Montera VX3 kam 740 turbo

henke_92 TBM NINJA
29 juli 2011 · 917 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
vet folk som fått mer effekt och bättre Kurva ur en 8V B230 med A-kam än med VX3... men det beror väl på vad man är ute efter antar jag... 

Jag gissar på att TS behöver shimsa in den nya kammen iaf... så det kan vara bra att inhandla lite olika shimsbrickor..

Jag har B230ET,531 topp o A-kam original wink  VX3 satt väl i 940,530 topp?  jag kan ha fel smile

låter rimligt angående effekten!

men jag tror inte han behöver shimsa om, jag bytte från a kam till t kam i min skit bil som jag bara skulle ha kammen ur å den går/gick hur fint som efter bytet...kanske hade tur men den behövde inte shimsas iaf

vad jag vet så e de bland annat 940 som har vx3an i kombination med 531..men man kunde visst köpa en "trimmsats" till 740 en gång i tiden bestående av då 531+vx3

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
_Limpan MulleRacing
31 juli 2011 · 499 Inlägg

henke_92 skrev:
om du har sugmotor så är A kam den bästa i mitt tycke! vx3 är inte så jävla bra, bara fläshigt namn som gör att folk tror den e bra å att den tillhörde 531 toppen...vx3 ska man ha på turbo motor om man ska ha den alls...jag ska köra a kam i min turbo motor när den är fardig

åker b230ET med en aning uppställt ladd å riktplanad 531:a

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
29 april 2012 · 499 Inlägg

Så nu inför valet å kvalet vad ska kag satsa på för kam? hur är registret med respektive kam? vilken drar på högst varv å dom påverkar inte tomgången va? smile

Volvo 242 (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2012 · 13 750 Inlägg

vx3:an fungerar mycket bra och är ett mellanting

A är jhu bara ett bättre alternativ än T kammen

men V och vx3 är dom som verkar vara vanligast och fungera bäst

själv körde jag K-kam på min B21Et och det fungerade mycket bra ihop med ett 16t drog bra från 3500rpm-6700
kunde dra den till 7500rpm oxå fast det var rätt meningslöst
eftersom botten och toppen inte var byggda för det

med 405:a och 531 så gick den som en chippad b230Et så borde legat runt 200-220hk med den och bra lekrespons  en spark på kopplingen och röven skicka ut direkt
mot en orginal b21et med orginal agg och kam som hade en veckas responstid smile

men idag skulle jag välja vx3:an för att få lite ork på låga varv oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_Limpan MulleRacing
29 april 2012 · 499 Inlägg

Ja vx3an ligger på vinden å väntar, och nu blir det större spridare, chip, m90 med 6 puckad sinter, uppställt ladd så det blir nog å slänga på vx3an också smile Men vart börjar den dra å när sackar den?

Volvo 242 (1975)
phille18
30 april 2012 · 179 Inlägg

Hade inte kört på VX3 om du redan har A kammen.. A är mycket trevligare, svarar direkt, medans du får vänta på VX3an, dock kommer laddtrycket tidigt ändå.

Dra till varvstoppet är inga problem, men med orginalturbon är det inte så häftigt ändå.
VX3an drar bättre på höga varv.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Ravi Tekniker
1 maj 2012 · 624 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
vet folk som fått mer effekt och bättre Kurva ur en 8V B230 med A-kam än med VX3... men det beror väl på vad man är ute efter antar jag... 

Jag gissar på att TS behöver shimsa in den nya kammen iaf... så det kan vara bra att inhandla lite olika shimsbrickor..

Jag har B230ET,531 topp o A-kam original wink  VX3 satt väl i 940,530 topp?  jag kan ha fel smile

Vx3  940 med 531 topp menade du väl...
själv kör jag 530 med k-kam bra drag. körde innan med 531 topp.

_Limpan MulleRacing
2 maj 2012 · 499 Inlägg

Alla säger nu olika, jag ska ha bilen mest för skojj men samtidigt som bus, den kommer troligtvis gå på rätt höga varv, och nästa steg efter det som är påväg hem nu så blir det troligtvis större turbo samt ic, och det är väl inte hela världen att byta kam, tycker a-kammen är rätt trist så därför funderar jag på byte å är det så att vx3 är tråkig så blir det väl en värre kam också då?

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
2 maj 2012 · 499 Inlägg

_Limpan skrev:
Alla säger nu olika, jag ska ha bilen mest för skojj men samtidigt som bus, den kommer troligtvis gå på rätt höga varv, och nästa steg efter det som är påväg hem nu så blir det troligtvis större turbo samt ic, och det är väl inte hela världen att byta kam, tycker a-kammen är rätt trist så därför funderar jag på byte å är det så att vx3 är tråkig så blir det väl en värre kam också då?

skojj å bruks ska det vara smile

Volvo 242 (1975)
phille18
3 maj 2012 · 179 Inlägg

Jag gillar A mer än V (o V är lite vassare än VX på avgas) Men har du inget emot att mecka så kör på för fan:)
Du märker vad du själv känner är bäst. Dock är mitt tips att låta allt annat vara som det är o känna efter på kammen innan du trimmar mer i övrigt o tappar känslan för hur det var innan.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
_Limpan MulleRacing
3 maj 2012 · 499 Inlägg

Ja jag vet inte hur jag ska bete mig smile Kanske blir a tills det är dags för ännu värre, det är fram och tillbaka från dag till dag smile

Volvo 242 (1975)
henke_92 TBM NINJA
4 maj 2012 · 917 Inlägg

tar ju knappt 20 min å byta kam (förutom om den behöver schimsas)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Ravi Tekniker
4 maj 2012 · 624 Inlägg

henke_92 skrev:
tar ju knappt 20 min å byta kam (förutom om den behöver schimsas)

Klart TBM gör väl allt förutom mockar skit

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang