Felkod och åtgärder

rolson
10 januari 2023 · 4 Inlägg

För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2023 · 17 486 Inlägg

Kollat med försäkringsbolaget? Eller är mekatronicen ett undantag i försäkringen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rolson
10 januari 2023 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kollat med försäkringsbolaget? Eller är mekatronicen ett undantag i försäkringen?

Nej har inte kommit så långt men bränd av tidigare erfarenheter är jag skeptisk till att med säkerhet placera problemet i elektroniken. Rimligen kan det vara på andra ställen i informationskedjan och då är ju byte av elektroniken ingen adekvat åtgärd. Är dock inte kunnig nog själv för att bedöma sannolikheten för att felet verkligen är i elektroniken respektive hur träffsäker felsökning på verkstad är. Intermittenta fel är ju en utmaning felkoder till trots och verkstäder har ju inte mycket att förlora på att göra kostsamma åtgärder lite på måfå.

rolson
18 januari 2023 · 4 Inlägg

Nu har jag fått flera av mina fördomar bekräftade. Felet dök upp igen men det gick att köra vidare efter omstart. Nästa dag med nästan urladdat batteri och bilen fylld med matkassar kom meddelandet upp igen just efter start när den första gången skulle växla från eldrift till Hybrid. Fem omstarter hjälpte inte och med 1 km kvar att köra på el bärgade jag till närmaste VW-verkstad. Några dar senare felsökte de för 3000:- . Då fungerade allt som vanligt men de kunde konstatera att felkoder fanns registrerade. De kunde dock inte säga om det verkligen var ett fel eller "en enstaka händelse" (fast det inträffat mer än en gång). Om det var ett fel kunde de gissa att det var Mekatroniken (ca 20000:-) eller växellådan (ca 80000:-) eller kanske både ock. De ville att jag skulle köra vidare för att se om det inträffar igen.
Jag frågar mig hur mycket klokare man blir efter en ny  bärgning och felsökning av en fungerande bil. Känns som att man därefter blir tvungen att gissa på det billigare alternativet och om felet inte avhjälps får man gissa på det dyrare alternativet.

jaka54
18 januari 2023 · 5 743 Inlägg

Det är när man får höra om sånt här man är glad man har en snart 34 år gammal bil utan en massa elektroniskt tjafs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0409a06ceaf5b6321464a2e4df1a7ed4.jpg

Senast redigerat av jaka54 (18 januari 2023)

rolson
18 januari 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är när man får höra om sånt här man är glad man har en snart 34 år gammal bil utan en massa elektroniskt tjafs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0409a06ceaf5b6321464a2e4df1a7ed4.jpg

Ja det finns för och nackdelar med allt. Jag har lång tradition att köra runt 20 år gamla bilar och när det gäller traktorer och liknande vill jag ha så lite el som möjligt. En strategi jag är rätt nöjd med om jag skall utvärdera de senaste 30 åren. Den senast utrangerade bilen kostade 9900:- och gick 10000 mil utan fler åtgärder än en framvagnsinställning, byte av bromsbelägg, ett läckage på styrsystemet och några enstaka oljebyten. Dock måste erkännas att det känns rätt bra att glida fram på egenproducerad el när bensinen kostar 20:-/liter och alla pratar klimatförändringar.
Verkar inte som mitt problem är så vanligt, verksta´n som är hyfsat stor byter kanske växellåda/Mekatronic 1-2 gånger per år.

Maskinemil
11 september 2023 · 2 Inlägg

Hej!

Intressant, äntligen har jag hittat någon med i princip identiska symptom. Jag fick "fel: växellåda" och "fel: hybridsystem", samt "begränsad körprestanda" till 80km/h på motorvägen. Elmotorn fortsatte fungera felfritt, samt alla växlar fungerade. Det enda var att jag inte kunde tvinga igång bensinmotorn. Precis som du hade jag bara några ynka km kvar i batteriet så ställde mig på en säker plats för att sedan bli bärgad till närmsta vw-verkstad.

Väl i verkstaden fick jag samma besked som du, P288400 samt Byte av Mechatronicsenheten som lösning på problemet. 52.000kr för detta.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall bita i det sur äpplet och låta byta ut denna enheten, eller om jag ska fortsätta leta efter någon som kan tänkas veta vad det Faktiska problemet är med mekatronikenheten, och potentiellt även laga den.

Hur gick det för dig tillslut, @rolson? Vad gjorde du?

Jesper328
11 september 2023 · 2 375 Inlägg

Maskinemil skrev:
Hej!

Intressant, äntligen har jag hittat någon med i princip identiska symptom. Jag fick "fel: växellåda" och "fel: hybridsystem", samt "begränsad körprestanda" till 80km/h på motorvägen. Elmotorn fortsatte fungera felfritt, samt alla växlar fungerade. Det enda var att jag inte kunde tvinga igång bensinmotorn. Precis som du hade jag bara några ynka km kvar i batteriet så ställde mig på en säker plats för att sedan bli bärgad till närmsta vw-verkstad.

Väl i verkstaden fick jag samma besked som du, P288400 samt Byte av Mechatronicsenheten som lösning på problemet. 52.000kr för detta.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall bita i det sur äpplet och låta byta ut denna enheten, eller om jag ska fortsätta leta efter någon som kan tänkas veta vad det Faktiska problemet är med mekatronikenheten, och potentiellt även laga den.

Hur gick det för dig tillslut, @rolson? Vad gjorde du?

Kolla med Atech2 eller AcTronics. smile
Har haft med Atech2 att göra, och jag är helnöjd.

Up the RA
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 september 2023 · 14 061 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är när man får höra om sånt här man är glad man har en snart 34 år gammal bil utan en massa elektroniskt tjafs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0409a06ceaf5b6321464a2e4df1a7ed4.jpg

Jaa, det är så förbannat mycket onödigt elektroniskt tjafs på nya bilar som kan gå sönder och sönder går det också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KrilleLarsson
22 september 2023 · 6 Inlägg

Maskinemil skrev:
Hej!

Intressant, äntligen har jag hittat någon med i princip identiska symptom. Jag fick "fel: växellåda" och "fel: hybridsystem", samt "begränsad körprestanda" till 80km/h på motorvägen. Elmotorn fortsatte fungera felfritt, samt alla växlar fungerade. Det enda var att jag inte kunde tvinga igång bensinmotorn. Precis som du hade jag bara några ynka km kvar i batteriet så ställde mig på en säker plats för att sedan bli bärgad till närmsta vw-verkstad.

Väl i verkstaden fick jag samma besked som du, P288400 samt Byte av Mechatronicsenheten som lösning på problemet. 52.000kr för detta.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall bita i det sur äpplet och låta byta ut denna enheten, eller om jag ska fortsätta leta efter någon som kan tänkas veta vad det Faktiska problemet är med mekatronikenheten, och potentiellt även laga den.

Hur gick det för dig tillslut, @rolson? Vad gjorde du?

Hej Maskinemil

Tyvärr har jag fått exakt samma problem som dig och fick ett prisförslag på 46.500!!! Hur gick det för dig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2023 · 13 746 Inlägg

KrilleLarsson skrev:

Maskinemil skrev:
Hej!

Intressant, äntligen har jag hittat någon med i princip identiska symptom. Jag fick "fel: växellåda" och "fel: hybridsystem", samt "begränsad körprestanda" till 80km/h på motorvägen. Elmotorn fortsatte fungera felfritt, samt alla växlar fungerade. Det enda var att jag inte kunde tvinga igång bensinmotorn. Precis som du hade jag bara några ynka km kvar i batteriet så ställde mig på en säker plats för att sedan bli bärgad till närmsta vw-verkstad.

Väl i verkstaden fick jag samma besked som du, P288400 samt Byte av Mechatronicsenheten som lösning på problemet. 52.000kr för detta.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall bita i det sur äpplet och låta byta ut denna enheten, eller om jag ska fortsätta leta efter någon som kan tänkas veta vad det Faktiska problemet är med mekatronikenheten, och potentiellt även laga den.

Hur gick det för dig tillslut, @rolson? Vad gjorde du?

Hej Maskinemil

Tyvärr har jag fått exakt samma problem som dig och fick ett prisförslag på 46.500!!! Hur gick det för dig?

skoj..   så förbannat jävla glad att jag skruvar själv..   tror faktist inte det är mycket jag eller någon av mina närmaste kamrater inte klarar av...   eller vågar ge oss på även om vi aldrig gjort det.. 

jag gråter över en del för 1000kr till min polo smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Thompa71
23 september 2023 · 15 Inlägg

Har ni kollat med Grufman Bil AB, Järfälla om dom tar sig an VW? Verkar vara duktiga på att ta reda på felet.
Bara ett litet tips!
Hoppas det löser!

KrilleLarsson
13 oktober 2023 · 6 Inlägg

rolson skrev:
För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Hej
Jag har samma kostsamma fel och undrar hur det slutade för dig Rolson?

spirv
6 november 2023 · 1 Inlägg

Maskinemil skrev:
Hej!

Intressant, äntligen har jag hittat någon med i princip identiska symptom. Jag fick "fel: växellåda" och "fel: hybridsystem", samt "begränsad körprestanda" till 80km/h på motorvägen. Elmotorn fortsatte fungera felfritt, samt alla växlar fungerade. Det enda var att jag inte kunde tvinga igång bensinmotorn. Precis som du hade jag bara några ynka km kvar i batteriet så ställde mig på en säker plats för att sedan bli bärgad till närmsta vw-verkstad.

Väl i verkstaden fick jag samma besked som du, P288400 samt Byte av Mechatronicsenheten som lösning på problemet. 52.000kr för detta.

Jag står nu i valet och kvalet om jag skall bita i det sur äpplet och låta byta ut denna enheten, eller om jag ska fortsätta leta efter någon som kan tänkas veta vad det Faktiska problemet är med mekatronikenheten, och potentiellt även laga den.

Hur gick det för dig tillslut, @rolson? Vad gjorde du?

KrilleLarsson skrev:

rolson skrev:
För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Hej
Jag har samma kostsamma fel och undrar hur det slutade för dig Rolson?

Hej,
Har precis stött på samma problem som ni. Har ni löst erat problem och hur?
Är minimalt sugen att hosta upp 40k+

Maskinemil
6 november 2023 · 2 Inlägg

Hej på er. Tack för era tips, och tråkigt att höra att ni är fler som råkat ut för samma problem.

Jag bestämde mig motvilligt tillslut för reparation - ca 45kkr. Kan nämna att de bytte enheten först en gång, fick då ett Annat fel på den enheten vid uppstart (inget hydraultryck) och fick beställa Ytterligare en enhet från VW och byta igen, SEN fungerade den. Det var tydligen känt hos VW att denna del även som Reservdel har en del problem.. (!?)... "Reservdelsgaranti-ärende".

Nu har jag kört några veckor och har ännu inga bekymmer. Önska mig lycka till.

Lycka till ni andra med samma problem, och jag är VÄLDIGT intresserad av att höra om någon löser detta på något annat sätt (typ rengöring av en sensor?!)

krambriw
6 december 2023 · 427 Inlägg

Det är ju het enkelt för djävligt, vilken klen konstruktion!! Och det går att fixa utan att byta ut hela enheten men det kostar ju tid. På verkstäderna vill dom ju helst inte pilla med så här små detaljer, hellre byta färdiga moduler. Blir dyrare för oss kunder och försäkringsbolag

Är detta ett potentiellt problem för alla VAG automatlådor eller är det specifikt för mechatronic för hybrider?? Som GTE och som i videon, Audi A3 e-tron. Finns problemet potentiellt även på andra VAG lådor på rena fossilbilar, som tex. S-tronic och TipTronic? Om inte, en tung anledning till att hålla sig långt borta från VAG-hybrider

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2023 · 13 746 Inlägg

krambriw skrev:
Det är ju het enkelt för djävligt, vilken klen konstruktion!! Och det går att fixa utan att byta ut hela enheten men det kostar ju tid. På verkstäderna vill dom ju helst inte pilla med så här små detaljer, hellre byta färdiga moduler. Blir dyrare för oss kunder och försäkringsbolag

Är detta ett potentiellt problem för alla VAG automatlådor eller är det specifikt för mechatronic för hybrider?? Som GTE och som i videon, Audi A3 e-tron. Finns problemet potentiellt även på andra VAG lådor på rena fossilbilar, som tex. S-tronic och TipTronic? Om inte, en tung anledning till att hålla sig långt borta från VAG-hybrider

jag tror det är alla lådor med hybrid dom andra behöver ju inte den delen om jag fattar allt rätt.. väldigt enkelt fix.  det kan man lätt göra hemma.. har inte mekat med dom där lådorna men på lilla lådan dq200 och det är plätt lätt att plocka ner enheten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
suraeight
31 december 2023 · 1 Inlägg

Hallå!
Bra tråd och länk till youtube, hittade en bil jag ev tänkte köpa med samma felkod. Funderar om inte detta täcks av försäkringen (beroende på villkor och bolag då). Någon som haft detta problem i tråden och som kunnat nyttja försäkringen?
/Henke

Senast redigerat av suraeight (31 december 2023)

Pininfarina406
31 december 2023 · 539 Inlägg

rolson skrev:
För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Enl en kille på Youtube, diagnos Dan, så beror det här felet i de flesta fall på en packning med oljesilar i som fallerar.
Vw vill inta ta isär och byta den så de byter hela mechatronic enheten istället.
Packningen kostar 20 € och man måste byta en av solenoiderna för ca 200€.
Sen måste man ju hitta en mekaniker som kan ta ner enheten också.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang