1401
Sök

Hur löder man?

7 281 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Jag har försökt gång på gång men jag lyckas fan aldrig att löda ihop kablar.
Oftast är det 1,5mm kablar som jag försöker med.
Jag får aldrig trådarna att bli tillräckligt varma för att tennet ska smälta mot det utan den smälter bara mot lödkolven.

Vad gör jag för fel?
Eller om någon vill göra en enkel guide om vilka verktyg man ska använda och framförallt HUR man gör så vore jag oerhört tacksam big_smile

309 Inlägg
22 juli 2011
Brains skrev:
Jag får aldrig trådarna att bli tillräckligt varma för att tennet ska smälta mot det utan den smälter bara mot lödkolven.

Vad gör jag för fel?
Eller om någon vill göra en enkel guide om vilka verktyg man ska använda och framförallt HUR man gör så vore jag oerhört tacksam big_smile

En regel ja har lärt mig, Det är materialet som ska värmas inte tennet smile Försök typ att ha kolven underst, sedan materialet över den, det ska bli så varmt så att tennet smälter då nu nuddar det med materialet, håll sedan kvar kolven ca 2 sekunder.. Något sånt var det jag lärde mig har ja för mig smile

Säger dock verkligen inte att det stämmer, har endast lödigt ett par gånger och finns säkert mer korrekta sätt att göra detta på.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 juli 2011
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … Lodstativ/ är fan nästan oumbärlig, och så kan man inte löda ihop kablar med någon 15W leksakskolv, då blir man vansinnig. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

820 Inlägg
22 juli 2011
Man ska helst inte vara "darrhänt" heller, det är jag så jag kan i princip inte löda, skitjobbigt.

Men som dom andra sa, skaffa en rejäl lödkolv det hjälper som tusan.

Om man säger

16 197 Inlägg
22 juli 2011
Brains skrev:

Vad gör jag för fel?

du får väl komma på lödkurs i sthlm.. hehe smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
22 juli 2011
RD_87 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodstativ/ är fan nästan oumbärlig, och så kan man inte löda ihop kablar med någon 15W leksakskolv, då blir man vansinnig. smile

de hänger dock på hur grov kabel man ska löda smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 juli 2011
evilaudio skrev:
RD_87 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodstativ/ är fan nästan oumbärlig, och så kan man inte löda ihop kablar med någon 15W leksakskolv, då blir man vansinnig. smile

de hänger dock på hur grov kabel man ska löda smile

Jo men nu utgick jag från hans angivelse på 1,5mm², när det gäller att skarvlöda så anser jag att större = bättre. smile
När man ska precisionslöda tex kretskort så är det ju en helt annan sak.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

612 Inlägg
22 juli 2011
Oxiderad koppar och/eller lödtenn utan/med dåligt fluss kommer få tennet att hamna på lödkolven och inte på koppartrådarna.

Svårt att säga vad du gör fel när man vet så lite om hur du gör. Upp med film på Youtube... wink

Elektriker
718 Inlägg
22 juli 2011
Som sagt skall alla ytor vara rena och fettfria. Köp gärna lite, fluss tro ja de hette? Som man rengör med? Nån får gärna rätta mig:P

Nu var det ju några år sen man lärde sig löda i skolan, och glömt det mesta:P

Men att värma en 1,5kvadrat är inte helt enkelt då det krävs lite effekt för att få värme i den.

Men ett tips är att du värmer tråden "lagom" sen duttar du dit lite tenn på lödkolven och lägger sen "skarven" på så tennet suger in lite i kabeln, då överförs värmen bra och det är bara att trycka dit tennet utanpå.

Sen att tänka på om du får för dig att löda elektronik, brassa inte på det du kan. För bäst vad det är är det nånting inuti komponent som inte riktigt vill längre om det blir för varmt.

Men som sagt man fick nå enkelt löd cert när man gick i skolan men man glömde väl det man lärde sig i samma veva ungefär så är ingen expert:P Har väl lött en-två gånger i mitt yrkesliv så:P
Senast redigerat av monno (22 juli 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

7 281 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Brains skrev:

Vad gör jag för fel?

du får väl komma på lödkurs i sthlm.. hehe smile

Om den hålls på en helg så dyker jag mer än gärna upp wink

Sök