1992
Sök

Orkar mitt slutsteg driva detta?

44 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Har en festivalstereo som jag spelat med över sommaren, men vill nu klämma in lite extra ös i den. Riktigt bra ljud har den, men lite extra bas som spelar åt sidorna, och inte bara i fronten hade inte skadat, så alla andra runtom får skön bas också!

Min setup för tillfället-
Slutsteg: http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod … tnr=160046
Ja, jag vet att det är ett budgetsteg. Men det står i en festivalstereo, och det ska således tåla stryk utan att kosta en massa att fixa nytt om det går sönder.

Basar: http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=MON101080
2st SPP200.

Diskant: http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s … pl//lang/1

Har två, men kör endast med en för att spara lite ström, spelar lika bra med en faktiskt!

Sen div. hög/lågpassfilter, kablage, säkringar osv. Driver med ett 75AH fritidsbatteri.

Min fråga är nu, hade steget klarat av att driva 2 st SPP200'or till?

Annars - kan ni rekommendera 4st 8'' basar med bra effekt sett till strömförbrukning som man kan spela med istället? Helst inte allt för dyra grejor, då det ska tåla lite stryk som sagt. Annars beställer jag nog 2st SPP200'or från Bluearan!

Tack på förhand smile

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Jag antar att du driver basarna på två kanaler och diskanterna på de två andra kanalerna?

I så fall ska det inte vara några problem att koppla på 2 st basar till, de har 8 Ohms impedans och totala impedansen blir då 4 Ohm per baskanal när du kopplar på 2 st till. Ingen risk för överbelastning, bara lite mer strömförbrukning. smile

44 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag antar att du driver basarna på två kanaler och diskanterna på de två andra kanalerna?

I så fall ska det inte vara några problem att koppla på 2 st basar till, de har 8 Ohms impedans och totala impedansen blir då 4 Ohm per baskanal när du kopplar på 2 st till. Ingen risk för överbelastning, bara lite mer strömförbrukning. smile

Eftersom att jag bara hade ett lågpassfilter liggande så går båda basarna i en kanal för tillfället roll

Lite fusk sådär, men skaffar jag två till så blir det att fixa till det ordentligt smile

Lirar bara med en diskant! Knappt märkbar skillnad, faktiskt. Sparar lite ström också! Batteritiden är inget problem, lirar runt 35h på full patte för tillfället, så går det ner på 25h så är jag fortfarande nöjd, annars köper jag bara ett batteri till smile

Men då går det bra att göra som innan - 2 basar -> filter -> steget, och likadant med de andra två? Så kör man alla fyra basarna på 2 kanaler, för annars blir det lite knas med diskanterna och så sad

251 Inlägg
17 juli 2011
McNoodle skrev:
Drönirettab skrev:

Eftersom att jag bara hade ett lågpassfilter liggande så går båda basarna i en kanal för tillfället roll

Lite fusk sådär, men skaffar jag två till så blir det att fixa till det ordentligt smile

Varför gör du det?? Slutsteget har ju inbyggt lågpassfilter!!! roll
/TiGgR

44 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
TiGgR skrev:
McNoodle skrev:
Drönirettab skrev:

Varför gör du det?? Slutsteget har ju inbyggt lågpassfilter!!! roll
/TiGgR

Oj, vad dum man kan vara, hahaha! Helvete med. Jaja, det är ett riktigt MDS-filter med stor kopparspole, så får skylla på att jag tycker det nog funkar bättre roll

251 Inlägg
17 juli 2011
Ja men det drar mer ström när du gör så istället för att använda det inbyggda LP-filtret!! wink
/TiGgR

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Det är basarna som slukar ström, inte diskanterna. Ur batterisynpunkt gör det betydligt större skillnad att ha fler basar än fler diskanter. smile

Jag är lite fundersam på vad du menar med lågpassfilter, rimligtvis borde det finnas ett högpassfilter till diskanterna. hmm

Eller har basarna eget filter och diskanten eget filter?

TiGgr: Stegets filter kan inte dela tillräckligt högt upp, det blir ett stort "hål" i ljudet om man gör så.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2011)

44 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är basarna som slukar ström, inte diskanterna. Ur batterisynpunkt gör det betydligt större skillnad att ha fler basar än fler diskanter. smile

Jag är lite fundersam på vad du menar med lågpassfilter, rimligtvis borde det finnas ett högpassfilter till diskanterna. hmm

Pettitesser! big_smile

Ja, kör med riktiga filter, istället för de som är inbyggda i steget. Ett högpassfilter till diskanten, och ett lågpassfilter till basarna. Istället för de som sitter i steget som sagt smile

Hade varit fint att ösa på utan högpassfilter till diskanten! Söndrig diskant - check big_smile

251 Inlägg
17 juli 2011
Drönirettab skrev:

TiGgr: Stegets filter kan inte dela tillräckligt högt upp, det blir ett stort "hål" i ljudet om man gör så.

Men hur delar filtren han har nu???? Det vet vi inte och LP-filtret på denversteget går upp till 250 Hz...
/TiGgR

21 761 Inlägg
17 juli 2011
Det har du rätt i, vi vet ju inte om nuvarande filter delar "rätt". smile

När det gäller passiva filter så är det viktigt att hålla reda på impedansen, jag gissar att det rör sig om ett filter för bilhögtalare och då blir det lite fel att koppla på en 8 Ohms diskant där.

Sök