5902
Sök

Ska jag köpa baselement m. slutsteg eller börja med endast slutsteg?

4 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
Hej.

Jag är väldigt ny inom ljud i bil. Men vet att jag vill ha ett dugligt system i bilen iaf. Så jag tänkte bygga upp steg för steg.

Just nu har jag Panasonicstereo med 4x50w för ca 1500kr, men inget slutsteg. Köpt på MDS.
Jag har hatthyllehögtalarna från JBL, GTO690 (tror jag) , ca 1000kr på BRL. Sedan har jag Rockford Fosgate P163C Punch i dörrarna, 6,5". Jag tycker 6,5"arna slår igenom lite väl mycket, men det beror väl antagligen på att jag saknar steg.

Hur mycket bättre blir ljudet från en högtalare när man har ett slutsteg? Jag tänkte antingen köpa ett slutsteg till de två högtalarna, vet dock ej vilket. Några ni vet är bra? Eller ska jag byta högtalare helt? Jag tänkte först köpa JBL GTO 6,5" till dörrarna också, men de va slut, så ja köpte de där istället. BRL tipsade...

Eller.. Hur blir det om man monterar ett baselement emellan mina två JBLhögtalare i hatthyllan? Då tänkte jag kanske detta paketet; http://www.mds.se/?artnr=KPT126P . Är det möjligt att ha basen så nära de andra högtalarna där bak? Med tanke på att basåtergivningen enligt mig (som inte är van med bra billljud) är ganska god redan, kommer den inte bli överväldigande? Mycket bas där bak och högtalare som slår igenom där fram.

Så, slutsteg för två framhögtalare först eller kan jag köra baslåda och sedan kanske fixa slutsteg alternativt nya högtalare där fram? Tack på förhand.

1 631 Inlägg
17 augusti 2006
Fixa problemet med dina framhögtalare innan du köper någon bas/slutsteg.

Hur är de monterade? Ofta så blir det tyvärr alltför slarvigt, dvs ostabilt med läckande dörrsidor i odämpade dörrar. En 6.5 som är ordentligt monterad slår inte lätt igenom, det krävs rejält med kraft då. En dåligt monterad 6.5 låter skit redan på låg volym. Har de tillräckligt med volym?

Men innan du kollar monteringen, har du gjort några inställningar i cd:n? Jag tänker då på loudness eller baskontroll. Även eventuella förinställda EQ-kurvor kan ställa till det som Rock, Pop och liknande. Har du något delningsfilter i cd-spelaren? Även billigare cd kan ha ett HP-filter runt 100 hz. Använd det!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

4 Inlägg
17 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Fixa problemet med dina framhögtalare innan du köper någon bas/slutsteg.

Hur är de monterade? Ofta så blir det tyvärr alltför slarvigt, dvs ostabilt med läckande dörrsidor i odämpade dörrar. En 6.5 som är ordentligt monterad slår inte lätt igenom, det krävs rejält med kraft då. En dåligt monterad 6.5 låter skit redan på låg volym. Har de tillräckligt med volym?

Men innan du kollar monteringen, har du gjort några inställningar i cd:n? Jag tänker då på loudness eller baskontroll. Även eventuella förinställda EQ-kurvor kan ställa till det som Rock, Pop och liknande. Har du något delningsfilter i cd-spelaren? Även billigare cd kan ha ett HP-filter runt 100 hz. Använd det!

Dörrarna är väldigt dåligt monterade, det enda jag gjorde var att jag bytta mot de gamla. Men självklart har jag möjlighet att isolera de bättre, antagligen får jag göra det också. CD'n brukar jag ge mycket bas och halvmycket treble, lyssnar mest på dunka-dunkamusik så ja lägger EQ'n på pop och lägger mesta belastningen på hatthyllorna.

Men självklart, 6,5" är väl inte byggda för att ge kraftig bas, mest mellanregister. Lägger jag så kanske 70% tar där bak och 30 där fram låter det helt okej. Men okej, då är det slutsteg jag fixar först. Tack för tipset. Ett vanligt tvåkanaligt för någon tusenlapp räcker säkert, då jag ej är ute för att "tävla". Bara lyssna personligen.

1 631 Inlägg
17 augusti 2006
Bonko86 skrev:
Dörrarna är väldigt dåligt monterade, det enda jag gjorde var att jag bytta mot de gamla. Men självklart har jag möjlighet att isolera de bättre, antagligen får jag göra det också. CD'n brukar jag ge mycket bas och halvmycket treble, lyssnar mest på dunka-dunkamusik så ja lägger EQ'n på pop och lägger mesta belastningen på hatthyllorna.

Där har du 90% av problemet. Ett slutsteg kommer fixa de sista 10%.

Bonko86 skrev:
Men självklart, 6,5" är väl inte byggda för att ge kraftig bas, mest mellanregister. Lägger jag så kanske 70% tar där bak och 30 där fram låter det helt okej. Men okej, då är det slutsteg jag fixar först. Tack för tipset. Ett vanligt tvåkanaligt för någon tusenlapp räcker säkert, då jag ej är ute för att "tävla". Bara lyssna personligen.

6.5or är byggda för att kunna spela midbas/mellanregister. Ett par bra 6.5or spelar spikrakt ner till 30hz om de är rätt monterade.

Kul exempel från ikväll: Jag demade bilen en kort stund för en utbildad ljuddomare. Ingen av oss märkte att jag råkat stänga av subben i tweakningen innan...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök