2783
Sök

Blinkers fladdrar när motorn går, går perfekt med motorn av.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#1
Okej, jag är inte någon expert men detta borde inte kunna ske.

Det handlar om min lilla Austin som jag kopplat in lampor på. Lamporna är 2 poliga LED, relät är Biltemas elektroniska. I'm lost.

När motorn är avstängd men tändningen på blinkar det precis som det ska. När jag startar motorn börjar lamporna fladdra, blinka fort och oregelbundet. Det hjälper inte att jorda direkt på batteriet eller dra ström direkt från batteriet. Samma beteende oavsett vad. Den enda tanke jag själv har är att spänningen på batteriet stiger när jag kör till 16-18volt. Ganska mycket med andra ord. Kan det göra att relät tappar kontrollen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 319 Inlägg
16 juli 2011
#2
caromania skrev:
Okej, jag är inte någon expert men detta borde inte kunna ske.

Det handlar om min lilla Austin som jag kopplat in lampor på. Lamporna är 2 poliga LED, relät är Biltemas elektroniska. I'm lost.

När motorn är avstängd men tändningen på blinkar det precis som det ska. När jag startar motorn börjar lamporna fladdra, blinka fort och oregelbundet. Det hjälper inte att jorda direkt på batteriet eller dra ström direkt från batteriet. Samma beteende oavsett vad. Den enda tanke jag själv har är att spänningen på batteriet stiger när jag kör till 16-18volt. Ganska mycket med andra ord. Kan det göra att relät tappar kontrollen?

Det låter väl som felet ja.
Laddar den 16-18 volt? Det är inte bra! Laddningsreläet gör inte sitt jobb.

EDIT: Nu fick jag se vad det är för bil... Är det växel eller likström? Hur stort är batteriet i Ah räknat?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 juli 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#3
Det är likströms, original dynamo, konverterat till 12v vilket betyder en annan regulator från en MGB eller något sådant har jag för mig. Såna standardprylar som satt på var tredje Lucasbil på 60talet. Det är ett litet skitbatteri bara på kanske 20-30ah. Jag har ett tredje kol på min dynamo som man kan ställa om så den laddar mindre, men jag vet inte hur det är inställt nu. Mittemellan antar jag... Men det är frågan om det hjälper, för egentligen borde den inte ladda alls på tomgång. hmm

Kan man begränsa laddströmmen på något sätt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 319 Inlägg
16 juli 2011
#4
caromania skrev:
Det är likströms, original dynamo, konverterat till 12v vilket betyder en annan regulator från en MGB eller något sådant har jag för mig. Såna standardprylar som satt på var tredje Lucasbil på 60talet. Det är ett litet skitbatteri bara på kanske 20-30ah. Jag har ett tredje kol på min dynamo som man kan ställa om så den laddar mindre, men jag vet inte hur det är inställt nu. Mittemellan antar jag... Men det är frågan om det hjälper, för egentligen borde den inte ladda alls på tomgång. hmm

Kan man begränsa laddströmmen på något sätt?

Ja: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART … PageID=618

Fast frågan är hur ett vanligt laddningsrelä till en växelströmmare skulle reagera? De finns ju för några tior på skroten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#5
Fast jag har ju redan en regulator på, en ny dessutom, Lucas RB340 då den har samma märkning på stiften som Austin originalreläet från -30talet så allt stämmer hyggligt med original kopplingsschema.

I värsta fall får jag byta blinkersrelä och sätta i vanliga lampor? Det borde väl fungera bättre än det elektroniska relät antar jag?

Jag ska undersöka om det finns något stift som ger 12v på regulatorn så kanske det går att tjuva lite där...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#6
Jag har nu lyckats bygga om min dynamo till två kol istället för tre och kalibrerat min regulator, rb340 så batteriet ligger på 13.5-15v när motorn går. Det fladdrar emellertid väldigt och dessutom stiger det när jag varvar. Men blinkers fungerar fortfarande inte när motorn går.

Går det att få ner spänningen och få den att bli mer jämn vid batteriet?

Skräp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök