Kicker l7 basar

Glesmark
10 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

2 st L7 12" med 2 st 4ohms spolar per bas, på ett a6 spelade för mig 143db musik med originalbatteri i en 130liters låda med 6" port på 20 cm någonting, blev 120-123 liter med basar + rör i lådan.
Spelade såpass så det var jobbigt att sitta i bilen, vem behöver mer om man inte skall tävla? smile

TT-Avant
10 augusti 2011 · 6 851 Inlägg

Kevin_93 skrev:

TT-Avant skrev:

Drönirettab skrev:
De kan väl knappast bli tungdrivna med Kickers egna lådförslag, åtminstone i ett beräkningsprogram spelar de ofta rejält peakat. smile

Känsligheten räknat utifrån parametrarna säger visserligen att de är aningen trögdrivna för att vara 12", men inte anmärkningsvärt för ett bilelement rent generellt. Men verkligheten kanske är annorlunda, har ju inte haft den basen själv.

Nja alltså inte tröga så som du tänker kanske, men tunga att driva. Enligt Björn själv så skulle tex. inte ett Mutant Ascention 1 med sina, enligt spec. 1500Wrms klara att dra den fullt, detta va för några år sedan när jag själv ville spela högt med EN 12". Det är så jag menar med tung eller trög.

Eller rättare sagt, han ansåg att det steget inte kraftigt nog.

jo tung drivna är dom men dom blir ju mjukare om man spelar in dom rätt, men dom blir ju aldrig lika lätt drivna som en "budget bas" om ni fattar vad jag menar med det.

spela in dem rätt? hur spelar man in dem fel då?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ekelund88
10 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Ahlbom skrev:

Kevin_93 skrev:

TT-Avant skrev:

Nja alltså inte tröga så som du tänker kanske, men tunga att driva. Enligt Björn själv så skulle tex. inte ett Mutant Ascention 1 med sina, enligt spec. 1500Wrms klara att dra den fullt, detta va för några år sedan när jag själv ville spela högt med EN 12". Det är så jag menar med tung eller trög.

Eller rättare sagt, han ansåg att det steget inte kraftigt nog.

jo tung drivna är dom men dom blir ju mjukare om man spelar in dom rätt, men dom blir ju aldrig lika lätt drivna som en "budget bas" om ni fattar vad jag menar med det.

är sant att en grymare bas är ju tung driven det är sant men kicker har faktis som är lite synd att dom har lite väl tungdrivet till vad dom ger ut i efekt =/ spelar ej dårligt med ändå för tungdrivna. då är det fördelen med mtx att dom spelar grymt och inte lika efekt krävande:P

en bas ger aldrig ut effekt..

Jiimpa
10 augusti 2011 · 767 Inlägg

Glesmark skrev:
2 st L7 12" med 2 st 4ohms spolar per bas, på ett a6 spelade för mig 143db musik med originalbatteri i en 130liters låda med 6" port på 20 cm någonting, blev 120-123 liter med basar + rör i lådan.
Spelade såpass så det var jobbigt att sitta i bilen, vem behöver mer om man inte skall tävla? smile

Den som vill vara värst vid korvmojen big_smile

VincentQvarfordt
11 augusti 2011 · 152 Inlägg

Kevin_93 skrev:

TT-Avant skrev:

Drönirettab skrev:
De kan väl knappast bli tungdrivna med Kickers egna lådförslag, åtminstone i ett beräkningsprogram spelar de ofta rejält peakat. smile

Känsligheten räknat utifrån parametrarna säger visserligen att de är aningen trögdrivna för att vara 12", men inte anmärkningsvärt för ett bilelement rent generellt. Men verkligheten kanske är annorlunda, har ju inte haft den basen själv.

Nja alltså inte tröga så som du tänker kanske, men tunga att driva. Enligt Björn själv så skulle tex. inte ett Mutant Ascention 1 med sina, enligt spec. 1500Wrms klara att dra den fullt, detta va för några år sedan när jag själv ville spela högt med EN 12". Det är så jag menar med tung eller trög.

Eller rättare sagt, han ansåg att det steget inte kraftigt nog.

jo tung drivna är dom men dom blir ju mjukare om man spelar in dom rätt, men dom blir ju aldrig lika lätt drivna som en "budget bas" om ni fattar vad jag menar med det.

