10 februari 2012
Trådstartare
Igår morse (torsdag 9/2) när jag svängde ut från parkeringen så gick en framfjäder av längst ner mot bärarmen. Såg farligt nära ut att den skulle hoppa eller glida av bärarmen, så jag körde försiktigt till garaget för att lasta benzen på bärgaren för vidare transport till min kompis verkstad. Skönt med egen bärgningsbil :-)
Jag har varken tid eller lust att ställa mig och byta fjädrar nu i helgen så jag lämna bort det till någon jag litar på, nu blir det 40mm sänkfjädrar monterat och en framvagnsinställning.
Om ni kollar på tidigare bilder så är ju bilen hög som ett hus, jag misstänker att gummimellanläggen på fjädrarna är dom tjockaste som går att hitta. Jag kommer att behålla dom mellanläggen så att sänkningen inte kommer att bli så radikal att däcken tar i skärmkanter vid fulla rattutslag (hoppas jag).
Sänkfjädrar köpta från Mekonomen, trot eller ej men det är Lesjöfors fjädrar i paketet. Men vi får väl se hur det blir när det är klart, jag är lite skeptisk faktiskt med tanke på antal varv och tråddiamenter.
Orginalet har 11.5 varv med 14mm tråddiameter.
Lesjöfors har 9.5 varv med 14mm tråddiameter.
Förhoppningsvis så är lesjöforsfjädern tillverkad i ett hårdare mnaterial annars blir det ju samma som att jag kapat orginalfjädern 2 varv och satt tillbaka den.
Senast redigerat av _swede_ (10 februari 2012)
Mvh,
Eric Hjelte