Skillnader mellan Golf R32 och Audi S3

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 augusti 2011 · 2 971 Inlägg

Ja, originalmjukvaran är lite defensiv och mesig med fokus på trygghet, säkerhet osv. Men när man provocerar går det ju till en gräns, sen släpper allt och det överstyr.
För oss som vill "leka" mer och provocera bilen är en uppgradering till Ace Haldex Performance att rekommendera. Hade den i TTn och det är stor skillnad! Lika stor skillnad som ett chip gör för motorn ungefär.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
RoberthR
15 augusti 2011 · 345 Inlägg

Men om man säger såhär, bilar överlag ska man ju knappt använda över vintern enligt många pga just rost och dylikt. Men när man ser en Audi s3 eller Golf r32 så blir man lite tveksam om man verkligen ska ta ut en sådan bil under vintertid.... Är den byggd för året runt, hur går snacket om vinter bilen? Ta supran tex, den är verkligen ingen vinterbil. 

Hur är bensinförbrukningen jämfört med R32 och audi 3.2liter?

Supra Club Sweden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 augusti 2011 · 2 971 Inlägg

Både S3 och R32 är byggda för vinterväglag. Inte bara med tanke på 4wd då alltså.

Dom ska användas! Okej att Supran inte är byggd för svensk vinter, och med RWD och massor av hästar och låg markfrigång så är den allt annat än optimal, och rostskyddet är väl inte heller det bästa. Men S3 och R32 är mycket bättre. Visst, det tar mer stryk med körning på vintern, men vill du ha en bil som du bara kör på sommaren och som du är så rädd om ska du nog behålla Supran eller köpa en ännu mer ovanlig bil. NSX t ex..? Dom ska inte köras på vintern enligt mig.
Men S3 och R32 är ju dussinbilar i sammanhanget och ska användas!

Audis 3,2liter i A3 är samma motor som golfens R32a så det är "samma". S3an med 2.0liters turbo kan man nog få att gå snålare om man kör eco-driving, men vem gör det i en sån bil?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
thelaughingmadman
15 augusti 2011 · 711 Inlägg

RoberthR skrev:
...precis som bmw (dyra reservdelar)...

Det där är väl en myt smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
fredde85
15 augusti 2011 · 1 798 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

RoberthR skrev:
...precis som bmw (dyra reservdelar)...

Det där är väl en myt smile

Ja efter man haft över 10 bmw bilar samt en massa andra märken så tkr jag då inte delarna är någe dyrare än andra. De stämde väl på 80 talet kanske men inte idag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
JimProfit
15 augusti 2011 · 91 Inlägg

Håller med, klart man kör R32 på vintern. Bara att sköta om den och tvätta ofta så är det inga som helst problem. Visst får man lite stenskott av vinterkörning men det är väl bara att lackera om fronten när det blivit för mycket isåfall.

//Jim Profit
soyd
15 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

Lite off topic men vill ändå bara upplysa om alternativet:

Det finns ju en blandning av de båda bilarna i form av en: Golf GTI Edition 30. Om du nu skulle vara sugen på en Golf med S3:a motorn. Dock ingen fyrhjulsdrift om man vill han det tyvärr.

Så nu vet ni det, om ni inte redan kände till detta wink

/mvh soyd

RoberthR
15 augusti 2011 · 345 Inlägg

Bra förslag men samtidigt, R32 och S3an är helt klart två bilar i varsin klass, båda lika sjukt snygga och jag vill ju ha en bil man kan köra på vintern med som samtidigt är lite "coolare" än vanliga tråkiga bilar.

Supra Club Sweden
soyd
15 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

Aha ja då är ju fyrhjulsdriften inte fel att ha... Jag är ju Golf nisse så men kan ändå säg att jag skulle valt S3:an då det gäller vinter körning. Då jag ändå väger bilarna relativt lika men för mig hade V6:an dragit lite för mycket soppa på vintern gentemot den kör glädjen den ger... Ljudet är inte fel på R32:an men jag kan leva utan det...

Hade båda bilarna dragit lika mycket soppa hade jag valt Golfen... Men bara för att jag är som sagt är Golf nisse wink

/mvh soyd

RoberthR
15 augusti 2011 · 345 Inlägg

jag har hört att det inte är någon V6a utan det är bara för syns skull.... stämmer detta?

Supra Club Sweden
soyd
15 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

RoberthR skrev:
jag har hört att det inte är någon V6a utan det är bara för syns skull.... stämmer detta?

Nej det stämmer inte... Vw Golf MK5 R32 har en 3,2 liters V6:a.

/mvh soyd

Seth
15 augusti 2011 · 3 354 Inlägg

soyd skrev:

RoberthR skrev:
jag har hört att det inte är någon V6a utan det är bara för syns skull.... stämmer detta?

Nej det stämmer inte... Vw Golf MK5 R32 har en 3,2 liters V6:a.

/mvh soyd

V6 njae. VR6 snarare.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rquired Allmänt envis
15 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

Kan som Offtopic bara intyga att BMW inte har dyra delar till sina modeller, nåja till saken! Tycker helt klart att du skall välja en R32 och det trots att jag tycker Golf till utförandet är något av det absolut tråkigaste som byggts. Men anledningen är enkel, den har en sexa! Den motorn är så mycket trevligare på alla sätt och vis jämfört med Audi´s fyra. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
soyd
15 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

Seth skrev:

soyd skrev:

RoberthR skrev:
jag har hört att det inte är någon V6a utan det är bara för syns skull.... stämmer detta?

Nej det stämmer inte... Vw Golf MK5 R32 har en 3,2 liters V6:a.

/mvh soyd

V6 njae. VR6 snarare.

Jo precis... men jag förstår nästan inte vad han menar med: "För syns skull..."

/mvh soyd

JimProfit
15 augusti 2011 · 91 Inlägg

Seth skrev:

soyd skrev:

RoberthR skrev:
jag har hört att det inte är någon V6a utan det är bara för syns skull.... stämmer detta?

Nej det stämmer inte... Vw Golf MK5 R32 har en 3,2 liters V6:a.

/mvh soyd

V6 njae. VR6 snarare.

Skillnaden är att det endast är 15 graders vinkel mellan cylinderraderna och att det endast är en topp som täcker båda cylinderrader (de ligger omlott typ).

Senast redigerat av JimProfit (15 augusti 2011)

//Jim Profit
soyd
15 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

JimProfit skrev:

Seth skrev:

soyd skrev:

Nej det stämmer inte... Vw Golf MK5 R32 har en 3,2 liters V6:a.

/mvh soyd

V6 njae. VR6 snarare.

Skillnaden är att det endast är 15 graders vinkel mellan cylinderraderna och att det endast är en topp som täcker båda cylinderrader (de ligger omlott typ).

Jo jag känner själv till detta men missade bara att skriva vr6:a....

/mvh soyd

RoberthR
15 augusti 2011 · 345 Inlägg

Bör man ligga med högt motorvarv på dessa bilar som supran,honda s2k för att dom ska må bra eller kan man köra dom fram och tillbaka till jobbet utan att motorn sotar igen pga för lågt varvtal.

Supra Club Sweden
Thorssa
15 augusti 2011 ·

Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

ekelund88
15 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

du kan ju inte påstå annat än att dom e framtunga iaf ? :p

Thorssa
15 augusti 2011 ·

ekelund88 skrev:

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

du kan ju inte påstå annat än att dom e framtunga iaf ? :p

Nä viktfördelningen är väl 60/40 ungefär har jag för mig men understyrd skulle jag verkligen inte kalla den. Behöver knappt röra gasen för att baken ska komma ut smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang