Volvo 940 FTT, Laddtrycksspärr

wyp0x NightRider
10 augusti 2011 · 17 Inlägg

Hej,
Har försökt söka på både google och här, men hittar inget vettigt svar. tongue
Har precis köpt en volvo 940 -96. Som är chippad BSR steg 2, samt andra spridare.
Laddar cirka 1,2 bar. Men jag har uppmärksammat att laddet aldrig går över 0,5-0,6 på 1an och 2ans växel. Kan någon förklara styrningen bakom detta för mig? Samt hur man kan få bort de, och eventuella för- nackdelar med att ta bort spärren.

Volvo 940 2,3T -98
Drunk A.Sörman
10 augusti 2011 · 1 299 Inlägg

Det finns ju där för å skydda din motor.Inte bara 940 som har detta system nästan alla bilar med turbo som jag har skruvat i har detta.



Mvh Andreas

wyp0x NightRider
11 augusti 2011 · 17 Inlägg

Ja, såklart. Men skydda från vad? Är motorn känsligare för för högt ladd på låga växlar? "rita med" för jag fattar inte. tongue


Drunk skrev:
Det finns ju där för å skydda din motor.Inte bara 940 som har detta system nästan alla bilar med turbo som jag har skruvat i har detta.



Mvh Andreas

Volvo 940 2,3T -98
XeptiQ Whatever :)
11 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

Hmm, spärr på 1 o 2an? Blev detta efter chipning ? För mig veterligen så har int BSR laddspärr. Det har du inte på någon om du chippar om..
Jag hade fullt ladd (1.2b) på alla vxlar. Då körde jag med BSR steg 2 till min 940 -96 wink haha
Så det är nog bara att ringa till BSR och be dom ordna det..

wyp0x skrev:
Hej,
Har försökt söka på både google och här, men hittar inget vettigt svar. tongue
Har precis köpt en volvo 940 -96. Som är chippad BSR steg 2, samt andra spridare.
Laddar cirka 1,2 bar. Men jag har uppmärksammat att laddet aldrig går över 0,5-0,6 på 1an och 2ans växel. Kan någon förklara styrningen bakom detta för mig? Samt hur man kan få bort de, och eventuella för- nackdelar med att ta bort spärren.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ghostpix MC-galen ;)
11 augusti 2011 · 39 Inlägg

wyp0x skrev:
Ja, såklart. Men skydda från vad? Är motorn känsligare för för högt ladd på låga växlar? "rita med" för jag fattar inte. tongue

Denna inbyggda spärr är inget annat än en momentbegränsare. Dess funktion är att hindra motorn från att leverera fullt moment på de lägre växlarna (i detta fallet 1-& 2ans växel). Som bonus så hindras även motorn att få för högt laddtryck på låga varv.

Man behöver inte vara maskiningenjör för att kunna lista ut vad som händer med en växellåda om motorn levererar full effekt när bilen står still....

*************************
Hastigheten är relativ ;)
XeptiQ Whatever :)
11 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

ghostpix skrev:

wyp0x skrev:
Ja, såklart. Men skydda från vad? Är motorn känsligare för för högt ladd på låga växlar? "rita med" för jag fattar inte. tongue

Denna inbyggda spärr är inget annat än en momentbegränsare. Dess funktion är att hindra motorn från att leverera fullt moment på de lägre växlarna (i detta fallet 1-& 2ans växel). Som bonus så hindras även motorn att få för högt laddtryck på låga varv.

Man behöver inte vara maskiningenjör för att kunna lista ut vad som händer med en växellåda om motorn levererar full effekt när bilen står still....

Sant , det blir flis. Men om du chippar om bilen från original till ett tex BSR el Viking så finns det ingen spärr väl? För det finns det inte på min efter jag chippa med BSR, körde med Viking innan och hade ingen där heller.
Måste vara något annat som ligger ivägen ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Stenzzon
11 augusti 2011 · 173 Inlägg

känns som att endel får måndags exemplar av chipen i bland 945an ja har när Fk motorn satt i så hade ja viking chip o då satt momentspärren kvar, fick tag på dem efter ett bra tag o fick tilslut ett nytt chip som funka kanon

rudarmy
11 augusti 2011 · 354 Inlägg

köp en strypventil! å ställ ladd på 1.2bar så får du max ladd så fort som spoolup kommer, ca 2500rpm
ett tips max ladda inte på låga varv å hög växel...

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
ghostpix MC-galen ;)
11 augusti 2011 · 39 Inlägg

Det beror på hur programvaran är uppbyggd. Är "chipet" baserat på ett orginalprogram med bara höjd bränslekurva och tändning kan det mycket väl tänkas ligga kvar. Dom flesta deaktiverar troligen den funktionen just för att kunna ladda på även på 1-&2an.

Fördel/nackdel: Tja.. jag ser egentligen inga direkta fördelar med att ta bort begränsningen då man påverkar hållfastheten i materialet i växellåda och motor och ev koppling negativt. Sen finns en annan risk med att ladda högt tryck tidigt och det är att man riskerar att kröka stakarna och kanske rent av skjuta motorn om man inte gått in på djupet och modiferat för att det ska klara sådana påfrestningar.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
XeptiQ Whatever :)
11 augusti 2011 · 1 652 Inlägg

Jo, sant. Men tror inte dom mappar chippen en efter en , speglar nog mera och då är mappen redan klar.
Men det är en fördel att spärren är kvar på 1 och 2. Slipper men tidigt mororhaveri smile 


ghostpix skrev:
Det beror på hur programvaran är uppbyggd. Är "chipet" baserat på ett orginalprogram med bara höjd bränslekurva och tändning kan det mycket väl tänkas ligga kvar. Dom flesta deaktiverar troligen den funktionen just för att kunna ladda på även på 1-&2an.

Fördel/nackdel: Tja.. jag ser egentligen inga direkta fördelar med att ta bort begränsningen då man påverkar hållfastheten i materialet i växellåda och motor och ev koppling negativt. Sen finns en annan risk med att ladda högt tryck tidigt och det är att man riskerar att kröka stakarna och kanske rent av skjuta motorn om man inte gått in på djupet och modiferat för att det ska klara sådana påfrestningar.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
ghostpix MC-galen ;)
11 augusti 2011 · 39 Inlägg

XeptiQ skrev:
Jo, sant. Men tror inte dom mappar chippen en efter en , speglar nog mera och då är mappen redan klar.
Men det är en fördel att spärren är kvar på 1 och 2. Slipper men tidigt mororhaveri smile

Nä det är garanterat dussin-chip som är utprovat på en bil och inprogrammerat i ett gäng med prom-minnen och sen säljs högt och lågt tex på internet.

När det kommer till mappning och sådana ingrepp i programvaran så pratar vi helt andra siffror på prislappen med. Då utprovas programvaran till just den bilen.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
wyp0x NightRider
11 augusti 2011 · 17 Inlägg

hm, jag hör vad ni säger. Med orginal låda och orginal koppling bör man alltså låta det vara som det är?

Jag trodde oxå momentbegränsaren försvann när man chippade, men de kan ju somsagt vara måndagsex på chipet. Vilket då inte är så mycket att göra åt eftersom att de var förra ägaren som chippade bilen hos bsr..

Volvo 940 2,3T -98
ghostpix MC-galen ;)
11 augusti 2011 · 39 Inlägg

Jag kan ju bara säga hur jag hade gjort. Hade inte engagerat mig speciellt mycket för att få bort momentbegränsningen då den finns av en anledning. Går bilen bra i övrigt så skulle jag inte gräva för mycket i det. Men det är min uppfattning och inställning - Don't touch a working system...

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang