Peugeot 206 - Ljudinstallation.

Bimiss
20 juli 2011 · 154 Inlägg

Hejsan!

Jag är ganska grön när det gäller ljudsystem i bil osv, vet inte vad för skit man skall ha.

Det gäller alltså en Peugeot 206a, kompisen vill ha minst 10" bas. I en sådan bil kan jag tycka att en 8" borde funka bra.. Men men smile.

Vad rekommenderar ni?

Huvudenhet?
Framsystem?
Bak?
Hatthylla?
Bas i skuffen? Aktiv bas kan vara intressant.

Prisklass: Runt 4000kr.

Tips på vart och vad för kabelarea jag skall ha från batteriet, samt hur jag smidigast tar ström från batteri bak, någon smidig koppling?

BudgetDunkaren Osponsrad
20 juli 2011 · 1 631 Inlägg

Halloj, man kan få bra ljud i en 8:a, det är det ingen tvekan om i en sån liten bil, men jag hade nog hellre satsat på en 10:a
Här har du ett bra paket för rimlig peng : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318896  där har du huvudenhet och framsystemet. Även 6x9:or till hatthyllan om du vill det ( vilket jag inte hade monterat iochmed du skall ha baslåda)
Baslåda : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318904.
Slutsteget : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10173
Sen tillkommer det ju kablar men det är ju en annan summa. Beror ju helt på vad du begär av ssteet.

Detta spräcker din budget lite kanske men det kommer brpa på tillräckligt wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
sportluft
20 juli 2011 ·

206an behöver bara en 10 tums bas, det är riktigt bra ljud i dem redan enligt mig smile

Bimiss
20 juli 2011 · 154 Inlägg

Inte min budget, kompis. Max 4000kr helst.

Finns ju aktiva baslådor för runt 2-2500kr. Hur spelar de?
Är ju smidiga att slita ur om man vill det.. Än plocka ur slutsteg och bas som man har fäst på något vis.

sportluft
20 juli 2011 ·

Skulle rekomendera en aktivbaslåda som är liten, cdr vid backaplan har en sån. kostar runt 3.500kr som man monterar under sätet, cdr har det i sin visningsbil, bara att fråga dem smile så får ni höra och se smile

Landstrom
20 juli 2011 · 451 Inlägg

Kolla begagnat, för 4000:- nytt får man inte mycket. HU och slutsteg är bättre handla begagnat om man vill ha billigt, basen är inte lika viktig. Det är HU'n och steget som gör det mesta på ljudet. Sen kan man handla nån billig bas färdig i låda, typ som den BudgetDunkaren länkade till.

Synd att du bor så långt ner, annars hade din kompis fått köpa en liten och behändig låda med två 10" för typ 1000:- av mig.

BudgetDunkaren Osponsrad
20 juli 2011 · 1 631 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Halloj, man kan få bra ljud i en 8:a, det är det ingen tvekan om i en sån liten bil, men jag hade nog hellre satsat på en 10:a
Här har du ett bra paket för rimlig peng : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318896  där har du huvudenhet och framsystemet. Även 6x9:or till hatthyllan om du vill det ( vilket jag inte hade monterat iochmed du skall ha baslåda)
Baslåda : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318904.
Slutsteget : http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10173
Sen tillkommer det ju kablar men det är ju en annan summa. Beror ju helt på vad du begär av ssteet.

Detta spräcker din budget lite kanske men det kommer brpa på tillräckligt wink

Glöm inte att dämpa dörrarna, det ger ett rejält lyft min vän wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Bimiss
21 juli 2011 · 154 Inlägg

Jag sa också det, det är ju en ganska ny bil så högtalarna kan ju inte vara kattpiss direkt, Robbin påpekade även att de spelade "OK". Men jag har aldrig ljuddämpat tidigare, och vet inte vart eller hur mycket man bör dämpa ;P.

Men lutar mer åt någon bas och HU. Men är de aktiva så dåliga? Smidigare blir det iaf.

Nausea Avstängd
21 juli 2011 · 598 Inlägg

Kolla vad högtalarna är gjorda av. Förmodligen papp. Om du tycker de låter bra i bilen säger jag bara: ställ dig utanför bilen och om klangbalansen inte ändras är de okej. Men om röster plötsligt saknar "kropp" så har du ett problem. Det beror på för lite nedre mellanregister och för mycket övre mellenregister. Det i sin tur beror på för mycket bas upp till kanske 200 Hz som dränker mellanregistret. Köp en Alpine med aktivt delningsfilter, ställ in frekvens, slope (branthet på filtret) och nivå. Det är första steget. Sen finjusterar du med hjälp av den parametriska EQ:n.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Och där vart det överkurs! wink Originalhögtalarna duger säkert, beroende på krav, en uppgradering brukar dock märkas av dom flesta, speciellt om man har en realtivt liten baslåda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Nausea Avstängd
21 juli 2011 · 598 Inlägg

Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

micke7406
21 juli 2011 · 1 400 Inlägg

Framsystem = www.autohifi.se/?category_id=242&item_id=UD-072

Bas   =  http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=19

slutsteg = http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184

Kablar  = http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=230

Detta är ett paket som funkar bra, Driv framhögtalarna med 2 kanaler och brygga dom andra till basen.
När du sen har råd, så köp en bättre huvudenhet,

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Peggy_red
21 juli 2011 · 142 Inlägg

bara en 10" började bygga för 3 st i min 207a men nu ska här flippas ur totalt o in med 6 12" smile

TT-Avant
21 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Nausea skrev:
Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

Saab har enbart tvåvägs system fram och inte tre vägs orginal.

Senast redigerat av TT-Avant (21 juli 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
21 juli 2011 · 16 195 Inlägg

Nausea skrev:
Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

men ärligt!!

folk kanske vill ha dugligt "svensson poppa" å inget överdriver å försvårat välljuds tjaffs.

å varför ens "anpassa" passiva filter som redan från fabrik e anpassade efter just de kit man köper?

Senast redigerat av evilaudio (21 juli 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
21 juli 2011 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

Nausea skrev:
Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

men ärligt!!

folk kanske vill ha dugligt "svensson poppa" å inget överdriver å försvårat välljuds tjaffs.

å varför ens "anpassa" passiva filter som redan från fabrik e anpassade efter just de kit man köper?

håller med du..! varför ska man göra det jobbigt när man kan göra det lätt?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nausea Avstängd
21 juli 2011 · 598 Inlägg

evilaudio skrev:

Nausea skrev:
Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

men ärligt!!

folk kanske vill ha dugligt "svensson poppa" å inget överdriver å försvårat välljuds tjaffs.

å varför ens "anpassa" passiva filter som redan från fabrik e anpassade efter just de kit man köper?

Bara det att det inte är dugligt. Som sagt, det blir så mycket enklare med alla intällningsmöjligheter som Alpinen för +- 5000 kr erbjuder. För att inte tala om ljudet! Du kan lugnt ha kvar en sån spelare i 5 år och den slår mycket annat på marknaden.

Som jag krev säger Focal också att mellanregistret måste anpassas efter placeringen. I brädan ska det sänkas, vilket det medföljande filtret också ger möjlighet till.

Nej, det är ju bredbandselement original. Jag tänkte på mitt eget system eftersom jag sitter och klurar lite på val av filter, om jag ska köra aktivt eller inte.

evilaudio
21 juli 2011 · 16 195 Inlägg

Nausea skrev:

evilaudio skrev:

Nausea skrev:
Inte värre än att placering och vinkel avgör hur mycket mellanregister det ska vara. Jag har flera gånger haft ett 3-vägssystem i bilen så jag vet. Och vem har inte det? Alla Saabar till exempel. Focal säger också att du ska sänka mellanregistret om du placerar deras K2 KP i instrumentbrädan. Jag säger bara att det blir så mycket enklare med Alpinens aktiva delningsfilter i stället för passiva som de flesta inte vet hur de ska anpassa.

men ärligt!!

folk kanske vill ha dugligt "svensson poppa" å inget överdriver å försvårat välljuds tjaffs.

å varför ens "anpassa" passiva filter som redan från fabrik e anpassade efter just de kit man köper?

Bara det att det inte är dugligt. Som sagt, det blir så mycket enklare med alla intällningsmöjligheter som Alpinen för +- 5000 kr erbjuder. För att inte tala om ljudet! Du kan lugnt ha kvar en sån spelare i 5 år och den slår mycket annat på marknaden.

Som jag krev säger Focal också att mellanregistret måste anpassas efter placeringen. I brädan ska det sänkas, vilket det medföljande filtret också ger möjlighet till.

Nej, det är ju bredbandselement original. Jag tänkte på mitt eget system eftersom jag sitter och klurar lite på val av filter, om jag ska köra aktivt eller inte.

jo men detta är inget man gör som nybörjare i en "svensson bil"..


folk vill ha saker som är enkla att montera å låter hyffsat för vettiga pengar utan en massa strul.

jo mer man har att justera på ju mer fel kan man få de om man inte vet hur man ska göra..

i början ska de va så enkelt som möjligt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
21 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Och sedan är det så att bara för att man har fina saker, så säger inte detta att man automatiskt kan ställa in allt eller att det låter bra. Sedan att man aks ha en Alpine för 5000+ för att det ska finnas aktiva filter,EQ m.m..varför ska man just ha Alpine när det finns andra för halva pengarna med samma saker och ljudmässigt lika bra?

Sedan Focal..? får du betalt var gång du skriver det ordet? Bara för att de rek detta, så betyder inte det att det är så i alla fall och med alla mellanregister.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang