2341
Sök

Ta bort motstånd i tändklablarna, skadligt för elektroniken?Mitsu Colt 1.3

3 235 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Hej,

jag håller på och byter tändkablarna (Mitsubishi Colt 1.3, 2000), och ska fixa egna kablar. Jag har köpt några meter tändkabel med kopparkärna, men såg att störningsskyddet har motstånd på 5 KΩ. Jag vill egentligen plocka bort motståndet, och undrar om det på något sätt kan skada  databoxen, och/eller tändspolen?
Jag läste i en tråd för en stund sedan att med tändkablar utan motstånd fick man kraftigare gnista och mer effektiv förbränning, stämmer det?
Senast redigerat av engolf (8 augusti 2011)

3 235 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Nu har jag googlat motståndkablar och läst en hel del, men blir faktiskt inte klokare.
Det finns en del motstridig informaton om motstånd, och det sägs ofta att om man har motstånd i tändstiften kan man ha tändkablar utan. Det är ju självklart logiskt, men fortfarande hittar jag ingenting om det kan vara skadligt för bilens elektronik...

1 171 Inlägg
12 augusti 2011
Jag tycker inte du ska göra det. Det blir kraftiga störningar av spänningsspikarna som kan störa och i värsta fall slå ut annan elektronik i bilen eller saker runtomkring bilen utanför.

3 235 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Tack för dit svar!
Jag är medveten om att störningar kan uppstå, därför ska jag jorda allt i motorrummet: huven, skärmarna mm, och om det inte hjälper kan man alltid avskärma kablarna med fint kopprnät.
Man måse ju bara testa och se, så länge ingenting går sönder då:)

1 171 Inlägg
16 augusti 2011
Skärmning är en del i ett "filter" men för att det ska funka behöver man en högre drivimpedans innan skärmen eller kapacitanserna. Den är till för att bromsa strömmen vid högre frekvenser innan den kortsluts i kapacitanserna. Det är det motståndet gör. Med bara kapacitanser och skärmning och låg drivimpedans så kortsluts störningarna mer eller mindre "direkt" och då blir det strömmen som skapar störningarna istället.

I slutändan åker man runt i en olaglig bil som stör annan elektronik utan att det tänder bättre.

Sök