15 augusti 2006
Trådstartare
Nu har jag felsökt vidare. Först visade det sig att generatorremmen var väldigt slak, så den började jag med att sträcka. Nu laddas batteriet vid körning, men jag misstänker fortfarande att det finns något "läckage" i bilen som belastar generatorn.
När jag kopplade bort batteriet och mätte resistansen fick jag olika värden hela tiden, men det låg oftast mellan 40-100 kOhm. Tyder det på något speciellt?
Efter det mätte jag spänningen över batteriet när motorn var igång, och fick nedanstående värden.
Tomgång utan fläkt: 13,4 V
Tomgång med full fläkt: 12,7 V
Måttlig gas med/utan fläkt: 13,6 V
Är dessa värden normala eller lite låga?
Huvuduppgiften nu är att ta reda på varför säkringen för "Bakljus, parkeringsljus, instrumentbelysning, skyltbelysning" brinner av så fort man byter den, eftersom det kanske beror på ett fel som även påverkar laddningen (och dessutom måste jag få igång positionsljusen för att kunna ombesikta bilen). Parkeringsljusen lyser varken fram och bak och inte heller instrumentbelysningen. Däremot fungerar bakljusen och skyltbelysningen, vilket de väl inte borde göra när säkringen för den säkringen är bränd?
Vad ska jag ha för taktik när jag felsöker detta? Jag sitter men Haynes-boken om Mazda 323 med elscheman m.m. men jag är ändå osäker på vad jag kan göra i praktiken. Kan någon här ge mig lite förslag?