Dom blir inte lättare att driva för att du spelar in dom, det är helt skilda saker.
Leta steg på begagnatmarknaden så kan du klara dig på 4-5 k

M_icke_
11 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Kevin_93 skrev:

TT-Avant skrev:

Nja alltså inte tröga så som du tänker kanske, men tunga att driva. Enligt Björn själv så skulle tex. inte ett Mutant Ascention 1 med sina, enligt spec. 1500Wrms klara att dra den fullt, detta va för några år sedan när jag själv ville spela högt med EN 12". Det är så jag menar med tung eller trög.

Eller rättare sagt, han ansåg att det steget inte kraftigt nog.

jo tung drivna är dom men dom blir ju mjukare om man spelar in dom rätt, men dom blir ju aldrig lika lätt drivna som en "budget bas" om ni fattar vad jag menar med det.

Dom blir inte lättare att driva för att du spelar in dom, det är helt skilda saker.
Leta steg på begagnatmarknaden så kan du klara dig på 4-5 k

Klart att en högtalare blir mer lättdriven när du spelar in den! Det som kallas inspelning är när du mjukar upp spidern så basen basen låter som den e tänkt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Ahlbom
11 augusti 2011 · 651 Inlägg

M_icke_ skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Kevin_93 skrev:

jo tung drivna är dom men dom blir ju mjukare om man spelar in dom rätt, men dom blir ju aldrig lika lätt drivna som en "budget bas" om ni fattar vad jag menar med det.

Dom blir inte lättare att driva för att du spelar in dom, det är helt skilda saker.
Leta steg på begagnatmarknaden så kan du klara dig på 4-5 k

Klart att en högtalare blir mer lättdriven när du spelar in den! Det som kallas inspelning är när du mjukar upp spidern så basen basen låter som den e tänkt.

basen blir faktis lite lättare omen spelar in den och låter bättre sen för när dom är nya är gummi uphängingen lite stel och som sagt spindern mjukas upp men krävs  ju även mke från stegen också tongue

M_icke_
11 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

Ahlbom skrev:

M_icke_ skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Dom blir inte lättare att driva för att du spelar in dom, det är helt skilda saker.
Leta steg på begagnatmarknaden så kan du klara dig på 4-5 k

Klart att en högtalare blir mer lättdriven när du spelar in den! Det som kallas inspelning är när du mjukar upp spidern så basen basen låter som den e tänkt.

basen blir faktis lite lättare omen spelar in den och låter bättre sen för när dom är nya är gummi uphängingen lite stel och som sagt spindern mjukas upp men krävs  ju även mke från stegen också tongue

Gummiupphängningen har ju dock inte med detta o göra. Basens hårdhet beror ju på spidern.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Ahlbom
11 augusti 2011 · 651 Inlägg

M_icke_ skrev:

Ahlbom skrev:

M_icke_ skrev:

Klart att en högtalare blir mer lättdriven när du spelar in den! Det som kallas inspelning är när du mjukar upp spidern så basen basen låter som den e tänkt.

basen blir faktis lite lättare omen spelar in den och låter bättre sen för när dom är nya är gummi uphängingen lite stel och som sagt spindern mjukas upp men krävs  ju även mke från stegen också tongue

Gummiupphängningen har ju dock inte med detta o göra. Basens hårdhet beror ju på spidern.

ne men är ju spidern första hand självklart men även en fördel du mjukar up övrigt av basen med så den går lättare. en bra fördel

Glesmark
11 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

Jiimpa skrev:

Glesmark skrev:
2 st L7 12" med 2 st 4ohms spolar per bas, på ett a6 spelade för mig 143db musik med originalbatteri i en 130liters låda med 6" port på 20 cm någonting, blev 120-123 liter med basar + rör i lådan.
Spelade såpass så det var jobbigt att sitta i bilen, vem behöver mer om man inte skall tävla? smile

Den som vill vara värst vid korvmojen big_smile

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

M_icke_
12 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

Glesmark skrev:

Jiimpa skrev:

Glesmark skrev:
2 st L7 12" med 2 st 4ohms spolar per bas, på ett a6 spelade för mig 143db musik med originalbatteri i en 130liters låda med 6" port på 20 cm någonting, blev 120-123 liter med basar + rör i lådan.
Spelade såpass så det var jobbigt att sitta i bilen, vem behöver mer om man inte skall tävla? smile

Den som vill vara värst vid korvmojen big_smile

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
12 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Jiimpa skrev:
Den som vill vara värst vid korvmojen big_smile

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Nej 10 db är ju det dubbla. 3 db tjänar man om man dubblar effekten

Senast redigerat av Softis (12 augusti 2011)

Booyakasha!
TT-Avant
12 augusti 2011 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Nej 10 db är ju det dubbla. 3 db tjänar man om man dubblar effekten

njo..för att örat ska uppfata det som dubbelt så högt så skall det höjas runt 10dB +- några. Sedan är 3dB en bubbel ökning, i teorin. Bara för att man ökar effekten till det dubbla, betyder det inte i praktiken att det blir 3dB högre. Men 3dB är en födubbling av trycket, ja.

Oj va krångligt detta blev!?lol

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
M_icke_
12 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Nej 10 db är ju det dubbla. 3 db tjänar man om man dubblar effekten

För att örat ska uppfatta en fördubbling av ljudet så brukar man säga att det måste höjas 10dB ja.
MEN desto högre i registret desto högre låter det i förhållande till vilket tyck ljudet genererar. Det är alltså inte så lätt. 90dB kan vara ganska högt i diskantregistret medans du inte hör det alls om det ligger i basregistret.

I basregistret uppfattar man ljudet mer som tyck än som ljud och därför känner man mycket lättare förändringar i trycket än vad man gör i högre register. Och fysikens lagar säger att vid en höjning på 3 dB har du dubbla rörelseenergin i luften, alltså skakar allt dubbelt så mycket, även din kropp o dina trummhinnor och du kommer sannerligen märka en klar skillnad om tryckskillnaden är 2 dB eller mer..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
12 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

TT-Avant skrev:

Softis skrev:

M_icke_ skrev:

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Nej 10 db är ju det dubbla. 3 db tjänar man om man dubblar effekten

njo..för att örat ska uppfata det som dubbelt så högt så skall det höjas runt 10dB +- några. Sedan är 3dB en bubbel ökning, i teorin. Bara för att man ökar effekten till det dubbla, betyder det inte i praktiken att det blir 3dB högre. Men 3dB är en födubbling av trycket, ja.

Oj va krångligt detta blev!?lol

Jag menade ju teoretiskt såklart smile

Booyakasha!
Glesmark
12 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Jiimpa skrev:

Den som vill vara värst vid korvmojen big_smile

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Testa så får du se skillnaden mellan 140 och 143, sitt och titta på ljudutrustningen medans du rattar på volymen istället, , kommer ingen vart ändå med teoriuppfattningar utan att ha testat.

M_icke_
13 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

Glesmark skrev:

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Märker aldrig nån skillnad på 143 och 145 db med bara örat antar jag, får plocka fram utrustningen, är väl rätt få som spelat 143db musik vid korvmojjen gissar jag på.
Spelade i ett parkeringshus och åkte runt med en kompis och satte igång massa bil-larm med hans bil och den lirar något liknande, strax över 140db uppskattat.

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Testa så får du se skillnaden mellan 140 och 143, sitt och titta på ljudutrustningen medans du rattar på volymen istället, , kommer ingen vart ändå med teoriuppfattningar utan att ha testat.

Jag har testat en hel del.........

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Glesmark
13 augusti 2011 · 1 938 Inlägg

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

M_icke_ skrev:

Då 3 dB är dubbla tycket så känner man en ganska rejäl skillnad på 143 och 145dB...

Testa så får du se skillnaden mellan 140 och 143, sitt och titta på ljudutrustningen medans du rattar på volymen istället, , kommer ingen vart ändå med teoriuppfattningar utan att ha testat.

Jag har testat en hel del.........

Kul att du säger som du gör då.

M_icke_
13 augusti 2011 · 3 466 Inlägg

Glesmark skrev:

M_icke_ skrev:

Glesmark skrev:

Testa så får du se skillnaden mellan 140 och 143, sitt och titta på ljudutrustningen medans du rattar på volymen istället, , kommer ingen vart ändå med teoriuppfattningar utan att ha testat.

Jag har testat en hel del.........

Kul att du säger som du gör då.

Kul? Mer rimligt skulle jag kalla de...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
evilaudio
13 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

mellan 150 å 153 e en galen skillnad när man sitter i en bil.. fast de e ju omöjligt att säga att de just e 150 eller 153, men skillnaden e stor.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang