU-850 high performance..

Men nu är det så att jag vill ha lite vassare bas, och jag har försökt att googla runt lite om man kan koppla in det osv till den nuvarande setupen jag har i bilen(dvs orginalet).

Men då kommer min fråga, vad är bäst att göra?

Info om bilen:
Volvo S60.
2006-2007a.
HU-850 ljudanläggning just nu, MED navigator(Inbyggd, volvos egna).

Vad kan jag göra?
Finns det guider som folk redan har skrivit och lagt upp?
Finns det information om detta mer?

Vad bör köpas?
Tips på vad jag skall köpa?

Hade tänkt en ny stereo, men då behöver jag säkert andra adaptrar för att kunna göra om volvos egna ljudkablar så dom passar in i den nya stereon, vill ha en ny stereo eftersom jag vill kunna ha tillgång till en eller flera USB utgångar samt AUX.
Vilken är då bäst ?!

Pris, allt ifrån 1000 till 10.000kr hade jag tänkt mig.

Tack!!

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#2
Byt först och främst högtalarna, de är alltid sämst. Svampig, svullen bas som dränker allt annat brukar vara Volvos melodi. Om du har råd skaffa Focal som har erkänt bred och stor ljudbild, bra spridning helt enkelt. Annars är Infinity Kappa också ett ganska tryggt val. Det du ska tänka på när du provlyssnar är att inget register får "sticka ut", dvs det får inte skrika till i mellanregistret (sång, instrument) eller förekomma kraftiga s-ljud. Även när du drar på lite. Experimentera med dämpull (om du inte dämpar plåten) men inte för mycket för då dödar du ett fylligt mellanregister och mansröster låter som kastrerade katter. Kvinnoröster som låter som mansröster är inget bra heller, vilket är vad som händer när basen överröstar mellanregistret. Använd balansknappen för du lyssnar off-axis, dvs du sitter inte mittemellan högtalarna om du inte har en avancerad stereo - och det har du inte - med tidskorrigering. Då kan det hända att du plötsligt hör "musiken", dvs du hör harmonier och inte bara vänsterkanalen. Prova sen att justera fader för att kontrollera en (eventuellt) bumlig bas (så mycket ljud fram som möjligt). Det är inte utan anledning de har byggt in såna funktioner, men de flesta vet inte vad de ska användas till. Lite basics när det gäller att få till ljudet i en orginalstereo! Du kan börja med högtalarna och om du inte blir nöjd ändå byta stereon. Men lyssna då först i bilen innan du köper! Om det inte blir så mycket bättre är det ju ingen idé att lägga pengarna på en ny stereo.
Senast redigerat av Nausea (15 juli 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 juli 2011
#3
Köp en annan huvudenhet. Allt annat blir oftast bara dyrt. Finns ju inga som helst bra utgångar på originalenheten. Kör du med adapter för att få ut lågnivå är denna på ~0,5Volt vilket du bara får brötigt ljud av då du måste skicka upp gainen på steget på tok för högt!

Kika på mina bilder så ser du ett exempel. Blev GRYMT nöjd med både ljudet och den enheten. Riktigt mycket inställningar och fungerar super med Iphone/Ipod. Som ovan nämnt även med tidsfördröjning på ljudet vilket gör en väldig skillnad i renheten på ljudet. Får även en bas som hänger med bättre med tidsfördröjning på själva baslådan!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#4
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

691 Inlägg
15 juli 2011
#5
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Hur förklarar du då att en kenwood 6047U spelare i en Skoda Octavia jag hade spela bra mycket bättre ljud i original högtalarna än
original stereon?


6 851 Inlägg
15 juli 2011
#6
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Klart att huvudenheten gör ljudet. Har du CD spelare som är skit, så blir inte ljudet bättre bara för att du byter högtalare, snarare tvärt om.
Och jo, det har hänt ganska mycke på förstärkardelen oxå.


Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#7
Curse skrev:
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Hur förklarar du då att en kenwood 6047U spelare i en Skoda Octavia jag hade spela bra mycket bättre ljud i original högtalarna än
original stereon?

Grejen är att du jämför med billiga huvudenheter som inte kostar mer än 1500 kr. Då är det inte svårt att räkna ut att det blir bättre med en enhet för några tusen. Men Volvos och Saabs huvudenheter lyfter med andra högtalare. Så jag brukar börja med att byta högtalarna, sen bygger jag vidare med huvudenhet och till sist slutsteg. Det är så en seriös hifi.enthusiast bygger vidare på och uppgraderar sin anläggnin när det finns pengar och tillfälle.

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#8
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Klart att huvudenheten gör ljudet. Har du CD spelare som är skit, så blir inte ljudet bättre bara för att du byter högtalare, snarare tvärt om.
Och jo, det har hänt ganska mycke på förstärkardelen oxå.

Med billiga högtalare får du inte ut alla detaljer. Lite dyrare högtalare lyfter fram lite mer detaljer med samma elektronik. Men sen gäller det att hitta en balans så du köper inte ett kit för 10000 till en orginalstereo.

6 851 Inlägg
15 juli 2011
#9
Nausea skrev:
Curse skrev:
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Hur förklarar du då att en kenwood 6047U spelare i en Skoda Octavia jag hade spela bra mycket bättre ljud i original högtalarna än
original stereon?

Grejen är att du jämför med billiga huvudenheter som inte kostar mer än 1500 kr. Då är det inte svårt att räkna ut att det blir bättre med en enhet för några tusen. Men Volvos och Saabs huvudenheter lyfter med andra högtalare. Så jag brukar börja med att byta högtalarna, sen bygger jag vidare med huvudenhet och till sist slutsteg. Det är så en seriös hifi.enthusiast bygger vidare på och uppgraderar sin anläggnin när det finns pengar och tillfälle.

Eller så gör en seriös HiFi entusiast så att han börjar i rätt ände. Alltså man börjar med det som allt börjar med, CD spelaren! Att byta ut org. CD eller HU i de absolut flesta bilar gör absolut mest skillnad.


6 851 Inlägg
15 juli 2011
#10
Nausea skrev:
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.

Klart att huvudenheten gör ljudet. Har du CD spelare som är skit, så blir inte ljudet bättre bara för att du byter högtalare, snarare tvärt om.
Och jo, det har hänt ganska mycke på förstärkardelen oxå.

Med billiga högtalare får du inte ut alla detaljer. Lite dyrare högtalare lyfter fram lite mer detaljer med samma elektronik. Men sen gäller det att hitta en balans så du köper inte ett kit för 10000 till en orginalstereo.

De där sista detaljerna kan inte en org. CD spelare återge från Saab eller Volvo. Men fortfarande, jag anser att man ska börja i rätt ända.


16 197 Inlägg
15 juli 2011
#11
Nausea skrev:
Byt först och främst högtalarna, de är alltid sämst. Svampig, svullen bas som dränker allt annat brukar vara Volvos melodi. Om du har råd skaffa Focal som har erkänt bred och stor ljudbild, bra spridning helt enkelt. Annars är Infinity Kappa också ett ganska tryggt val. Det du ska tänka på när du provlyssnar är att inget register får "sticka ut", dvs det får inte skrika till i mellanregistret (sång, instrument) eller förekomma kraftiga s-ljud. Även när du drar på lite. Experimentera med dämpull (om du inte dämpar plåten) men inte för mycket för då dödar du ett fylligt mellanregister och mansröster låter som kastrerade katter. Kvinnoröster som låter som mansröster är inget bra heller, vilket är vad som händer när basen överröstar mellanregistret. Använd balansknappen för du lyssnar off-axis, dvs du sitter inte mittemellan högtalarna om du inte har en avancerad stereo - och det har du inte - med tidskorrigering. Då kan det hända att du plötsligt hör "musiken", dvs du hör harmonier och inte bara vänsterkanalen. Prova sen att justera fader för att kontrollera en (eventuellt) bumlig bas (så mycket ljud fram som möjligt). Det är inte utan anledning de har byggt in såna funktioner, men de flesta vet inte vad de ska användas till. Lite basics när det gäller att få till ljudet i en orginalstereo! Du kan börja med högtalarna och om du inte blir nöjd ändå byta stereon. Men lyssna då först i bilen innan du köper! Om det inte blir så mycket bättre är det ju ingen idé att lägga pengarna på en ny stereo.

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#12
Jag tror inte på det där eftersom jag vet att ett slutsteg inte färgar ljudet så mycket men har du billiga, skrikiga högtalare hjälper inga huvudenheter eller slutsteg i världen. För många år sen testade jag för skojs skull vanliga golvhögtalare kopllade till en relativt billig bergsprängare med typ 2 watt uteffekt och det lät nästan som vilken stereo som helst - vid normala nivåer. Så jag vet att kvalitetshögtalare och en bra grundinställning gör absolut mest för ljudet. Och då syfter jag till balans och fader och dämpning och allt jag nämnt förut. I en liten bil där du har max 2 kubikmeter luft behövs inga monstersteg för att det ska låta nåt.

Nausea, som inte är en nybörjare.
Senast redigerat av Nausea (15 juli 2011)

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#13
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Byt först och främst högtalarna, de är alltid sämst. Svampig, svullen bas som dränker allt annat brukar vara Volvos melodi. Om du har råd skaffa Focal som har erkänt bred och stor ljudbild, bra spridning helt enkelt. Annars är Infinity Kappa också ett ganska tryggt val. Det du ska tänka på när du provlyssnar är att inget register får "sticka ut", dvs det får inte skrika till i mellanregistret (sång, instrument) eller förekomma kraftiga s-ljud. Även när du drar på lite. Experimentera med dämpull (om du inte dämpar plåten) men inte för mycket för då dödar du ett fylligt mellanregister och mansröster låter som kastrerade katter. Kvinnoröster som låter som mansröster är inget bra heller, vilket är vad som händer när basen överröstar mellanregistret. Använd balansknappen för du lyssnar off-axis, dvs du sitter inte mittemellan högtalarna om du inte har en avancerad stereo - och det har du inte - med tidskorrigering. Då kan det hända att du plötsligt hör "musiken", dvs du hör harmonier och inte bara vänsterkanalen. Prova sen att justera fader för att kontrollera en (eventuellt) bumlig bas (så mycket ljud fram som möjligt). Det är inte utan anledning de har byggt in såna funktioner, men de flesta vet inte vad de ska användas till. Lite basics när det gäller att få till ljudet i en orginalstereo! Du kan börja med högtalarna och om du inte blir nöjd ändå byta stereon. Men lyssna då först i bilen innan du köper! Om det inte blir så mycket bättre är det ju ingen idé att lägga pengarna på en ny stereo.

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

6 851 Inlägg
15 juli 2011
#14
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Byt först och främst högtalarna, de är alltid sämst. Svampig, svullen bas som dränker allt annat brukar vara Volvos melodi. Om du har råd skaffa Focal som har erkänt bred och stor ljudbild, bra spridning helt enkelt. Annars är Infinity Kappa också ett ganska tryggt val. Det du ska tänka på när du provlyssnar är att inget register får "sticka ut", dvs det får inte skrika till i mellanregistret (sång, instrument) eller förekomma kraftiga s-ljud. Även när du drar på lite. Experimentera med dämpull (om du inte dämpar plåten) men inte för mycket för då dödar du ett fylligt mellanregister och mansröster låter som kastrerade katter. Kvinnoröster som låter som mansröster är inget bra heller, vilket är vad som händer när basen överröstar mellanregistret. Använd balansknappen för du lyssnar off-axis, dvs du sitter inte mittemellan högtalarna om du inte har en avancerad stereo - och det har du inte - med tidskorrigering. Då kan det hända att du plötsligt hör "musiken", dvs du hör harmonier och inte bara vänsterkanalen. Prova sen att justera fader för att kontrollera en (eventuellt) bumlig bas (så mycket ljud fram som möjligt). Det är inte utan anledning de har byggt in såna funktioner, men de flesta vet inte vad de ska användas till. Lite basics när det gäller att få till ljudet i en orginalstereo! Du kan börja med högtalarna och om du inte blir nöjd ändå byta stereon. Men lyssna då först i bilen innan du köper! Om det inte blir så mycket bättre är det ju ingen idé att lägga pengarna på en ny stereo.

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

Men hallå..hur i ***** ska denna bas kunna ersätta en tex. 6½" framsystem? Den basen MÅSTE du även ha ett steg till. Fattar inte hu i ****** du tänker när du länkar till en bas, när vi nu har pratat om org. system och troligen fullregister element. PS: 90dB är inte så lätt och den kan du ju troligen driva med din org. CD spelare?!
Senast redigerat av TT-Avant (15 juli 2011)


16 197 Inlägg
15 juli 2011
#15
Nausea skrev:
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
Byt först och främst högtalarna, de är alltid sämst. Svampig, svullen bas som dränker allt annat brukar vara Volvos melodi. Om du har råd skaffa Focal som har erkänt bred och stor ljudbild, bra spridning helt enkelt. Annars är Infinity Kappa också ett ganska tryggt val. Det du ska tänka på när du provlyssnar är att inget register får "sticka ut", dvs det får inte skrika till i mellanregistret (sång, instrument) eller förekomma kraftiga s-ljud. Även när du drar på lite. Experimentera med dämpull (om du inte dämpar plåten) men inte för mycket för då dödar du ett fylligt mellanregister och mansröster låter som kastrerade katter. Kvinnoröster som låter som mansröster är inget bra heller, vilket är vad som händer när basen överröstar mellanregistret. Använd balansknappen för du lyssnar off-axis, dvs du sitter inte mittemellan högtalarna om du inte har en avancerad stereo - och det har du inte - med tidskorrigering. Då kan det hända att du plötsligt hör "musiken", dvs du hör harmonier och inte bara vänsterkanalen. Prova sen att justera fader för att kontrollera en (eventuellt) bumlig bas (så mycket ljud fram som möjligt). Det är inte utan anledning de har byggt in såna funktioner, men de flesta vet inte vad de ska användas till. Lite basics när det gäller att få till ljudet i en orginalstereo! Du kan börja med högtalarna och om du inte blir nöjd ändå byta stereon. Men lyssna då först i bilen innan du köper! Om det inte blir så mycket bättre är det ju ingen idé att lägga pengarna på en ny stereo.

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

ehhh??  trodde vi pratar om framsystem som skulle drivas av en HU??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#16
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:
TT-Avant skrev:

Klart att huvudenheten gör ljudet. Har du CD spelare som är skit, så blir inte ljudet bättre bara för att du byter högtalare, snarare tvärt om.
Och jo, det har hänt ganska mycke på förstärkardelen oxå.

Med billiga högtalare får du inte ut alla detaljer. Lite dyrare högtalare lyfter fram lite mer detaljer med samma elektronik. Men sen gäller det att hitta en balans så du köper inte ett kit för 10000 till en orginalstereo.

De där sista detaljerna kan inte en org. CD spelare återge från Saab eller Volvo. Men fortfarande, jag anser att man ska börja i rätt ända.

Det har du rätt i men det krävs en highend anläggning som kostar mer än en begagnad bil för det. Men en hyfsad ljudbild med bra klang och musikalitet klarar de.

Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#17
evilaudio skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

ehhh??  trodde vi pratar om framsystem som skulle drivas av en HU??

Jaja, men du får väl leta lite då! http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=158

6 851 Inlägg
15 juli 2011
#18
Nausea skrev:
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:

Med billiga högtalare får du inte ut alla detaljer. Lite dyrare högtalare lyfter fram lite mer detaljer med samma elektronik. Men sen gäller det att hitta en balans så du köper inte ett kit för 10000 till en orginalstereo.

De där sista detaljerna kan inte en org. CD spelare återge från Saab eller Volvo. Men fortfarande, jag anser att man ska börja i rätt ända.

Det har du rätt i men det krävs en highend anläggning som kostar mer än en begagnad bil för det. Men en hyfsad ljudbild med bra klang och musikalitet klarar de.

kort enkelt svar...NEJ det gör de inte!


Avstängd
598 Inlägg
15 juli 2011
#19
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:
evilaudio skrev:

fast varken focal eller kappa har så värst hög känslighet.  gamla kappa hade tom väldigt låg känslighet.

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

Men hallå..hur i ***** ska denna bas kunna ersätta en tex. 6½" framsystem? Den basen MÅSTE du även ha ett steg till. Fattar inte hu i ****** du tänker när du länkar till en bas, när vi nu har pratat om org. system och troligen fullregister element. PS: 90dB är inte så lätt och den kan du ju troligen driva med din org. CD spelare?!

Om det är som de som säljer hävdar att du kan driva ett par lättdrivna 6x9 utan externt slutsteg måste du kunna driva den tolvan med dubbla talspolar med huvudenheten också. Det är ungefär samma massa eller kanske till och med lite mindre för 2 6x9 tummare motsvara två åttor så en tolva med dubbla talspolar med en känslighet på 94 dB borde inte vara nåt problem. Vid normala nivåer. Du kan altid spela högre med extra slutsteg men det kostar och blir en hel del jobb och om du inte går hela vägen och dämpar och tätar ordentligt blir det inget vidare ljud ändå. Så om du saknar intresset är det ingen större idé att göra mycket mer än att byta högtalare och sen huvudenhet.

6 851 Inlägg
15 juli 2011
#20
Nausea skrev:
TT-Avant skrev:
Nausea skrev:

Jag har hittat en Focal med dubbla talspolar och en känslighet på över 90 dB som spelar riktig djupbas också.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit-30- … c-122.aspx

Men hallå..hur i ***** ska denna bas kunna ersätta en tex. 6½" framsystem? Den basen MÅSTE du även ha ett steg till. Fattar inte hu i ****** du tänker när du länkar till en bas, när vi nu har pratat om org. system och troligen fullregister element. PS: 90dB är inte så lätt och den kan du ju troligen driva med din org. CD spelare?!

Om det är som de som säljer hävdar att du kan driva ett par lättdrivna 6x9 utan externt slutsteg måste du kunna driva den tolvan med dubbla talspolar med huvudenheten också. Det är ungefär samma massa eller kanske till och med lite mindre för 2 6x9 tummare motsvara två åttor så en tolva med dubbla talspolar med en känslighet på 94 dB borde inte vara nåt problem. Vid normala nivåer. Du kan altid spela högre med extra slutsteg men det kostar och blir en hel del jobb och om du inte går hela vägen och dämpar och tätar ordentligt blir det inget vidare ljud ändå. Så om du saknar intresset är det ingen större idé att göra mycket mer än att byta högtalare och sen huvudenhet.

öhhh...fatta inte va du svamlar om. Men hade vart kul att få se något av DINA byggen eller DINA referenser.
Vad har dubbla spolar med saken att göra om hur lätt eller tungdriven den är?



Sök