3196
Sök

Kondensator Problem!

35 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#1
Tja jag skulle behöva ha hjälp med en sak?.

Märket på min kondensator: Soundquest CAP2 /2F


Det är såhär att jag har byggt billjud i Min bil och nu är det såhär att min kondensator verkar inte starta den lyser inte som den gjorde innan hmm

Det hände något när jag skulle koppla in Ljudet och det brukar ju ALLTID gnistra till lite när man Kopplar in + kabeln som den ska va.
Men när jag kopplade in den så gnistrade de till en gång rätt så hårt och nu funkar/startar inte kondensatorn hmm

Kan det finnas någon säkring i kondensatorn som har gått eller? är det bara att slänga kondensatorn på skroten?

Skulle vara Tacksam för svar smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#2
Kondensatorn fungerar säkerligen finfint, det är bara displayen som visar spänning som inte går igång. Det har inte behövts nån remote till den förut? Kan vara så att nån säkring eller komponent tagit skada.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Forummoderator
26 465 Inlägg
29 juli 2011
#3
Kan de ha blivit urladdad tro?
Annars hör dom hemma på skroten i alla fall..men..det är min personliga åsikt och behöver inte följas..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#4
Så länge som kondensatorn är inkopplad så är den aktiv och uppladdad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
#5
Tips när du använder kondis är ju att ladda upp den med ett 100ohms motstånd innan du kopplar in den.
Då blir det ju inte samma stötar wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#6
Eller en vanlig 12V glödlampa kopplad i serie ned pluskabeln. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
29 juli 2011
#7
ChriZtoffer skrev:
Eller en vanlig 12V glödlampa kopplad i serie ned pluskabeln. smile

de e bara fegt å tar lång tid.. wink


har aldrig gjort sånt tjaffs.. big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
#8
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Eller en vanlig 12V glödlampa kopplad i serie ned pluskabeln. smile

de e bara fegt å tar lång tid.. wink


har aldrig gjort sånt tjaffs.. big_smile

Ganska dumt med rusning ? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#9
Egentligen inte farligt alls att koppla direkt på, den strömrusning som uppstår då är inget i jämförelse med dom som kan uppstå när man utnyttja kondensatorn maximalt. Det enda är väl att det är lite otrevligt med gnistbildning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 juli 2011
#10
ChriZtoffer skrev:
Egentligen inte farligt alls att koppla direkt på, den strömrusning som uppstår då är inget i jämförelse med dom som kan uppstå när man utnyttja kondensatorn maximalt. Det enda är väl att det är lite otrevligt med gnistbildning.

Även om de inte är farligt så är de väl ändå alltid ganska dumt att förstöra batteripolen pga gnistbildningen.
Ytan blir ju förkolad då. Inge bra i längden.
Däremot så kopplar man kanske inte ur och I så ofta heller.

Om topic: Det borde definitivt inte vara någon fara med kondensatorn i sig, elektroniken kan däremot ha gått sönder.

35 Inlägg
29 juli 2011
Trådstartare
#11
Tack för alla svar smile

Men då kanske den kondensator är för klen ?
För steget Klickar ju av hmm

Jag kör med 50mm2 Ström Kablar smile
Märket på steget och Basen är:

Steget: Sinus Live SL A-3000
Basen: Kicker L7 12"
och jag kör bara med ett batteri + kondensatorn då tongue


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#12
Kondensatorn är det inget fel på, men du bör se över din batteribank, en kondensator kan INTE ersätta en bra batteribank. wink Se även över alla kabelanslutningar, och jorden till batteriet, har du bytt den?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2011
#14
Jordkabeln, mellan batteriet och karossen. smile Den som sitter där är garanterat inte nån 50mm2. wink Dessutom så är den dimensionerad för originalförbrukarna, inte för ditt nya slutsteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
29 juli 2011
#15
november7 skrev:
Tack för alla svar smile

Men då kanske den kondensator är för klen ?
För steget Klickar ju av hmm

Jag kör med 50mm2 Ström Kablar smile
Märket på steget och Basen är:

Steget: Sinus Live SL A-3000
Basen: Kicker L7 12"
och jag kör bara med ett batteri + kondensatorn då tongue

inte konstigt att det klipper om du endast har 1 batteri på det steget hmm skaffa MINST 1 batteri till!
i vilken ohm belastar du steget i?


35 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#16
Okej Men tror du en Original Generator på 80A pallar Ladda två Batteri då ?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juli 2011
#17
Det blir tungt, en uppgradering på den punkten vore inte fel! Men om du underhållsladdar med laddare ibland så kan det fungera skapligt ändå. Iaf om du kör lite längre sträckor så generatorn hinner få i lite ström i batterierna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
30 juli 2011
#18
november7 skrev:
Okej Men tror du en Original Generator på 80A pallar Ladda två Batteri då ?

har 7st 55 ah i bilen å EN generator på 90A... funkar utan problem MEN man måste ladda med laddare på nätterna-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

35 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
#19
Okej jag får väl Testa och Koppla in ett Batteri då smile
Men är det någon som vet typ en display som man kan se hur mycket det drar när man Basar ? smile


16 197 Inlägg
30 juli 2011
#20
november7 skrev:
Okej jag får väl Testa och Koppla in ett Batteri då smile
Men är det någon som vet typ en display som man kan se hur mycket det drar när man Basar ? smile

en helt vanlig voltmätare funkar kalas..

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök