Extra 12V uttag i bagageutrymmet

Golle
10 maj 2005 · 12 Inlägg

Hej!
Jag är sugen på att fixa ett extra cigg-uttag i bagageutrymmet på min Avensis -01:a, men är rätt kass på el. Skulle behöva lite hjälp och tips om hur man enklast och framför allt säkrast kopplar. Tacksam för alla förslag om kablar, säkringar, uttag osv... Uttaget ska helt enkelt vara ett extrajack för diverse utrustning.

ludde__mannen draminbil.nu
10 maj 2005 · 1 382 Inlägg

hitta en plus som inte är allt för klen.. dra en ny sladd utifrån den till uttaget, dra jordsladden (från uttaget) genom en hängsäkring (8A borde räcka till rättså mycket..) och sedan till en jordpunkt.. det svåraste är nog att hitta en lämplig + kabel...

Golle
10 maj 2005 · 12 Inlägg

Tack för svaret. Det låter som en rätt enkel och bra lösning som jag borde klara av. Finns det någon standardpryl i bagage/baksäte som skulle kunna ha en tillräckligt kraftig +-kabel för det? Jag gissar att skyltbelysningen inte riktigt skulle gilla det... wink

Sharky
10 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Om det är fördraget för dragkrok så har du lösningen där.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
10 maj 2005 · 6 851 Inlägg

ludde__mannen skrev:
dra jordsladden (från uttaget) genom en hängsäkring (8A borde räcka till rättså mycket..) och sedan till en jordpunkt.. det svåraste är nog att hitta en lämplig + kabel...

Du kanske inte ska dra jord - kabeln genom en säkring..?det känns änna meningslöst. kan ju va bra om du dra plus + genom en säkringen kanske?

Plus skulle jag nog dra från batteriet med en säkring imellan. för att sen få det helt bra kan du ju sätta en brytare på + kabeln så kan du ju stänga av bakre uttaget när du ej använder det..
Så gjorde vi på min fars Camry combi..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Theo
10 maj 2005 · 859 Inlägg

Taiz förslag låter klart bäst! Dom andra tycker JAG låter väldigt slöa. Lika bra att göra det rejält från början.

Golle
10 maj 2005 · 12 Inlägg

Drag finns monterad, så om det inte finns några direkta problem med att skarva vidare från den (förutom slöhet då...), så känns det som ett bra alternativ. Jag slipper gärna krångla kabeln hela vägen från motorrummet. Om jag har fattat det rätt bör man när man installerar slutsteg och dylikt sätta hängsäkringen så nära batteriet som möjligt. Finns det någon risk med att säkra vid bagaget, eller tar dragkontaktens säkring hand om den?

Tack för tipsen igen.

TT-Avant
10 maj 2005 · 6 851 Inlägg

Finns det säkring för dragkontakten så räcker den för det som är draget till den framifrån. Du bör dock säkra av på den nya kabeln som du dra och det kan du göra där bak.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Golle
10 maj 2005 · 12 Inlägg

Låter bra. Fler dumma frågor; vilken kabel bör jag haka på? *edit* Hittade ett schema, ISO 54G-pinnen?

Är detta något bilprovningen skulle kunna anmärka på (även trots installationen ser ren och snygg ut)?

Senast redigerat av Golle (10 maj 2005)

TT-Avant
11 maj 2005 · 6 851 Inlägg

Kan vara fördel om du väljer den som ligger med spänning(ström) på..haha
Mät dej fram med en multimeter...säkrast så.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Golle
11 maj 2005 · 12 Inlägg

smile
Ja, det är nog säkrast. Tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang