Saab 9-5 Aero förbrukning

appotinn
21 juli 2011 · 6 Inlägg

Har någon koll på förbrukningen på saab 9-5 aero sportcombi (-99-2005)?

Enligt bränsledeklarationen drar 9-5 aero mindre än 2.0t linear, stämmer detta verkligen?

azid Det som inte dödar gör ont
21 juli 2011 · 2 668 Inlägg

2,0t upplever jag som svag på låga varv och måste växlas en del. Aero = mer kraft = starkare = billigare.

Sen har ju tidiga aero 230hk och senare modellen 02 framåt 250hk så jag vet inte hur skillnaden är där.

2slow
appotinn
21 juli 2011 · 6 Inlägg

azid skrev:
2,0t upplever jag som svag på låga varv och måste växlas en del. Aero = mer kraft = starkare = billigare.

Sen har ju tidiga aero 230hk och senare modellen 02 framåt 250hk så jag vet inte hur skillnaden är där.

Just det, låter rimligt. Det är nog 250hk modellen jag funderat på mest. Någon som äger en sådan och vill dela med sig av erfarenheter?

Falkich Telge Drifting Team
19 augusti 2011 · 602 Inlägg

Jag skulle åxå vilja veta vad en första modelens 95 aero förbrukar, både med och utan ett steg 1 chip.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Constantine
19 augusti 2011 · 679 Inlägg

Nu har ju jag iofs inte en Sportkombi modell men en sedan (-00a, 230hk) min brukar dra runt 0,8-0,85 ifall jag kör lugnt/normalt, men på mornarna på motorvägen ligger jag runt 0,78 men det går att få ner det ytterligare ifall man vill! (Kör på 95 oktan)

Ifall man kör ganska aggresivt så ligger man runt 0,9-0,95 hållet.. men då hetsar man ganska mycket skulle jag vilja säga.

Senast redigerat av Constantine (19 augusti 2011)

FatManCustoms grön aktivist
19 augusti 2011 · 846 Inlägg

Och ja, 9-5 aero är snålare än 2.0t.
Aeron har en 2.3:a som kan leverera mycket mer vrid tidigare i registret.
En vanlig 2.3t är även den snålare än 2.0t smile.

Och för att få ner förbrukningen ytterligare så kan man köra på 98 oktan...
Då har du lite högre effekt med (effekten gäller förutsatt att din bils mjukvara är inställd för det, 2.0t är det inte men 2.3T (200/220 hk) och aero (230/250/260 hk) är inställda för det).
Skillnaden motormässigt mellan 230/250/260 är nada...

Senast redigerat av Confide (19 augusti 2011)

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Aero T16
19 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Aero har väl en annan växellåda som varvar mindre?

FatManCustoms grön aktivist
19 augusti 2011 · 846 Inlägg

Inte en aning faktiskt hur det ser ut på 9-5 , har inte samma galna utväxling som 9000 har iallafall HAHA!

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Falkich Telge Drifting Team
19 augusti 2011 · 602 Inlägg

Constantine skrev:
Nu har ju jag iofs inte en Sportkombi modell men en sedan (-00a, 230hk) min brukar dra runt 0,8-0,85 ifall jag kör lugnt/normalt, men på mornarna på motorvägen ligger jag runt 0,78 men det går att få ner det ytterligare ifall man vill! (Kör på 95 oktan)

Ifall man kör ganska aggresivt så ligger man runt 0,9-0,95 hållet.. men då hetsar man ganska mycket skulle jag vilja säga.

Ungefär hur mkt varvar bilen i 120kmh?

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
azid Det som inte dödar gör ont
20 augusti 2011 · 2 668 Inlägg

Falkich skrev:

Constantine skrev:
Nu har ju jag iofs inte en Sportkombi modell men en sedan (-00a, 230hk) min brukar dra runt 0,8-0,85 ifall jag kör lugnt/normalt, men på mornarna på motorvägen ligger jag runt 0,78 men det går att få ner det ytterligare ifall man vill! (Kör på 95 oktan)

Ifall man kör ganska aggresivt så ligger man runt 0,9-0,95 hållet.. men då hetsar man ganska mycket skulle jag vilja säga.

Ungefär hur mkt varvar bilen i 120kmh?

Min 2,3t arc ligger på 2500-2600 varv vid 120km/h, kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på aeron.

2slow
FenioN
20 augusti 2011 · 120 Inlägg

min 2.0t drar ca 0.85 fram och tillbaka till jobbet och till affären, motorväg 0.6942bla bla bla

Saab 9-5 2.0t -04
mag
20 augusti 2011 · 259 Inlägg

hello min aero ligger på 2,8 liter i stan ..... men tror nog att i snitt får man räkna med en liter i snitt . men att titta på bensin förbrukning på en aero är lite sådär , för har man en aero vill man gasa o då kostar det . allternativet är att köpa en snål o  trött bil mvh magnus

Constantine
20 augusti 2011 · 679 Inlägg

Falkich skrev:

Constantine skrev:
Nu har ju jag iofs inte en Sportkombi modell men en sedan (-00a, 230hk) min brukar dra runt 0,8-0,85 ifall jag kör lugnt/normalt, men på mornarna på motorvägen ligger jag runt 0,78 men det går att få ner det ytterligare ifall man vill! (Kör på 95 oktan)

Ifall man kör ganska aggresivt så ligger man runt 0,9-0,95 hållet.. men då hetsar man ganska mycket skulle jag vilja säga.

Ungefär hur mkt varvar bilen i 120kmh?

Ungefär som "azid" skrev, runt 2500-600 varv. Men som sagt förbrukningen går att få ner ytterligare ifall man har slappare gasfot och ev tankar 98 oktan.

Falkich Telge Drifting Team
21 augusti 2011 · 602 Inlägg

det låter ju ganska bra faktist, anledningen att jag undrar är att tjejen behöver en billigare bil o pendla till jobbet med (5,5 mil motorväg), men hon blir galen och hon inte kan köra ifrån "idioterna" på vägen. Idag får man ju faktist jävligt mkt bil för pengarna om man köper en saab.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
Constantine
21 augusti 2011 · 679 Inlägg

mag skrev:
hello min aero ligger på 2,8 liter i stan ..... men tror nog att i snitt får man räkna med en liter i snitt . men att titta på bensin förbrukning på en aero är lite sådär , för har man en aero vill man gasa o då kostar det . allternativet är att köpa en snål o  trött bil mvh magnus

2,8L /mil i stan?!? Nej om du vill att Aeron ska dra litern per mil då måste du ju ha fullgas hela tiden.. min ligger som sagt 0,78-0,8 på morgonen på motorvägen då jag kör mellan 90-120 och då brukar jag ändå ha ganska tung fot när jag pendlar mellan hastigheterna..

_Next_
22 augusti 2011 · 84 Inlägg

När jag pendlar till jobbet så kommer jag ungefär 50-55 mil på 60 liter, men då är jag ganska glad på gasen smile När jag åkte i stan hela dagarna så kom jag väl sådär 40 mil på 60 liter. men är man snäll på gasen så kan man säkert komma under litern utan problem. Sen vill ju Aeron gärna ha 98okt på sommaren om den ska gå optimalt smile

Constantine
22 augusti 2011 · 679 Inlägg

Oj vad mycket era Aeros drar.. jag kommer väl runt 85mil iaf på 70liter, sen går det att köra på 90-95mil också men då får man väl aldrig varva över 2k varv haha. Ändå kör jag på 95 oktanig soppa, men iofs har ju min gått långt så den är ju inkörd ordentligt!

FatManCustoms grön aktivist
22 augusti 2011 · 846 Inlägg

Constantine skrev:
Oj vad mycket era Aeros drar.. jag kommer väl runt 85mil iaf på 70liter, sen går det att köra på 90-95mil också men då får man väl aldrig varva över 2k varv haha. Ändå kör jag på 95 oktanig soppa, men iofs har ju min gått långt så den är ju inkörd ordentligt!

Bilen är så snål (eller törstig) som man vill.
Hade en 9000 innan och snittade 0.59 t.o.r Elmia-mässan.
Sedan hade jag en snittförbrukning på 1.3 liter/milen stadskörning...

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Aero_Einar
25 juli 2013 · 1 Inlägg

Om ni gortfarande är intresserade så har jag en ochippad saab 9-5 aero 2002 som när jag kör långa tuter med ligger på 0,68 l/m så ja den dricker mindre än min förra 2,0t som drack 7,5 l/m

Constantine
25 juli 2013 · 679 Inlägg

Har en "ny" tillfällig bil nu som råkar vara en 9-5 aero från -01, automat. Den dricker minst 1 liter/milen, dock är det för jag inte kan låta bli att gasa då den går förjävla bra! När jag haft den några gånger och pendlat lite längre så rullar den på runt 0,8. Detta är på 95 oktanig soppa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang