tjena. tänkte visa lite vad jag håller på med i mina gamla admiral. eftersom motorn i admiralen frös i vintras så e tanken att stoppa ner en motor från Omega A.
donatorbilen
den kan ni även kolla på, på min sida
även vrålåket går ju spana in på sidan
huven avtagen och slakten kan börja, lite halvtråkigt men vad gör man inte
motorn sitter nu i och tyvärr hade jag inte kameran till hands just när vi hängde ner den men såhär blev det
det man fick göra för att motorn skulle passa det va att flytta över svänghjulet, motorfästena, använda det gamla tråget och flytta över oljesumpen.
allt gick bra att och när vi skulle sätta dit växellådan så gick det smidigt tills jag och kompisen hörde nåt som klicka till och vi titta på varandra och undra va det va, men med en liten snabbtitt så verkade allt ok och jag fortsatte skruva, men så när jag skulle sätta dit bultarna i ovankant så såg jag att sprängkåpan till växellådan var sprucken. det visade sig gasreglaget hängde ner och hamnade mellan lådan och blocket vilket vi inte såg när vi låg på golvet, så det va bara att ta ner lådan igen. som tur va hade jag en låda till ståendes så jag tog kåpan från den och flyttade över, sen va det bara att sätta dit lådan igen och det gick smärtfritt. fan va gött tänkte jag . nu skulle vi dra fast den stora klumpen i automatlådan på svänghjulet och kompisen låg under medans jag snurrade på motorn och helt plötsligt i ett läge tog det tvärstopp vi funderade länge på vad det kunde vara och det visa sig att oljesumpsfästet slog emot vevaxeln.
det va bara att ta loss lådan igen och hänga ur motorn och ner med tråget. (j*vlar vad jag svor) det va lite klantigt att vi inte kollade det innan att allt gick fritt men i all mekiver så glömde vi det totalt, men nu var det fixat och motorn fick åka ner igen och på med växellådan och äntligen så sitter den där .
nu ska al el kopplas också och det får nog min kompis fixa för han jobbar på saab/opel så han e min personliga bilelektriker nu . jag hoppas nästa gång få me mig kameran så det blir lite mer bilder.
lite dåligt me update här nu men efter att det hänt lite tråkigheter inom familjen så har jag inte känt mycket ork att greja men försöker komma på benen igen.
senast så testa jag att sätta dit alla kylslangar och spolade lite med vatten för att se att det inte var tätt och såg då att det sprutade vatten överallt vid värmepaketet. så det va bara att plocka ner värmepaketet och det hade nog sett bättre dar.
jag ber om ursäkt om det e lite kass kvalité på bilderna men dem e tagna med min mobil.
jag tänkte testa att se om det gör att löda ihop sprickan på värmepaketet
nu var det längesen jag skrev här. jag får börja skärpa mig men nu väntar man bara på lönen så man kan börja köpa lite grejjer till bilen igen .
men häromdan så testade vi att koppla bränslepump och tändning och det gick hur smidigt som helst. enda problemet va bara att vi fatta inte hur bränslerelät skulle funka så vi fick koppla direktström till pumpen bara för att testa. ni kan se hur det gick på första försöket
nu var det bra längesen man skrev här. men nu får det bli ändring på det. det som e nu e att bilen ska flyttas för nu ska jag bygga fästen för nya kylet, expansionskärlet och luftmassemätaren.
nu finkar iaf motorn felfritt och relät till pumpen e kopplat riktigt så att det stänger av pumpen när motorn dör. tyvärr har det vart dåligt me bilder men ska försöka bli bättre på det nu när den ska flyttas. det finns en liten film till när jag startar upp bilen när allt e kopplat som det ska.
fick gjort ytterligare lite saker igår. nu börjar det ta sig
kylet sitter nu på plats och det sitter som berget
eftersom det e automat så behövs oljan i lådan kylas och det kyldes tidigare i gamla kylet men i det nya finns inget sånt så det får bli ett separat oljekyl och även där har jag tatt från min gamla 740 turbo
verkar som att det har suttit extraljus innanför grillen tidigare, tänkte sätta fast oljekylet här
sen var det dags för ett fäste för expansionkärlet och det va här jag fick lite småproblem
men jag löste det på detta vis
borrade hål i staget och pressade in en mutter som jag sen svetsade fast
sen började jag svetsa ihop så som jag ville ha det
här e expansionkärlet från omegan och vet inte vad detta hålet har haft för funktion innan men jag tänkte göra såhär iaf
hittade en gammal gummibussning från golf tror jag som jag filade till
en bult genom muttern som jag svetsade tidigare
så gänga jag på gummit på bulten och tanken e då att kärlet ska stå och vila på gummit men det blir även nåt fäste på ovansidan sen. detta e inte provmonterat än så jag hoppas det ska funka
då kör vi lite update igen då. det har jag gjort e att jag fått bygga om gaspedalen så att den funkar med vajer. hade tyvärr inte kameran med under bygget men kan ta en bild senare hur den blev. jag kom iaf ut ur garaget
problemet va bara att bilen ville dö så fort jag gasade på. så jag skulle åka tillbaka och kolla varför men så när jag stannade utanför garaget så hörde jag ett konstigt ljud ifrån motorn och upptäckte då detta
jag lyckades vända på den med en magnet
verkar vara ett stag ifrån den gamla förgasaren som lyckats trilla i mellan och jag höll på i flera timmar att försöka få ut den. jag lyckades tillslut lirka ur den ur hålet där starten sitter och såhär ser den ut