3433
Sök

Knäpp Acc på Saab 9000 cs!

Scania arbetare
364 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
Har en Saab 9000 cs, -92. Nu verkar det som om Acc'n har fått mer än en liten egenhet för sig.

För det första: Efter att ha haft igång bilen i ett par (på sin höjd 5) minuter slår den själv över till att cirkulera luften i kupén, även om den inte uppnått önskad innetemperatur. Det hjälper heller inte att jag manuellt ställer om den igen, då slocknar "auto", när jag återställer till "auto-läge" hoppar den tillbaka till cirkulation direkt. Vad beror det på?

För det andra: Jag tycker att Acc'n mest blåser kalluft. Den blandar inte särskilt mycket. För att ens märka av någon varmluft får man ställa den på 23-25 grader. Vad kan det vara? Har funderat på om det kan vara brist på kylmedia i Acc-pumpen? Hur märker man det?

Ska byta givaren som sitter på själva kylaren, eftersom fläkten går hela tiden. Kan detta problem orsaka även problemen med Acc'n, eller tror ni att det är något annat som måste åtgärdas?

Tack på förhand!

Audiholic!

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
15 augusti 2006
Strunta i vad du läst  nedan såg först efteråt att din bil var en -92 och då funkar det bara med avläsning med specialutrustning
Detta som jag skrev funkar bara på -86 till -89 tyvärr verkar som det var bättre förr för oss som vill skruva själv
Låter det dock stå kvar om det är nån som vill prova på sin saab

Har du kört den inbyggda felsökningen?
tryck in auto och vent samtidigt då kommer efter ca 30 sec  upp koden 88 som betyder att felsökningen är klar efter det trycker du vent då får du den första felkoden skriv upp den tryck på vent igen för nästa felkod när du fått alla felkoder så trucker du på auto för att gå ur felsökningssystemet
hör av dig sen så får du veta vad felkoderna du fick fram betyder
Lycka till
Rickard
Senast redigerat av rickard10735 (15 augusti 2006)

5 710 Inlägg
16 augusti 2006
Evildream skrev:
Har en Saab 9000 cs, -92. Nu verkar det som om Acc'n har fått mer än en liten egenhet för sig.

För det första: Efter att ha haft igång bilen i ett par (på sin höjd 5) minuter slår den själv över till att cirkulera luften i kupén, även om den inte uppnått önskad innetemperatur. Det hjälper heller inte att jag manuellt ställer om den igen, då slocknar "auto", när jag återställer till "auto-läge" hoppar den tillbaka till cirkulation direkt. Vad beror det på?

Det beror på att datorn "vill ha det så" för att nå önskad temeratur snabbare (när det är varmt ute) och för att få torr luft.

Evildream skrev:
För det andra: Jag tycker att Acc'n mest blåser kalluft. Den blandar inte särskilt mycket. För att ens märka av någon varmluft får man ställa den på 23-25 grader. Vad kan det vara? Har funderat på om det kan vara brist på kylmedia i Acc-pumpen? Hur märker man det?

Brist på kylmedium är det inte då detta inte behövs för att värma utan bara för att kyla.
Däremot styr ACC-panelen ett blandluftspjäll (via en motor) och det är inte ovanligt att spjällluftsarmen eller axeln går av.
Öppnar man "Akvariet" som finnes mellan kupén och motorutrymmet (täcks av en lång plastbit)
hittar man spjällarmen:
http://www.geting.se/image.php/Armspjallett.jpg
Kontrollera att staget sitter på och att armen inte är av, testa även att haka av staget för att känna så inte själva axeln är av, tydliga "fläpp" ljud skall höras i dess ändlägen.
Hittar du inget fel där skulle jag tippa på att ACC:n inte har aning om hur varmt det är i kupén= tempgivaren bredvid tändningslåset fungerar inte.
Evildream skrev:
Ska byta givaren som sitter på själva kylaren, eftersom fläkten går hela tiden. Kan detta problem orsaka även problemen med Acc'n, eller tror ni att det är något annat som måste åtgärdas?

Går den så fort du vrider på tändningen?
Stannar fläkten när du trycker [ECON] på ACC-panelen och när kyklvätsketempen är låg?
Fläkten SKALL nämligen gå när AC-kompressorn är dragen.......

Lycka till!

MVH Jonas
..............

Scania arbetare
364 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Evildream skrev:

Det beror på att datorn "vill ha det så" för att nå önskad temeratur snabbare (när det är varmt ute) och för att få torr luft.

Evildream skrev:

Brist på kylmedium är det inte då detta inte behövs för att värma utan bara för att kyla.
Däremot styr ACC-panelen ett blandluftspjäll (via en motor) och det är inte ovanligt att spjällluftsarmen eller axeln går av.
Öppnar man "Akvariet" som finnes mellan kupén och motorutrymmet (täcks av en lång plastbit)
hittar man spjällarmen:
http://www.geting.se/image.php/Armspjallett.jpg
Kontrollera att staget sitter på och att armen inte är av, testa även att haka av staget för att känna så inte själva axeln är av, tydliga "fläpp" ljud skall höras i dess ändlägen.
Hittar du inget fel där skulle jag tippa på att ACC:n inte har aning om hur varmt det är i kupén= tempgivaren bredvid tändningslåset fungerar inte.
Evildream skrev:

Går den så fort du vrider på tändningen?
Stannar fläkten när du trycker [ECON] på ACC-panelen och när kyklvätsketempen är låg?
Fläkten SKALL nämligen gå när AC-kompressorn är dragen.......

Lycka till!

Vad menar du med att ac kompressorn är dragen?

Det går cirka 1 till 1½ minut när jag startat bilen då går fläckten igång efter acc'n har startat, men sen så går fläckten så fort jag stannat vid ett rödlyse, Har tillräkligt med kylvätska i systemet men ändå så går fläckten! jag anar nästan att det är givaren som sitter på kylaren som har blivit knasig

Audiholic!

5 710 Inlägg
16 augusti 2006
Evildream skrev:

När mittendelen på komplessorn följer med i remmens rörelser.
Är kompressorn [ej dragen] står mittendelen stilla.

Evildream skrev:
Det går cirka 1 till 1½ minut när jag startat bilen då går fläckten igång efter acc'n har startat, men sen så går fläckten så fort jag stannat vid ett rödlyse,

EXAKT som det skall vara!
För att AC:n skall kunna kyla ordentligt när du står still är det tvunget att dra luft (med hjälp av fläkten) genom kondensorn annars blir trycket skadligt högt och tryckvakten stänger av kompressorn.

Så somna om på den fronten wink

MVH Jonas
..............

Scania arbetare
364 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Evildream skrev:

När mittendelen på komplessorn följer med i remmens rörelser.
Är kompressorn [ej dragen] står mittendelen stilla.

Evildream skrev:
Det går cirka 1 till 1½ minut när jag startat bilen då går fläckten igång efter acc'n har startat, men sen så går fläckten så fort jag stannat vid ett rödlyse,

EXAKT som det skall vara!
För att AC:n skall kunna kyla ordentligt när du står still är det tvunget att dra luft (med hjälp av fläkten) genom kondensorn annars blir trycket skadligt högt och tryckvakten stänger av kompressorn.

Så somna om på den fronten wink

Varför påverkar ac kompressorn montorns gång när den klickar till eller när den pumpat klart? är det nått som är fel eller är det normalt?

Audiholic!

Sök