Vart sätta tryckslangen till turbo mätare på saab 9000 så att inte mätarnålen skakar sönder under vacum?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2011 · 5 650 Inlägg

tjo ska koppla in turbo mätare till min saab och har gjort de förr på andra bilar i principen är de skit enkelt .

brukar oftast bara va sätta mätare på insuget. volla funkar
men tydligen inte på denna bil jag har hittat 2 nipplar ena går till dumpen den andra är inte kopplat till nått då det är en ltt.

allt funkar prima tills de att man ska gå från tryck till vacum mätarnålen skallrar så in i helvete då och vad jag läst mig till så äre stor risk man pajjar mätaren.

och mig vetligen ska man ju helst sätta turbo mätarna innan gas spjället men på denna bil finns de ju nada där. vart ska man sätta slangen

sökt som en dåre men inga vettiga svar på varför den skakar


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-250af56dfa8f83af69614b2f87bc1c9e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-d9466d51d60c427b694205bd0dc2e871_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-872e46cea742479d42de7fc275a6b0d9_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26826/26826-c9cd760642f4fee9b1f78dc14cbe766e_tn.jpg

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Gizmojohan
23 juli 2011 · 3 295 Inlägg

man brukar sätta en lite strypning på slangen till mätare, en del har den inbyggd i mätare men har du en billig så kan den saknas..

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 juli 2011 · 6 170 Inlägg

Den skakar för att trycket är ostabilt, det är tex inte ett bar hela tiden utan 0,95 ena sekunden och 1,07 nästa.

Så här växlar det ju hundratals gånger per sekund och det är det du ser på din mätare wink



Var du ska sätta slangen och hur har jag redan skrivit i ditt galleri innan du gjorde tråden...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Marlboroman
23 juli 2011 · 8 233 Inlägg

MrEricsson skrev:
och mig vetligen ska man ju helst sätta turbo mätarna innan gas spjället men på denna bil finns de ju nada där. vart ska man sätta slangenr

Man ska absolut in under några omständigheter sätta slangen till tryckmätare innan spjället - ja om man inte vill förstöra mätaren såklart då. Sätter man mätaren innan spjället så blir det fel på mätningen + att man kan förstöra (eventuell) mekanik i mätaren.

Leta på någon nippel eller skarva in dig på en slang som sitter på insuget efter spjället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2011 · 5 650 Inlägg

Slave_joe skrev:
man brukar sätta en lite strypning på slangen till mätare, en del har den inbyggd i mätare men har du en billig så kan den saknas..

razor sa de med precis när ja la upp tråden så antar de är problemet

TBOC_Razor skrev:
Den skakar för att trycket är ostabilt, det är tex inte ett bar hela tiden utan 0,95 ena sekunden och 1,07 nästa.

Så här växlar det ju hundratals gånger per sekund och det är det du ser på din mätare



Var du ska sätta slangen och hur har jag redan skrivit i ditt galleri innan du gjorde tråden...

jo han ladda upp tråden innan jag såg att du skrev de.

haha så bra går inte min bil iaf kom upp i ladd 0.1-0.2  på tomgångs varning haha

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2011 · 5 650 Inlägg

Marlboroman skrev:

MrEricsson skrev:
och mig vetligen ska man ju helst sätta turbo mätarna innan gas spjället men på denna bil finns de ju nada där. vart ska man sätta slangenr

Man ska absolut in under några omständigheter sätta slangen till tryckmätare innan spjället - ja om man inte vill förstöra mätaren såklart då. Sätter man mätaren innan spjället så blir det fel på mätningen + att man kan förstöra (eventuell) mekanik i mätaren.

Leta på någon nippel eller skarva in dig på en slang som sitter på insuget efter spjället.

läst tvärt om nånstans med mins dock inte vart

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Marlboroman
23 juli 2011 · 8 233 Inlägg

MrEricsson skrev:

Marlboroman skrev:

MrEricsson skrev:
och mig vetligen ska man ju helst sätta turbo mätarna innan gas spjället men på denna bil finns de ju nada där. vart ska man sätta slangenr

Man ska absolut in under några omständigheter sätta slangen till tryckmätare innan spjället - ja om man inte vill förstöra mätaren såklart då. Sätter man mätaren innan spjället så blir det fel på mätningen + att man kan förstöra (eventuell) mekanik i mätaren.

Leta på någon nippel eller skarva in dig på en slang som sitter på insuget efter spjället.

läst tvärt om nånstans med mins dock inte vart

Som sagt, att sätta slangen till mätaren är ett säkert sätt att döda den på. Om man bortser från att mätarnålen kan fara runt, så brukar det synas på att 0-läget* hamnar fel till slut och i en del fall så skakar till slut mätarnålen loss.

*Till exempel när man slår av motorn så går inte mätarnålen till området runt 0 som den ska utan kan peka åt nåt annat håll.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2011 · 5 650 Inlägg

Marlboroman skrev:

MrEricsson skrev:

Marlboroman skrev:

Man ska absolut in under några omständigheter sätta slangen till tryckmätare innan spjället - ja om man inte vill förstöra mätaren såklart då. Sätter man mätaren innan spjället så blir det fel på mätningen + att man kan förstöra (eventuell) mekanik i mätaren.

Leta på någon nippel eller skarva in dig på en slang som sitter på insuget efter spjället.

läst tvärt om nånstans med mins dock inte vart

Som sagt, att sätta slangen till mätaren är ett säkert sätt att döda den på. Om man bortser från att mätarnålen kan fara runt, så brukar det synas på att 0-läget* hamnar fel till slut och i en del fall så skakar till slut mätarnålen loss.

*Till exempel när man slår av motorn så går inte mätarnålen till området runt 0 som den ska utan kan peka åt nåt annat håll.

mm just ja virra ihop de sist ja koppla turbo mätare va 2008 . men men fått de och funka nu iaf så nu hoppar inte nålfan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Miblo
23 juli 2011 · 88 Inlägg

På din första bild, där man ser en slang och bredvid den sitter det ett litet rör med en gummiplupp, där sitter orginalladdtrycksmätarna på saabarna.
Men du måste ha en strypning sitta i slangen innan mätaren för att lugna ner nålen.
Du måste inte ha en specialdesignad strypning för detta, vad som helst som starkt stryper flödet kan fungera.
Försäkra dig om att den sitter fast ordentligt i slangen så det inte sugs in eller skjuts ut.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 juli 2011 · 6 170 Inlägg

micke bl skrev:
På din första bild, där man ser en slang och bredvid den sitter det ett litet rör med en gummiplupp, där sitter orginalladdtrycksmätarna på saabarna.
Men du måste ha en strypning sitta i slangen innan mätaren för att lugna ner nålen.
Du måste inte ha en specialdesignad strypning för detta, vad som helst som starkt stryper flödet kan fungera.
Försäkra dig om att den sitter fast ordentligt i slangen så det inte sugs in eller skjuts ut.

Ifall du har missat det så har han redan löst allting wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang