Bmw 525tds topp sprickor efter "topplockspackningsras"

Jompan-
20 juli 2011 · 70 Inlägg

Hallå! Har köpt mig en Bmw 525tds som sagt med trasig topplockspackning, jag vet sedan innan att topparna är skapligt känsliga och kan spricka. Har några sprickor i min topp som jag undrar lite över hur allvarliga dom är.

Bilen är ej körd med trasig topplockspackning så den har ej gått varm eller så, förra ägarn slog igen för han fick ut kompressioner i vattnet. Slänger upp lite bilder på eländet så kan ni som har lite mer kunskap om det här ta en liten titt och berätta vad som behövs göras med den.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=19751
där är albumet med bilder i, kan ej få upp dom här i tråden yikes

Skulle vara jäkligt schysst om ni kunde kolla bilderna och säga vad ni tror, som ni ser på bilderna så är det inte direkt några jätte sprickor, och djupa är dom inte heller! Men all hjälp uppskattas.

Tack på förhand / Jon

Senast redigerat av Jompan- (20 juli 2011)

BMW 525tds (1989)
engolf
20 juli 2011 · 3 235 Inlägg

På jobbet planar vi ofta toppar med sådana sprickor i godset där glödstiftet sitter, så länge dem inte är djupa eller genomgående är det ingen fara. Det är bara en stålplugg för att glödstiftet inte ska bränna aluminiumet i toppen.

discokapten Kapten på disco!
20 juli 2011 · 1 729 Inlägg

Varför köper du inte en beggad topp? Lär vara billigare än att svetsa.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
LeafBox Lat Perfektionist
20 juli 2011 · 6 359 Inlägg

När jag gick utbildningen så var det en kompis som hade sprickor i princip över hela sin topp.
Inte stora, men man såg att dom fanns. Och alla lärare var typ; Nääe men det där spelar ingen roll. Typ som att det var ingen big deal.
Satt det är uppenbarligen inte hela världen så länge sprickorna är små.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
DJ_V8_BMW
21 juli 2011 · 210 Inlägg

Kan du se några skador på den gamla packningen var den har tryckt ut kompression någonstans?

0,10mm är ingen större fara när det gäller planingen, hittar ingen angivelse på tolerans men rent allmänt så är det inget större spel.


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang