6451
Sök

Volvo 945 Turbo går ojämt...

Falgfixaren.se
647 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Hejsan!
Har en 945 Turbo (165hk) som går väldigt ojämnt som jag skulle behöva lite hjälp med.Jag sköt ju toppackningen på den och trodde de skulle vara där boven var att den misstände och de gjorde att det kände som de hög i bilen.

Känslan är som att AC slår till och från hela tiden när man kör i jämn fart eller vid gas pådrag. Men de känns mest mellan 1500-4000 rpm. Sen efter 4000 så går den som en klocka. Spelar ingen roll vilken hastighet man ligger i så känns de.

Saker som är bytt:

* Stift
* Tändkablar
* Fördelarlock och rotor
* Alla vakuumslangar är nya
* Rivit vevhusventilationen och rengjort
* Rivit tomgångsmotorn och rengjort och smörjt upp
* Bränsletrycks regulator
* turbo
* Komptest
* toppackning, ventilkåpspackning, insugspackning m.m
* Olja + filter
* LMM

Nu börjar jag bli trött på att de inte blir fixat... Men vet snart inte vad jag mer ska hitta
på för att få bilen att gå som den ska...

Kvar att byta;
* 'bränslefilter och bränslepump

Nån som har tips på vad de kan vara som spökar annars ?

Tacksam för all hjälp!

mvh
Senast redigerat av Phaeton (25 juli 2011)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

629 Inlägg
25 juli 2011
Testa att byta LMM, min var konstig som fan på tomgång när min LMM var på väg att ge sig.

Mröh

Falgfixaren.se
647 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Testa att byta LMM, min var konstig som fan på tomgång när min LMM var på väg att ge sig.

Hjälpte tyvärr inte sad
Tack för tipset

629 Inlägg
26 juli 2011
Låter det något när den bråkar?
Eller svackar den bara av?
Soppafilter / bränslepump / någon kabel eller relät till soppa pumpen kanske glappar? :S

svårt och gissa, jag skulle börjat med soppa filtret, dom är nästan aldrig bytta på dessa bilar wink

Mröh

1 062 Inlägg
26 juli 2011
hur mycke ladd kör du med? en tanke som slog mej, är intercooler hel, testat och prov tryckt den? på min var den trasig i plast gavelen, och då gick den inte riktigt, ojämt på tomgång, ibland ingen tomgång alls..

Falgfixaren.se
647 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Ricky skrev:
hur mycke ladd kör du med? en tanke som slog mej, är intercooler hel, testat och prov tryckt den? på min var den trasig i plast gavelen, och då gick den inte riktigt, ojämt på tomgång, ibland ingen tomgång alls..

Den va så redan när jag köpte den, och har inte blivit sämre. Men nu har jag ställt upp laddet
lite grann men de är inte mycket. Ska försöka riva bränslefiltret ikväll smile

629 Inlägg
26 juli 2011
Phaeton skrev:
Ricky skrev:

Den va så redan när jag köpte den, och har inte blivit sämre. Men nu har jag ställt upp laddet

Släpp trycker först, annars blir det mycket soppa spill! tongue

Mröh

Falgfixaren.se
647 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Phaeton skrev:
Ricky skrev:

Släpp trycker först, annars blir det mycket soppa spill! tongue

Hur släpper man de ?

629 Inlägg
26 juli 2011
Ryck säkringen till soppa pumpen när den går , sen låter du bilen dö av sig själv, då är det inget tryck.

Mröh

Falgfixaren.se
647 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Ryck säkringen till soppa pumpen när den går , sen låter du bilen dö av sig själv, då är det inget tryck.

Perfekt tack smile

Falgfixaren.se
647 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Idag har jag nog kommit lite närmare lösningen på mitt problem med att den hackar...
Åkte ner till Mekonomen och köpte startgas och gav mig jävelen på jag skulle hitta felet. Ända sedan jag köpte
bilen har de varit en bult av till EGR röret på insuget. Jag bytte packningen och hoppades på de skulle hjälpa. Men samma problem...

Så när jag sprutade startgas där bulten skulle sitta så dör nästan bilen..man hör hur den går ner på varv o nästan dödar sig själv..

Nu får de bli o plocka ut den trasiga bulten och i med en ny. Så hoppas ja de hjälper smile
Utgår från att de är väldigt känsligt för läckage på insugs sidan med tanke på de är ett slutet system..

http://forumbilder.se/thumbs/b5201143737PM38c8.jpg

629 Inlägg
3 augusti 2011
Ojsan, ja där har du allt så att den tar ordentlig med smygluft, packningen hjälper nog inte för fem öre heller, då du inte får något tryck på den. smile

Mröh

Sök