5363
Sök

Använda gammal motorolja till växelåda och bakaxel?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Är det bra att använda gammal motorolja till växelåda och bakaxel?
Gör det något eller spelar det ingen roll? Jag tänker slussa karossen också med den.

Volvo 740 är det cool

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 augusti 2011
Motorolja är _INTE_ samma sak som växellådsolja.
Det är liksom därför det finns 2 olika typer...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 656 Inlägg
1 augusti 2011
Volvo740-88 skrev:
Är det bra att använda gammal motorolja till växelåda och bakaxel?
Gör det något eller spelar det ingen roll? Jag tänker slussa karossen också med den.

Volvo 740 är det cool

nee de e väl ingen höjdare i längden

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Men slussa karossen då?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 augusti 2011
Slussa?

6 733 Inlägg
1 augusti 2011
Enligt många är ändå Volvo 740 så sjukt bra bil, alla ska klara MINST 40k mil
Klart de funkar då, e ju en riktigt Volvo

:3

Vill ha svar OM du gör de hur många mil/drifttimmar det tar innan grejerna skär

De/Dem

1 327 Inlägg
1 augusti 2011
Varför använda gammal motorolja istället för ny motorolja?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Enligt många är ändå Volvo 740 så sjukt bra bil, alla ska klara MINST 40k mil
Klart de funkar då, e ju en riktigt Volvo

:3

Vill ha svar OM du gör de hur många mil/drifttimmar det tar innan grejerna skär

Självklart.
Volvos panzarvagnar helt enkelt cool
Det bästa med dom är att man kan göra allt med dessa.
Senast redigerat av Volvo740-88 (1 augusti 2011)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 augusti 2011
häll du gammal motorolja i både låda o bakaxel. det kommer funka fint. ett tag... eller så ger du f*n i o byta olja, ett klart bättre alternativ.

Oljefilmen som blir av motorolja är på tok för klen för dom belastningar som blir i bakaxeln, kommer bli ungefär som att köra utan olja.

Edit: Kan sluta med att nåt skär ihop och får bakhjulen att låsa sig, det är lagom roligt om man ligger på motorvägen i 130 eller ändå värre en väg där det finns mötande trafik.
Senast redigerat av henke_99 (1 augusti 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Smålänning
7 887 Inlägg
1 augusti 2011
TS är nog inget troll, har gjort en del inlägg.

Köp ny mineral motorolja på biltema eller svedol och häll i motor och låda (om du har M47, M46 fungerar inte och M90 tål inte motorolja). M47 däremot går lika bra, om inte bättre, på motorolja.

Bakaxeln är en hypoidväxel och häller du motorolja i den ska du vara glad om du kommer 100 mil innan den tvärnyper. Den ska du ha API GL-5 klassad transmissionsolja för hypoidväxlar i. NY sådan.

Bara för att en gammal Volvo TÅL mycket dumheter så betyder inte det att dom mår bra. Utnyttja istället hållbarheten genom att sköta bilen enligt alla konstens regler och var nöjd när du ser mätaren skifta från 999999 till 000000 istället, det lär vara tillfredsställelse smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 327 Inlägg
1 augusti 2011
LeafBox skrev:

Stämmer inte helt. I min saab är det nästan samma olja i växellåda som motor. Mineralolja i växellådan 10w40 och halvsyntet 10w40 i motor. Så vissa bilar har vanlig motorolja.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 augusti 2011
twin_cam skrev:

Köp ny mineral motorolja på biltema eller svedol och häll i motor och låda (om du har M47, M46 fungerar inte och M90 tål inte motorolja). M47 däremot går lika bra, om inte bättre, på motorolja.

Bakaxeln är en hypoidväxel och häller du motorolja i den ska du vara glad om du kommer 100 mil innan den tvärnyper. Den ska du ha API GL-5 klassad transmissionsolja för hypoidväxlar i. NY sådan.

Bara för att en gammal Volvo TÅL mycket dumheter så betyder inte det att dom mår bra. Utnyttja istället hållbarheten genom att sköta bilen enligt alla konstens regler och var nöjd när du ser mätaren skifta från 999999 till 000000 istället, det lär vara tillfredsställelse smile

Tror de står 93 på min fars nu, Så nog håller dem allt om man sköter dem. En riktigt "stridsvagn" som man säger. Däremot börjar man missköta dem så går de ju sönder som så mycket annat!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:

Jo, jag sköter den väldigt mycket. Har rullat nu 40 tusen min och är väldigt fin i inredningen och utsidan.
Lägger upp bilder snart på den smile Den är även helt orginal.
Jag kör ca 0.84 med den. Lägsta jag har fått ner den på blandad körning är 0.78 liter milen, men då har jag kört fint och lungt med den. Väldigt mycket ecodriving.
Senast redigerat av Volvo740-88 (1 augusti 2011)

KHRacing
1 augusti 2011
Aero T16 skrev:
LeafBox skrev:

Stämmer inte helt. I min saab är det nästan samma olja i växellåda som motor. Mineralolja i växellådan 10w40 och halvsyntet 10w40 i motor. Så vissa bilar har vanlig motorolja.

Och i min Civic ÄR DET SAMMA olja :-) Då Honda rekommenderar det smile

1 366 Inlägg
2 augusti 2011
Också undrar folk varför SAAB käkar växellådor... Ingenjörerna måste ju ha käkat svamp när de bestämde sig för att det var en bra idé att hälla tunn motorolja i lådan. Men man tjänar ju pengar på reservdelar.....

Aero T16 skrev:
LeafBox skrev:

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 augusti 2011
Richtenb skrev:
Också undrar folk varför SAAB käkar växellådor... Ingenjörerna måste ju ha käkat svamp när de bestämde sig för att det var en bra idé att hälla tunn motorolja i lådan. Men man tjänar ju pengar på reservdelar.....

Aero T16 skrev:
LeafBox skrev:

Ungefär så jag tänkte oxå tongue
Låter inte som den bästa idén dom haft iaf.

Liiite mer tryck i en växellåda en motorn

326 Inlägg
2 augusti 2011
Richtenb skrev:

Vadå, det funkar ju i motorcyklar. Där delar ju ofta motor och växellåda samma olja.

412 Inlägg
2 augusti 2011
Volvo740-88 skrev:
Jag tänker slussa karossen också med den.

Vadå slussa karossen?

135
├┼┼
24 R

1 366 Inlägg
2 augusti 2011
Klart det funkar, det är det väl ingen som sagt något om men det håller knappast lika länge som med en riktig växellådsolja. Kolla på BMW t.ex. som ofta kör 75/80 i sina ZF lådor och de håller ju hur länge som hellst orginal.

I en MC tror jag knappast de använder motoroljan för att det är bäst utan pga av platsbrist för ytterligare kärl samt att det är mer kostnadseffektivt. Dessutom ska den inte hålla för 20 000 + mil. Hade det varit den Bästa lösningen så hade alla premiummärken kört på motorolja i sina lådor och jag har svårt att tro att du hittar en enda bil som gör det.

ännu värre är det ju att ha det i en bakaxel där vissa bilar kör 75/140 eller ännu tjockare

Peter_5565 skrev:
Richtenb skrev:

Vadå, det funkar ju i motorcyklar. Där delar ju ofta motor och växellåda samma olja.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 augusti 2011
Viskositeten på olja avsedd för växellådor anges i andra siffror än viskositeten för motorolja. Alltså är 10w40 motorolja kanske lika tjock som 80w90 växellådsolja och klarar samma tryck etc.

Ganska många bilar har motorolja i växellådan, men den brukar det vara bytesintervall på, alltså att den behöver bytas med jämna mellanrum. Byter man då mot en av bilfabrikanten rekommenderad växellådsolja så slipper man kanske senare byta, men smörjning/tryck/funktion blir exakt den samma.

Nu pratar vi alltså manuella växellådor. I automater är det ingen olja, utan transmissionsvätska, ATF. Samma sak för alla mig veterligen bakaxlar att det ska vara hypoidolja.
Senast redigerat av caromania (2 augusti 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök