1932
Sök

Fel ljud i basen? *löst*

1 400 Inlägg
5 augusti 2011
Hur har du ställt in ljudet ?
Har du använt mikrofonen och kört en Autokorrigering ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Har ställt in det med stegen endast.
Jag har inte kört någon autokorrigering ännu.
Tror inte det skulle ta bort detta ljud heller. Men det är ju faktist också värt att prova!

2 035 Inlägg
5 augusti 2011
Nitromast skrev:
Tror inte det skulle ta bort detta ljud heller. Men det är ju faktist också värt att prova!

Testa med att byta lågnivåkabel.

Biljudsveteran sen 1984!

1 400 Inlägg
5 augusti 2011
TT-Avant skrev:
ha du för CD och vad har du för branthet på delningen?

Det var 18 dB/okt. PÅ sub utgången och gick konstigt nog inte att ändra.
Filtret ska ändå inte läcka så pass mycket vid 18 så att han ska få in midbas

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Nitromast skrev:

Testa med att byta lågnivåkabel.

Testar med att byta till den dyra DLS kabeln jag köpte !

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
micke7406 skrev:
TT-Avant skrev:
ha du för CD och vad har du för branthet på delningen?

Det var 18 dB/okt. PÅ sub utgången och gick konstigt nog inte att ändra.
Filtret ska ändå inte läcka så pass mycket vid 18 så att han ska få in midbas

Sen har jag ju även ett filter på Slutsteget som är delat lika wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Ett tips, kör inte fler filter vid samma delning! Om filtret på steget går att ställa uppåt 300Hz eller mer, gör då det och dela bara i huvudenheten. Om filtret på steget inte går alltför högt så använder du det istället och ställer upp det i huvudenheten. Sen över till det verkliga problemet, vid hur låg volym börjar fenomenet uppstå?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ett tips, kör inte fler filter vid samma delning! Om filtret på steget går att ställa uppåt 300Hz eller mer, gör då det och dela bara i huvudenheten. Om filtret på steget inte går alltför högt så använder du det istället och ställer upp det i huvudenheten. Sen över till det verkliga problemet, vid hur låg volym börjar fenomenet uppstå?

Så fort det inte spelas någon bas som överöstar. Jag vet inte om det spelas medans den bombar ut bastoner.
Men emellan varje så hör man det. Precis som att den skulle fånga upp nå radiovågor från stereon...

Ska göra som du sa med filtret! smile

376 Inlägg
6 augusti 2011
Menar du att den spelar högre frekvenser än vad filtret är inställt på?
Det låter ju mycket märkligt.
Är du helt säker på att du inte har kopplat på fel utgång på cd:n?.
De kanske är felmärkta (brukar väl sitta lösa plastremsor med märkning, borde lätt kunna bli fel)?
Men visst, har du ställt filter på steget också så borde det kvitta..
Och som ChriZtoffer skriver, aldrig dubbla filter.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Har testat i princip allt nu smile Kvar är ljudet!
Kan bara tänka mig en enda sak till nu. Det är att konan sitter lite lite snett i magneten, så på lägre volym hör man disten. Tycker detta skulle vara mycket konstigt då alla skruvar sitter som berg. Men originalskruvarna såg bra klena ut. Får köra grövre träskruv!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
Menar du att den spelar högre frekvenser än vad filtret är inställt på?
Det låter ju mycket märkligt.
Är du helt säker på att du inte har kopplat på fel utgång på cd:n?.
De kanske är felmärkta (brukar väl sitta lösa plastremsor med märkning, borde lätt kunna bli fel)?
Men visst, har du ställt filter på steget också så borde det kvitta..
Och som ChriZtoffer skriver, aldrig dubbla filter.

Yes. Jag är helt säker på att jag inte kopplat fel! är subutgången avstängd är även basen av wink
Har tom bytt lågnivåkabel! smile Vridit upp stegets filter på max, så kör bara med stereons. Ingen ljudskillnad alls!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
Har testat i princip allt nu smile Kvar är ljudet!
Kan bara tänka mig en enda sak till nu. Det är att konan sitter lite lite snett i magneten, så på lägre volym hör man disten. Tycker detta skulle vara mycket konstigt då alla skruvar sitter som berg. Men originalskruvarna såg bra klena ut. Får köra grövre träskruv!

Var definitivt inte detta!
Har en  annan teori. Kan det vara så att på lägre volymer så orkar inte steget driva basen riktigt då den är helt ny och stenhård i konen? Därför uppstår nå halvtask ljud. Jag är inte längre säker på att det är midbas den spelar även om det låter så!

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
6 augusti 2011
Låter som felfasmfrån stereon till steget..

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
NeckBreaker skrev:
Låter som felfasmfrån stereon till steget..

Har provat det också! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Jag tror att det är nån kabel som plockar upp fel signal på vägen, hur ligger kabeln mellan steg och bas? Hur ligger lågnivån?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
6 augusti 2011
vad är det för cd du har?
Har du testat med någon annan CD spelare?
Senast redigerat av TT-Avant (6 augusti 2011)

124 Inlägg
6 augusti 2011
Har du ställt om i grundmenyn om du har en pioneer, nollställer sig om man bryter strömmen och då måste man göra om inställningen, är inte hemma så kan inte kolla va de hette men typ REAR-SP o nåt annat.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2011
Den där inställningen för "Rear SP" är väl ifall dom bakre kanalern i enheten ska vara fullregister eller sub? Tror inte den har nåt att göra med lågnivån. Tror faktist inte det är nåt fel alls i huvudenheten, dels för att TS kör filter i den och dels för att ljudet går via ett monoblock, dom brukar inte släppa igenom mellanregister.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag tror att det är nån kabel som plockar upp fel signal på vägen, hur ligger kabeln mellan steg och bas? Hur ligger lågnivån?

Mellan steg och bas ligger dem bara raka vägen i luften till baslådan.
Lågnivån ligger i mitten/vänster på bilen medans alla strömkablar ligger till höger.

TT-Avant skrev:
vad är det för cd du har?
Har du testat med någon annan CD spelare?

Jag har en Pioneer DEH (eller MEH på internet?) P9100R
Har inte testat någon annan spelar då jag inte har någon.
Detta problem uppstod först igår när jag bytter från min RF baslåda till min solo X låda.
Visserligen bröt jag strömmen också!

Men som jag nämnde tidigare. Kan det vara så att på låga effekter orkar inte steget driva den? därför blir de halvtask.
Basen är en Solo X 10" 2x4ohm
Slutsteget SPL Dynamics ICE 1500.1
Det blir drygt 1000Wrms på basen..

Av någon anledning står det att basen ska ha MAX 1400w i manualen till den. (solo X 10" manual). Men var man än läser om den på internet så står det 2500Wrms rekommenderad. Han jag köpte den av gav rekommendationen minst 1500Wrms. Vad är det som gäller egentligen?
Om nu 1400Wmax så borde ju inte drivningen vara problemet heller..

BerglunD666 skrev:
Har du ställt om i grundmenyn om du har en pioneer, nollställer sig om man bryter strömmen och då måste man göra om inställningen, är inte hemma så kan inte kolla va de hette men typ REAR-SP o nåt annat.

Har ställt in allt! Men jag använder front-fram, rear är tom nu då jag inte längre ville ha några högtalare i hatthyllan. och monoblocket sitter på subkanaleN! smile

Sök