Nausea skrev:
Så du tror att huvudenheten gör ljudet? Glöm det! Elektroniken är byggd för att hålla länge, säkert 10-15 år, så det är inget fel på den. Sen må tekniken vara gammal men på förstärkarsidan har det inte hänt mycket sen transistorn kom så att döma ut en stereo som är typ 5 år gammal är bara dumt. Om du kör med kvalitetshögtalare med hög verkningsgrad behöver du inga slutsteg vid normala nivåer.
Det gör den ju delvis. Det är bra mycket bättre tryck i en nyare vettig HU jämfört med originalenheten. Man får ju extremt mycket bättre mid-bas med lite mer kräm. Plus att du kan ställa X-over för varje enskild högtalare och eliminera dom låga frekvenserna som originalhögtalarna egentligen inte bör spela för att få ett vettigt ljud.
Men visst är det inga fel på ljudet ur original HUn, men det jag skrev var att utgångarna är kass. Lågnivåadaptrar blir helt enkelt inte bra. Jämför du en 0,5Volts lågnivå med en på 4Volt som sitter i t.ex min nya enhet så har du ju 8 gånger så stark signal vilket betyder att du behöver mycket mindre gain för att nå samma nivå på ljudet. Alltså mycket mindre klotter och renare ljud. Sen skulle jag gärna vilja hitta tidsfördröjning, ställbara delningsfilter osv i menyn på en Volvo HU... Att stänga av alla frekvenser under 80Hz på fram och baksystemet är guld värt i en Volvo. Och sedan köra baslåda som spelar allt under 120Hz. Blir kanon även med originalsystem. (Och ändå har jag inte dom bästa originalhögtalarna.)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!