6315
Sök

Trimma volvo s40 2.0t -00

7 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Ohoj
Tänkte trimma min 2.0t lite. Är helt ny och n00b på ämnet så behöver lite hjälp. Brorsan och farsan är bilmekar men har inte så stor koll på trim men kan fixa in det mesta som ska in. Planerna nu är chip, ev större turbo, sportkat + 2.5"-3" avgasrör. Har redan satt i ett sportluftfilter.

Som det ser ut nu är originalturbon slut så måste ändå byta den. Jag har pratat med Autotech och enligt dom så kan jag sätta i en större turbo och när jag chippar så slänger dom in programvara för turbon oxå, för ca 1800:- till (så tot ca 4500:- för prog till turbo och chip)

Så frågan är ska jag ta större turbo eller köra på en ny original (har hört att det ska vara ok drag i originalen) och ifall jag ska byta turbo:
Vilken modell ska jag ha?
Hur bra är en renoverad turbo?
Någon som vet var man kan hitta en "billigt"?
Nått speciellt att tänka på?

Behöver jag byta intercooler eller nått?
Ny dump ja/nej?

Tänkte bygga avgasröret av stumpar och längder från biltema och svetsa ihop. bra eller dålig ide? Slutdämpare och sportkat kommer jag köpa från en annan återförsäljare.

Hur svårt är det att sätta in en turbotryckmätare?

Kan man chippa själv via diagnostikuttaget? typ ladda hem programvara och trycka in för att spara några kr.

Har en liten rostfläck under grillen och för att fixa den måste jag lacka om hela huven. Hittade en snubbe som kunde göra det och är det då värt att sätta in ett hoodscoop (hade tänk sticksåg, biltema scoop och spackel sen orginallack). Ger det någon positiv effekt som bättre kylning eller är det bara onödigt jobb?

Är det något jag missat och behöver komplettera med eller nått jag helt enkelt ska skita i?
Senast redigerat av theOwerass (30 juli 2011)

x40
1 209 Inlägg
30 juli 2011
hur många hk pratar vi om? en 2.0t motor klarar inte mer än 250 hk, och det får du med en 3" dp, 3"kat, 14t alltså t4 turbon, och 2½ lr 3" avgassystem. och en chip från autotech. om du nu vill ha mer än så, så måste du bytta motor till en t4 helst 00 års modell.. mer än så kan jag ej hjälpa dej, vet en kille som e skit grym på s40 motorer här på g.org torpis heter han här.. han kan hjälpa dej med d..

// Mr_Hasse
Senast redigerat av mr_Hasse (30 juli 2011)

Volvo S40 turbo.

7 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Planen är ju inte att bygga ett monster. men hade räknat lite optimistiskt med chip(+45)+sportluftfilter(+10)+avgas(+20)=235hk

Läste nått om att orginaldelarna klarar ca 350hk men att man borde stanna vid 250hk för att undvika onödigt slitage. Men tänkte byta det jag kan för att få ut så mycket som möjligt utan att bygga om bilen. Jag hade dock inte tänk riva isär hela bilen om jag inte måste. Men planen är ju att göra ett grundligt arbete. Vill ju även att bilen ska starta närman ska hem från jobbet.

x40
1 209 Inlägg
1 augusti 2011
då tycker jag att du ska ha steg 4, då gäller ny turbon t4, 3" kat, 3-2½ avgassystem och chip från autotech.. då kommer bilen att röra på sej fint..

lycka till med trim planer på bilen..
ta gärna en titt på x40nordic.com där finns d folk som kan hjälpa mycket....

Volvo S40 turbo.

7 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Jo men det är ju vad jag planerat. Men som sagt behöver jag svar på frågorna som jag ställde i min öppningspost smile

Sök