Hej.
Jag är väldigt ny inom ljud i bil. Men vet att jag vill ha ett dugligt system i bilen iaf. Så jag tänkte bygga upp steg för steg.
Just nu har jag Panasonicstereo med 4x50w för ca 1500kr, men inget slutsteg. Köpt på MDS.
Jag har hatthyllehögtalarna från JBL, GTO690 (tror jag) , ca 1000kr på BRL. Sedan har jag Rockford Fosgate P163C Punch i dörrarna, 6,5". Jag tycker 6,5"arna slår igenom lite väl mycket, men det beror väl antagligen på att jag saknar steg.
Hur mycket bättre blir ljudet från en högtalare när man har ett slutsteg? Jag tänkte antingen köpa ett slutsteg till de två högtalarna, vet dock ej vilket. Några ni vet är bra? Eller ska jag byta högtalare helt? Jag tänkte först köpa JBL GTO 6,5" till dörrarna också, men de va slut, så ja köpte de där istället. BRL tipsade...
Eller.. Hur blir det om man monterar ett baselement emellan mina två JBLhögtalare i hatthyllan? Då tänkte jag kanske detta paketet;
http://www.mds.se/?artnr=KPT126P . Är det möjligt att ha basen så nära de andra högtalarna där bak? Med tanke på att basåtergivningen enligt mig (som inte är van med bra billljud) är ganska god redan, kommer den inte bli överväldigande? Mycket bas där bak och högtalare som slår igenom där fram.
Så, slutsteg för två framhögtalare först eller kan jag köra baslåda och sedan kanske fixa slutsteg alternativt nya högtalare där fram? Tack på förhand.