4433
Sök

Vilken turbo är det på min bil? Bmw E36 325 Tds

5 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder! Tänkte trycka in en större snigel i tysken och undrar vilken turbo som sitter på orginal? Och för den delen någon som bytt och kan just rekomendera en turbo?

Aja, hoppas på svar iaf!

Mvh Tommy smile

Too hot for heaven too fucked up for hell!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2011
#2
Har för mig det sitter en riktigt udda avgasfläns på dessa, kanske att ett E46 330 agg kan funka mot grenröret!

Annars är det nog bygga nytt grenrör som gäller!


5 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Har för mig det sitter en riktigt udda avgasfläns på dessa, kanske att ett E46 330 agg kan funka mot grenröret!

Annars är det nog bygga nytt grenrör som gäller!

Jasså de är så jävligt hmm Hade trott att de skulle vara någon vanlig fläns. Får helt enkelt skruva ner den och kika!

Too hot for heaven too fucked up for hell!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2011
#4
Eller beskåda bilden wink

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/l/4.png

BMW E46 330D/ E39530D har samma flänspackning men större aggregat och med VNT/VTG teknik, kan ju vara värt att kika på smile

MVH


5 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Eller beskåda bilden wink

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/l/4.png

BMW E46 330D/ E39530D har samma flänspackning men större aggregat och med VNT/VTG teknik, kan ju vara värt att kika på smile

MVH

Där ser man smile Men vad innebär VNT/VTG teknik? Lite okunnig inom området tongue

Too hot for heaven too fucked up for hell!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 juli 2011
#6
Istället för att all luft passerar med en fast vinkel rakt mot turbinhjulet och en klaff som öppnar/stänger för att reglera trycket som på ett vanligt aggregat så ändras vinkeln som luften träffar avgasturbinen med! Vingarna precis bredvid turbinhjulet i mitten kan vinklas olika och luften sätter beroende på vinkel olika mycket snurr på impellern.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/9/93/20110707141418!VariableGeometryTurbo_2.JPG


Föredelarna är en bredare laddtrycksmapp vilket ger ett bredare register på motorn. På moderna dieslar förbättrar detta även avgasvärdena drastiskt då man kan ligga på större överskott på luft.
Nackdelen är priset och att mekaniken har en tendens att kärva fast, iaf på mercedes/IHI aggregat men troligen på fler märken.
Senast redigerat av bumpe (31 juli 2011)


12 086 Inlägg
1 augusti 2011
#7
De sitter en miniturbo på en minifläns.

Har för mig att äldre 524td har grenrör med T3 fläns, då passar väldigt många fler turbos.


Sök