Enda bilden jag har för tillfället (från blocket) på mitt nyförvärv, -88 190D med 2.5 turbomotorn enligt transportstyrelsen finns det 14 st reggade i sverige varav 11 st är avställda. Min är en tyskimport (1998) med följande utrustning:
För tillfället står den hos en kompis Mekonomenverkstad för diverse rostlagning och underhåll, själv har jag skruvat proffesionellt över 20 år med bilar varav 8 år i USA men har inte tid eller lust att skruva längre så jag lämnar bort det till folk jag litar på. Jag driver eget bilbärgningsföretag och har därför lite tid till övers för meckande
Blir en hellack efter rostlagningen och jag kommer att lägga upp bilder här under renoveringens gång i mån av tid.
Motorolja + filter Automatväxellådsolja + filter Luftfilter Dieselfilter Styrservofilter Byt glödstift Bakaxelolja Byta höger framhjulslager Byte höger fram ABS givare Kontrollera vänster fram hjullager och smörj Kontrollera spännhjul till drivrem, byt om trasigt Byt drivrem Laga rost vänster sparklåda Byta båda framskärmarna Hellackering (pågående) Besikta bilen hos bilprovningen och laga eventuella fel
Armstöd i rätt tyg hittat på ebay tyskland, tysken som sålde (har företag som säljer mycket) påstod att min olivgröna inredning var väldigt sällsynt.
Bakspoiler hittad på en 190 som jag körde till skroten idag Köpte även centrallåspumpen som fungerade perfekt, 500:- för både pump och bakspoiler kan man inte säga något om
Kom från denna bil, 190E 2.0 såldes ny till Amerikanska ambassaden :shock:
Det är min bärgare och jag åker runt och hämtar skrotbilar inom sthlm ibland
Var och hämtade vad som var kvar av Thomtens 190 (ja det är min bärgningsbil), tack Thomten för bilen.
Vä framskärm som jag behövde var ju nästan ny, klisterlapparna var kvar inne i skärmen, sänkfjädrar är ju inte heller helt fel (jag vet att det inte är samma till en diesel), dörrstoppar behövde jag också, framdörrarnas glas skall jag använda som besiktningsrutor, kommer att behålla allt möjligt smått och gott och lägga på lager.
Blir lackad orginal #702 smoke silver men kommer att byta ut fin och extra fin silver mot grov silver så jag får en mera tydlig metallic i lacken. Kommer att få lite färgprover först så jag får bestämma hur jag vill ha det, fint att ha en lackare vägg i vägg med garaget :-)
Framskärmarna kommer att få massor av underredsmassa på insidan (imorgon) innan montering för att förhindra nya rostangrepp, lackeras separat förmodligen beror på vad lackaren säger.
Smetat inne i framskärmarna, använt 1 burk till 2 st skärmar garanterat att det inte rostar på ett bra tag inne i mina framskärmar. Kommer även att smeta underredsmassa på anliggningsytorna mot karossen vid montering (självklart efter noggrann rengörning).
Lite bilder av rostskadorna bak och fram, min lackare skall börja fixa dom så fort han bytt klart golvet på en 65'a mustang.
Köpt båda framhörnen nya, jag köpte den absolut sista vänstra i Sverige (Tyskland hade 0 st), den högra kommer från Tyskland nästa vecka (fanns 16 st):
Annars har jag bara högtryckstvättat listerna på baksidan:
Kommer närmare lack nu, förhoppningsvis lackas bilen på Fredag och jag kan hämta den på Lördag för att börja byta framhörnen (gör jag själv) innan ihopmontering :-)
Ursäkta punktsvetsarna men gasen tog slut så jag fick köra med flussfylld tråd
Så här såg det ut från början:
Här har jag kapat bort cancern:
Ny och gammal del passas ihop:
Börjat montera på bilen:
Färdigsvetsat på bilen:
Flera lager grundfärg:
Mera grundfärg:
På med bodyspray:
Även utsidan:
I alla skarvar där det är dubbelplåt har jag smetat gummiliknande underredsmassa för att täppa till alla håligheter där det kan tänkas komma in luft eller fukt:
Likadant på utsidan av innerskärmen, vore faen om det skall börja rosta här i första taget:
Vänster sida klar, återstår högra sidan som jag förhoppningsvis blir klar med till helgen för att börja återmontera alla detaljer efter lackeringen.
Ser skit bra ut:) hoppas du plockar på breda listerna när du ändå håller på skulle setat fint med 16v breddare kan ev ha en trä ratt liggandes i samma trä som övriga intedningen och med polerat nav om du är intresserad:)
Ser skit bra ut:) hoppas du plockar på breda listerna när du ändå håller på skulle setat fint med 16v breddare kan ev ha en trä ratt liggandes i samma trä som övriga intedningen och med polerat nav om du är intresserad:)
Blir inte några rostsamlande Sport Line lister eller 16V breddare, gillar sleeper looken på mina bilar. Dock så skall den sänkas litegrann men inga 40/40 sänkningar, blir ett mellanting mellan Sport Line 20mm sänk och H&R 40mm = 30mm sänkning runt om
Träratten kan vara intressant, har du någon bild på den och är det med eller utan passade nav?
Nästan klar, lackarn skall polera klarlacken från några rinningar nu i helgen sen har jag bara resten kvar, men nu kan jag iaf åka med bilen:
Solfilm Montera sportline fjädrar Montera träinredningen Montera träratten Montera spoilern, redan lackad och klar Lite andra småsaker som alltid dyker upp