Ljudbygge i 245:a för lastning!

The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
31 juli 2011 · 137 Inlägg

Funderar på att uppgradera ljudet i min gamla Volvo 245:a! Har då inte tänkt mig massor av bas och så, utan vill få ut bra ljud men ändå behålla största möjliga lastkapacitet.. Då det faktiskt är en bruksvagn!
Har tänkt mig lite bättre högtalare givetvis i alla 4 dörrar. Lättaste grejen att fixa!

Men i bagageutrymmet hade jag då tänkt mig 2st låder med 6´5:or i vardera hörn mot baksätet om ni förstår hur jag menar. Dom hade jag tänkt rikta diagonalt tvärs över bagageutrymmet mot motsvarande hörn, mot taket... Bra eller dålig idé?
ev, och/eller sätta in 2st 6'9:or eller 6´5:or i dom sista panelerna längst bak, men då dämpa upp mot plåten bakom, det kommer ändå att göras oavsett..
Hade tänkt pula ner steget under golvet (under luckan) i bagageutrymmet så det inte blir i vägen det heller

Låter dessa planer som nått som faktiskt kan funka rent ljudmässigt utan att ljudet blir kasst?? som sagt bryr mig inte om själva basnivån utan vill bara åt ett bättre ljud!!

Tacksam för svar/tips!!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
cheva_raggare
31 juli 2011 · 534 Inlägg

inte bätre att bytta till bra framhögtalare och driva dom på slutsteg?

Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Nitromast Dr. Scanner
31 juli 2011 · 2 167 Inlägg

The_bussdriver_man skrev:
Funderar på att uppgradera ljudet i min gamla Volvo 245:a! Har då inte tänkt mig massor av bas och så, utan vill få ut bra ljud men ändå behålla största möjliga lastkapacitet.. Då det faktiskt är en bruksvagn!
Har tänkt mig lite bättre högtalare givetvis i alla 4 dörrar. Lättaste grejen att fixa!

Men i bagageutrymmet hade jag då tänkt mig 2st låder med 6´5:or i vardera hörn mot baksätet om ni förstår hur jag menar. Dom hade jag tänkt rikta diagonalt tvärs över bagageutrymmet mot motsvarande hörn, mot taket... Bra eller dålig idé?
ev, och/eller sätta in 2st 6'9:or eller 6´5:or i dom sista panelerna längst bak, men då dämpa upp mot plåten bakom, det kommer ändå att göras oavsett..
Hade tänkt pula ner steget under golvet (under luckan) i bagageutrymmet så det inte blir i vägen det heller

Låter dessa planer som nått som faktiskt kan funka rent ljudmässigt utan att ljudet blir kasst?? som sagt bryr mig inte om själva basnivån utan vill bara åt ett bättre ljud!!

Tacksam för svar/tips!!

Sätter du in ett ordentligt framsystem med ett slutsteg och seriös montering så får du riktigt bra ljud också!

The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
1 augusti 2011 · 137 Inlägg

Tack för tippset, klart vettig tanke/idé!! Men vill ändå ha ljudet komma lite bakifrån oxå.. därav min tanke!!
Men funderingen runt 6´5:or kan nog bytas till 8:or i stället konstaterade jag idag, fast jag vet inte riktigt ännu!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Nitromast Dr. Scanner
1 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Allt går bara man vill, som man säger. Hur mycket hade du tänkt lägga ut för allt?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Ett bra framsystem som du driver med steg, högtalare i bakdörrarna som du driver med huvudenheten eller steg samt ett par småbasar i skuffen låter som en vettig idé. Ett par DLS RW6 i portad låda räcker rätt långt för vardagsbruk. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TiGgR
1 augusti 2011 · 251 Inlägg

Ett fett kit i dörrarna fram drivet av slutsteg sen kit eller coax i bakdörrarna drivet på huvudenheten!
Bak skulle jag smyga in en eller två JBL GTO804 i 8.5 liters slutna lådor!! big_smile

/TiGgR.

The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
2 augusti 2011 · 137 Inlägg

Har ju inte tänkt lägga någon hiskilig summa... det som blir i det här fallet är ju bara själva byggmatrialet då jag har lite högtalare och steg ligger i från andra bilar jag har haft!

Men ser ett tydligt spår om att bra framsystem på steg, och bakdörrarna på på huvudenhet funkar alltså..

Men varför driva framsystemet på steg? dom sitter ju närmare huvudenheten borde inte den räcka?? om man driver alla andra på steg i stället?? skillnaden gör vad?

för dom små lådorna i bagageutrymmet blir ju på steg oavsett!!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Nja tänk tvärt om, du sitter fram och då bör du ha ljudet där också. Högtalarna bak behöver du inte höra så mycket ifrån (jag vill helst inte höra högtalare bak alls).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TiGgR
2 augusti 2011 · 251 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nja tänk tvärt om, du sitter fram och då bör du ha ljudet där också. Högtalarna bak behöver du inte höra så mycket ifrån (jag vill helst inte höra högtalare bak alls).

Exakt! Om man hör högtalarna bak när man sitter fram så förstörs ljudbilden!! Högtalarna bak är ju endast
som utfyllnad för de som sitter i baksätet!

Hur gör du när du går på konsert eller lyssnar på stereon hemma?? Vänder du ryggen mot bandet/högtalarna
eller är du vänd emot dem?? wink

/TiGgR.

The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
2 augusti 2011 · 137 Inlägg

TiGgR skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nja tänk tvärt om, du sitter fram och då bör du ha ljudet där också. Högtalarna bak behöver du inte höra så mycket ifrån (jag vill helst inte höra högtalare bak alls).

Exakt! Om man hör högtalarna bak när man sitter fram så förstörs ljudbilden!! Högtalarna bak är ju endast
som utfyllnad för de som sitter i baksätet!

Hur gör du när du går på konsert eller lyssnar på stereon hemma?? Vänder du ryggen mot bandet/högtalarna
eller är du vänd emot dem?? wink

/TiGgR.

Hahaha.. nej har dom i från flera håll hemma med.. knäppt ja, jag vet haha och konsert brukar låta rätt kasst enligt mig ändå så det blir väldigt sällan sånt haha..

men ska helt klart ta till mig tipsen/råden och testa det sen för att se skillnaden!!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Nitromast Dr. Scanner
2 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

TiGgR skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nja tänk tvärt om, du sitter fram och då bör du ha ljudet där också. Högtalarna bak behöver du inte höra så mycket ifrån (jag vill helst inte höra högtalare bak alls).

Exakt! Om man hör högtalarna bak när man sitter fram så förstörs ljudbilden!! Högtalarna bak är ju endast
som utfyllnad för de som sitter i baksätet!

Hur gör du när du går på konsert eller lyssnar på stereon hemma?? Vänder du ryggen mot bandet/högtalarna
eller är du vänd emot dem?? wink

/TiGgR.

Det finns ju dem som har surround hemma..

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Surroundljud är dock något helt annat än att ha stereo både fram och bak. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
3 augusti 2011 · 137 Inlägg

Ja det är sant.. men det har inte jag smile

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Nitromast Dr. Scanner
3 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Surroundljud är dock något helt annat än att ha stereo både fram och bak. wink

Jo men finns många, väldigt många som lyssnar på musik med surround(definitivt inte jag). Och det är väldigt sällan vanliga låtar använder sig av mer än stereoljud! smile

Men håller helt klart med om att i en bil ska det låta framifrån. Men inte alla som tycker detsamma!
Jag anser att man klarar sig långt på ett framsystem. Prova det först. Tycker du sen att det inte är tillräckligt så köp till en bas som klarar sig i en liten låda! smile

The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
3 augusti 2011 · 137 Inlägg

10-4 på det... Ska testa det helt klart.. Men då kommer ju mitt nästa bekymmer, hur jag ska lösa dom större högtalarna på dörrsidan.. Då fönstervev och sånt kommer lite i vägen.. Kick-panneler är uteslutet, i alla fall på förarsidan för det är trångt där så det räcker ändå tycker jag!

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang