5470
Sök

Har jag för lågt oljetryck? 940 turbo

1 738 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
hej!

Har vässat till bilen lite men är orolig om jag har för lågt oljetryck?

Info:

19 raders oljekylare, 1300mm långa matning + returslang från kylaren 7mm invändiga.
Oljekylar adapter med avdelningsvägg. Oljekylarn är monterad med anslutningarna uppåt. Original oljepump!

Oljetrycket på tomgång ligger på 2bar och vid fullast 3 bar! Kör med 1.2 kg laddtryck med Kina snurra!

Någon som kan ge mig svar, och om det är lågt tryck kan någon säga vad jag ska göra för att få upp trycket isåfall?

Mvh

232 Inlägg
28 juli 2011
är inge duktig på volvo, men 2 bar på tomgång räcker gott och väl, dock tycker jag fullasten borde varit högre, hade 5 bar på s2an vid fullast och 2-2.5 på tomgång.

Är mätaren helt pålitlig då? bästa är o mäta med en mekanisk oljetrycksmätare, elektriska är inge o lita på av egen erfarenhet
Senast redigerat av I-C (28 juli 2011)

"Håller det inte så är det bara skit"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 juli 2011
Enligt utbildningen så räcker det med 1 bar på tomgång tom. Men som sagt, kan hända att den under drift kunde vart bättre. Även i min Coupé har jag 4,5-5bar  när jag trycker på

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Jag hade nästan 4 bar innan jag byte adaptern :s kör Autometer oljetryck mätare och satt givaren där original oljetryck mätningen satt, har alltså ersatt orginal kontakten i blocket mot Autometer givaren smile frågan är om 3 bar tryck räcker? Ska upp 1.5kg ladd såsmåningom big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
vad kör du med för olja ?

Castrol 5w 40

1 758 Inlägg
28 juli 2011
Är oljeslangarna verkligen bara 7 mm invändigt???
Hoppas det försvunnit en etta, annars lär du ha problemet där. 15-20 mm borde vara lagom.

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Hoppas det försvunnit en etta, annars lär du ha problemet där. 15-20 mm borde vara lagom.

Alltså matningen och returen från oljekylaradaptern till kylarn är 7mm invändigt. Sen är matningen från blocket till turbon 5mm och returen från turbon till blocket 15mm smile

1 758 Inlägg
28 juli 2011
940RDALLE skrev:
schnauz skrev:

Alltså matningen och returen från oljekylaradaptern till kylarn är 7mm invändigt. Sen är matningen från blocket till turbon 5mm och returen från turbon till blocket 15mm smile

Mellan oljekylaradaptern och oljekylaren har du 1300 mm långa slangar som är 7 mm invändigt?
I så fall är det alldeles för klena slangar.

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
940RDALLE skrev:
schnauz skrev:

Mellan oljekylaradaptern och oljekylaren har du 1300 mm långa slangar som är 7 mm invändigt?

Hmmm Hur menar du nu? Oljekylarn har ju an8 anslutning även adapterutagen, passar ju bara med 8mm slang! Ska jag gå upp i storlek så kommer jag ju tappa ännu mer tryck?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juli 2011
trycket är alltid de samma i en sluten krets, flödet är dock olika.
med för tunnslang får du för mycke mottryck.
de är ungefär som å köra på tjockare olja (mindre slang) du kan få upp trycket något pga av segheten/mottrycket som oljan ger.

1 758 Inlägg
28 juli 2011
940RDALLE skrev:
schnauz skrev:
940RDALLE skrev:

Hmmm Hur menar du nu? Oljekylarn har ju an8 anslutning även adapterutagen, passar ju bara med 8mm slang! Ska jag gå upp i storlek så kommer jag ju tappa ännu mer tryck?

AN8 är 12,7 mm. För oljekylare brukar man rekommendera AN10, vilket är cirka 16 mm.

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
940RDALLE skrev:
schnauz skrev:

AN8 är 12,7 mm. För oljekylare brukar man rekommendera AN10, vilket är cirka 16 mm.

Okej, så större slang till kylaren tror du på? Är det lösningen på problemet? Hur farligt är de o köra med det tryck jag har nu då?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juli 2011
räkna på lager ras efter  x mil om du kör så lågt tryck!

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
räkna på lager ras efter  x mil om du kör så lågt tryck!

Ofan :s bäst o fixa ny slang imorrn då sad

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juli 2011
har felet bara kommit eller hur har de uppstått ? nyrenovering av spisen ? eller har du bara stoppat dit en tryckmätare ? utveckla

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
har felet bara kommit eller hur har de uppstått ? nyrenovering av spisen ? eller har du bara stoppat dit en tryckmätare ? utveckla

Ingen renovering och vet ej tidigare tryck? Satte på extraktor o annan snurra + tryckmätarn i samma veva så jag fick köpa nya oljslangar till allt och innan jag bytte adaptern hade jag som sagt nästan 4bar men det var en adapte som var öppen på båda sidor, alltså jag hade tryck i båda slangarna till kylarn! Så köpte en ny adapter hos klracing som är stängd på ena sidan. Efter det gick trycket ner till 3 bar :S blir ju mindre utrymme för oljan som sagt med den nya adaptern men är större slang rätt lösning för problemet ?

1 738 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Hallå alla hjälpsamma!!

Har idag vart på lite upptäcktsfärd och fått lite vetenskap av olika personer smile
Här kommer summeringen:

1. ringde sten parner o berättade mitt problem, och han sa att slangarna har inget med trycket o göra utan bad mig börja om från början o sätta tebax original oljeadapter m.m o bygga på eftersom för att hitta problemet  men det tyckte jag var för jobbigt så det strunta jag i smile

2. Åkte sedan till valles maskinservice här i stan o bad om att pressa ny slang, då han frågade om mitt problem så jag berättade igen. Även där sa han att ny slang är onödigt för det har inget med trycket o göra utan enbart flödet på oljan genom kylaren. Så fundersam gick jag ut ur butiken o ringde kompisen som kör ett skapligt räcerbygge och jobbar även som bil mekaniker, han tyckte inte 3 bar var något fel för han själv kör på 1,5 tomgång och 3-3,5 fullast på en b230 16v turbo med 580 hk och en chimsad oljepump! Även han sa samma sak att slangens storlek har ingen betydelse utan bara flödet! Så tyckte han att jag skulle byta till tjockare olja, sagt o gjort åkte jag till mekonomen!

3. Nere vid mekonomen drog jag min visa igen o höll med till 100% angånde tidigare sagt om storleken på slangarna, så han tog fram lite teknisk data angående b230ft motorn och fick fram att vid 3000rpm ska trycket ligga på 3 bar ungefär och standard oljorna i dessa motorer ska vara 10w 40 eller 15w 50 så jag tog några liter av den sista! Så nu ligger trycket på 2.5 tomgång och 3.5-4 fullast big_smile så för tunn olja var problemet smile

Mvh

Sök