5747
Sök

Kan generatorn ta stryk av flera batterier?

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Tja, har just nu ett 70Ah AGM batteri fram...(typ helt nytt) men är sugen på att sätta in ett till 95Ah (agm) bak då jag inte tycker att det räcker till riktigt...Vet hur allt skall kopplas och så, men min fråga är:

Eftersom 70ah + 95Ah blir 165Ah och jag har en generator som det står 65-130A på...

kan den då ta stryk av detta eller fukar det bra ändå? (förstår att den kanske inte klarar å ladda upp båda under kortare körsträckor). Skall självklart göra "The Big Tre" oxå...(50mm2 på alla kablar)(Har även en C-tek laddare att underhållsladda med)

Kort och gott, Kan generatorn pajja?

Har provat att söka men inte hittat de jag är ute efter..smile

Tacksam för svar!

Mvh

Krille.

2 035 Inlägg
5 augusti 2011
Generatorn pajar inte om du hänger på ett batteri till. Om du sen hänger på tio st då vet jag inte hur det går.

Kör du korta sträckor hinner kanske inte gen ladda batterierna fullt. så då kan du ju behöva underhållsladda batterierna.

Rätta mig om jag har fel men ett batteri som inte hinner laddas upp åker väl på mer stryk än ett alltid fulladdat batteri.

Biljudsveteran sen 1984!

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
Generatorn pajar inte om du hänger på ett batteri till. Om du sen hänger på tio st då vet jag inte hur det går.

Kör du korta sträckor hinner kanske inte gen ladda batterierna fullt. så då kan du ju behöva underhållsladda batterierna.

Rätta mig om jag har fel men ett batteri som inte hinner laddas upp åker väl på mer stryk än ett alltid fulladdat batteri.

Okej tack för snabbt svar! smile

AGM batterier skall ju tåla mer urladdningar än vanliga batterier vad jag vet(men skall ju så klart inte stå och spela me dom på under 12V)..

Men kommer ju som sakt underhållsladda dom med en C-tek laddare..smile
Senast redigerat av Krille_Fox (5 augusti 2011)

21 761 Inlägg
5 augusti 2011
Det brukar pratas om att generatorn riskerar att överbelastas när man sätter ett eller flera extra batterier (dvs ökar den totala batterikapaciteten), men det beror på användningssättet.

Kör man korta sträckor och kanske spelar en hel del med motorn avslagen, då kommer ju batterierna att dras ur mer eller mindre mycket. Resultatet blir att generatorn får jobba hårt och länge för att försöka ladda upp batterierna, vilket till slut kan överbelasta generatorn.

Gör man däremot underhållsladdning emellanåt med batteriladdare (tex över natten) så behöver inte generatorn jobba lika hårt, istället behöver den mest bara försörja bilens elektronik och underhållsladda vid körning. smile

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det brukar pratas om att generatorn riskerar att överbelastas när man sätter ett eller flera extra batterier (dvs ökar den totala batterikapaciteten), men det beror på användningssättet.

Kör man korta sträckor och kanske spelar en hel del med motorn avslagen, då kommer ju batterierna att dras ur mer eller mindre mycket. Resultatet blir att generatorn får jobba hårt och länge för att försöka ladda upp batterierna, vilket till slut kan överbelasta generatorn.

Gör man däremot underhållsladdning emellanåt med batteriladdare (tex över natten) så behöver inte generatorn jobba lika hårt, istället behöver den mest bara försörja bilens elektronik och underhållsladda vid körning. smile

Tack för ett mycket bra svar! smile

Har läst nån stans att det finns något relä man kan koppla in så att när bilen är avstängd och man spelar musik så dras det bara batteri från det bakre batteriet? Är det någon som skulle kunna skicka en länk till ett sånt relä isåfall så skulle det uppskattas smile

mvh

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
bosabengt skrev:
http://blekingebilradio.se/product.html/autoleads-pc4-30-rela?category_id=202

Tack!! Tur att de finns hjälpsamt folk på garaget big_smile

mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2011
Den här är riktigt älskvärd, har kört den i min bil över sommaren och den funkar bra. Dessutom helautomatisk & brutalt enkel att koppla. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Den här är riktigt älskvärd, har kört den i min bil över sommaren och den funkar bra. Dessutom helautomatisk & brutalt enkel att koppla. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Skiljerela/

Ojj den hade säkert varigt jättebra! bara ett problem, max 125Ah sad Tror inte den skulle trivas så bra med 165Ah..

Men tack iallafall! smile

mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2011
Krille_Fox skrev:
RD_87 skrev:

Ojj den hade säkert varigt jättebra! bara ett problem, max 125Ah sad Tror inte den skulle trivas så bra med 165Ah..

Men tack iallafall! smile

mvh

Ingen fara då din generator bara laddar 130, och det är ju vid full belastning, det inträffar m.a.o i pricip bara om du har så tomt i batteriet att du behöver bogsera igång den. smile http://www.zena.net/htdocs/Images/150A_Output_Curve.gif är en laddningskurva för en riktigt fet generator på fullt ös, d.v.s med "tomma" batterier.

21 761 Inlägg
5 augusti 2011
Krille_Fox skrev:

Nja, nu blandar vi ihop begreppen. Skiljerelät tål en viss ström (A), det har inget med batteriernas kapacitet (Ah) att göra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

Nja, nu blandar vi ihop begreppen. Skiljerelät tål en viss ström (A), det har inget med batteriernas kapacitet (Ah) att göra. smile

Jag har inte blandat ihop nåt, det var lite det jag syftade på med mitt ovanstående inlägg. smile Så skickade jag med ett diagram för att vara "viktig" wink

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

Haha aha okej, så det går att andvända ett sånt relä utan problem? smile

En dum fråga kanke, men va står A för då om de inte är Ampere (Ah)? tongue

mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2011
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:
Krille_Fox skrev:

mvh

A = Ampere Ah = ampertimmar, d.v.s hur länge du kan ta ut en viss ström. smile Hann jag först? tongue

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Krille_Fox skrev:
Drönirettab skrev:

mvh

A = Ampere Ah = ampertimmar, d.v.s hur länge du kan ta ut en viss ström. smile Hann jag först? tongue

Hahah japp du hann först! & tack för svaret smile

Så jag kan andvända ett sånt relä då?

mvh

21 761 Inlägg
5 augusti 2011
RD_87 skrev:
Jag har inte blandat ihop nåt

Jag syftade på Krille_Fox, men du hann skriva ett inlägg innan så det blev lite galet. wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2011
Krille_Fox skrev:
RD_87 skrev:
Krille_Fox skrev:

mvh

mvh

Ja det bör gå fint, även om generatorn skulle gå för fullt så tar ju det första battriet & bilen elektronik upp mer än 5A så att mer än 125A skulle gå över till stereobatteriet håller jag för otroligt.
Jag kan ju ha fel men det kostar ju bara 150:- så det är väl bara att testa. smile

FOX Galning!
313 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Krille_Fox skrev:
RD_87 skrev:

mvh

Ja det bör gå fint, även om generatorn skulle gå för fullt så tar ju det första battriet & bilen elektronik upp mer än 5A så att mer än 125A skulle gå över till stereobatteriet håller jag för otroligt.
Jag kan ju ha fel men det kostar ju bara 150:- så det är väl bara att testa. smile

Haha du/ni har säkert rätt, men som du sa, värt å prova, pajjar den så pajjar den..

Tack så mycket för all hjälp ni som har skrivigt!! Uppskattas! smile

Mvh

krille

Sök