5143
Sök

Skoda eller Ford?

3 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Ska nämligen hyra en bil i en vecka då jag ska ut och bila i Europa. Har fått bägge till ett fantastiskt pris, så därför väljer jag att låta den egna bilen stå i garaget. wink

Det står mellan två bilar. Vilken av dessa två hade ni valt? Vi är tre personer som ska färdas i den, så det blir ju lite bagage också.

Det står mellan en Skoda Fabia 1.2 årsmodell 2011 och en Ford Focus 1.6 TDCI årsmodell 2006. Vad tycker ni? Någon som kan svara på de nedanstående frågorna?

- Vilken drar minst?
- Vilken är roligast/trevligast att färdas i?
- Vilken är säkrast?
- Bensin eller diesel?

Tack på förhand!

3 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Ingen?

5 111 Inlägg
27 juli 2011
Hade tagit focusen. Större och mer plats när ni nu skall åka några stycken. 1,6 liter turbodiesel lät som en bättre långfärdsspis än 1,2 liter bensin också. Mer bil helt enkelt.
Visst, Skodan är nyare, och hade jag fått KÖPA valfri bil av de två för samma pengar hade jag tagit Skoda - men skall du bara "hyra" och ha den till att åka på semester på så rekommenderar jag Focus.

6 733 Inlägg
27 juli 2011
- Vilken drar minst?
Skodan kommer dra mindre i stads pga liten motor men kommer bli tröstigare i högre farter, lär gå på ett ut vid gas pådrag då man får gasa mer.

- Vilken är roligast/trevligast att färdas i?
Focusen är större. Tycker det nyare är riktigt trevliga..Rolighetsfaktorn är låg på båda bilarna, dock lär focusen vara sneppet roligare.

- Vilken är säkrast?
Focus, större bil.

- Bensin eller diesel?
Diesel..du behöver ju inte skatta för bilen. Och på semestrar ska man ju köra långt?

De/Dem

3 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Jag tackar för era svar! Blir till att välja Focusen.

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2011
Focusen är nog roligare alla gånger, inte för att jag kört någon. wink
Iofs är det väl samma motor som Volvos 1,6D/drive osv och den
funkar helt klart. smile

Iofs så borde väl en Fabia 1,2 TSI vara ok, men kanske är en 1,2 HTP? (äldre motor som fortfarande lever vidare).

7 606 Inlägg
27 juli 2011
hade valt focusen,, inte för att jag just gillar ficus,, för det gör jag inte,, men en diesel är ju ju alltid bäst för ekonomin,, plus ska ni resa 2 st+ packning i en fabia så lär det vara trångt,, plus den är nog ganska slö wink
Senast redigerat av granadadr (28 juli 2011)

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
27 juli 2011
Jag skulle ha valt : Ford Focus 1.6 TDCI. Mer rymlig och rör på sig mer.

Nissan Silvia

Sök