Skillnader mellan Golf R32 och Audi S3

ekelund88
15 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Thorssa skrev:

ekelund88 skrev:

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

du kan ju inte påstå annat än att dom e framtunga iaf ? :p

Nä viktfördelningen är väl 60/40 ungefär har jag för mig men understyrd skulle jag verkligen inte kalla den. Behöver knappt röra gasen för att baken ska komma ut smile

naah de e väl sant men de e en spec teknik med så framtunga bilar verkligen :p

JimProfit
15 augusti 2011 · 91 Inlägg

Thorssa skrev:
Nä viktfördelningen är väl 60/40 ungefär har jag för mig men understyrd skulle jag verkligen inte kalla den. Behöver knappt röra gasen för att baken ska komma ut smile

Sant, lite intressant dock är att fördelningen på en vanlig Golf GTI är 62/38. :-)

//Jim Profit
RoberthR
15 augusti 2011 · 345 Inlägg

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

glidar bil men ändå funktionell om det säger dig nått typ tongue

Supra Club Sweden
silverbird
15 augusti 2011 · 666 Inlägg

Thorssa skrev:

ekelund88 skrev:

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

du kan ju inte påstå annat än att dom e framtunga iaf ? :p

Nä viktfördelningen är väl 60/40 ungefär har jag för mig men understyrd skulle jag verkligen inte kalla den. Behöver knappt röra gasen för att baken ska komma ut smile

kör man på asfalt så kommer den understyra mer än gå ut på ett hejdlöst bredställ... på snö kan man i princip sladda med allt som är fyrhjulsdrivet:) viss skillnad mellan haldex och en 50/50 drivning dock men båda har sina för och nackdelar..

Thorssa
16 augusti 2011 ·

RoberthR skrev:

Thorssa skrev:
Vad vill du för typ av bil? Vill du ha en bil som är mer av en glidare så ska du välja R32. Vill du ha en rappare bil så väljer du S3.

Jag valde R32 för att jag inte ville ha en fyra under huven och jag är fruktansvärt nöjd med min bil! Den går riktigt fint och låter helt gudomligt! Att folk tycker de är understyrda på vintern förstår jag inte, jag åker brett hela tiden på vintern och behöver inte provocera fram det heller smile Enda nackdelen är väl förbrukningen men den är nog inte så mycket bättre på S3:an heller kan jag tänka mig tongue

glidar bil men ändå funktionell om det säger dig nått typ tongue

Då skulle jag nog säga att en R32 med DSG-låda är det perfekta för dig! smile

Bobzza
16 augusti 2011 · 273 Inlägg

soyd skrev:
Aha ja då är ju fyrhjulsdriften inte fel att ha... Jag är ju Golf nisse så men kan ändå säg att jag skulle valt S3:an då det gäller vinter körning. Då jag ändå väger bilarna relativt lika men för mig hade V6:an dragit lite för mycket soppa på vintern gentemot den kör glädjen den ger... Ljudet är inte fel på R32:an men jag kan leva utan det...

Hade båda bilarna dragit lika mycket soppa hade jag valt Golfen... Men bara för att jag är som sagt är Golf nisse wink

/mvh soyd

Hur kan du kalla dig "Golf nisse" och säga att du skulle välja S3:an, jag får inte ihop det, låter mer som du anser dig inte ha råd att äga Golfen roll

Tar hårt att höra det från en Golf broder smile

RoberthR
18 augusti 2011 · 345 Inlägg

Tänkte bara kolla, fick inget svar angående detta, vill bilarna ligga på högt varv konstant eller kan man köra "eco" driving med dem utan att dom sotar igen? smile

Supra Club Sweden
Bobzza
18 augusti 2011 · 273 Inlägg

RoberthR skrev:
Tänkte bara kolla, fick inget svar angående detta, vill bilarna ligga på högt varv konstant eller kan man köra "eco" driving med dem utan att dom sotar igen? smile

Jag har DSG lådan och den är väldigt snäll så länge du kör i vanliga "drive" läget. Den går som en "vanlig" Golf då om du inte gör en kickdown. Tycker det är hur bra som helst. Du kan också växla med spaken upp och ner alt paddlarna om du hellre gillar det, själv kör jag nästan bara i drive läget.

JimProfit
18 augusti 2011 · 91 Inlägg

Frontline skrev:

RoberthR skrev:
Tänkte bara kolla, fick inget svar angående detta, vill bilarna ligga på högt varv konstant eller kan man köra "eco" driving med dem utan att dom sotar igen? smile

Jag har DSG lådan och den är väldigt snäll så länge du kör i vanliga "drive" läget. Den går som en "vanlig" Golf då om du inte gör en kickdown. Tycker det är hur bra som helst. Du kan också växla med spaken upp och ner alt paddlarna om du hellre gillar det, själv kör jag nästan bara i drive läget.

Du har inte haft några problem med din DSG? Läser man på nätet så hittar verkar det ju finnas en hel del ägare som haft en del (dyra) problem med sina DSG lådor.

Senast redigerat av JimProfit (18 augusti 2011)

//Jim Profit
RoberthR
18 augusti 2011 · 345 Inlägg

jo, hörde nått om "första" dsg lådan att den skulle vara rätt svag? :S

Supra Club Sweden
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 augusti 2011 · 2 972 Inlägg

Farsan har fått bytt DSG i sin Passat CC -10 så det gäller nog inte bara den första. Det vanligaste är väl mechatronic-enheten som är lite undermålig. Den bytte dom först på hans, för att sen byta allt då det inte hjälpte på hans.
Men sålänge bilen är under 8 år och 10 000 mil gäller de flesta (hel)försäkringar mot maskinskada. Några tusenlappar i självrisk är iofs surt, men klart värt det för en så underbar växellåda smile
Min Scirocco från -10 har också DSG men min funkar fint hittills.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
soyd
18 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

Frontline skrev:

soyd skrev:
Aha ja då är ju fyrhjulsdriften inte fel att ha... Jag är ju Golf nisse så men kan ändå säg att jag skulle valt S3:an då det gäller vinter körning. Då jag ändå väger bilarna relativt lika men för mig hade V6:an dragit lite för mycket soppa på vintern gentemot den kör glädjen den ger... Ljudet är inte fel på R32:an men jag kan leva utan det...

Hade båda bilarna dragit lika mycket soppa hade jag valt Golfen... Men bara för att jag är som sagt är Golf nisse wink

/mvh soyd

Hur kan du kalla dig "Golf nisse" och säga att du skulle välja S3:an, jag får inte ihop det, låter mer som du anser dig inte ha råd att äga Golfen roll

Tar hårt att höra det från en Golf broder smile

Hehe ja nä men som en eventuell andra bil känns det för mig fel att nöta en R32:a då den kostar lite mer i drift.
Jag utgår alltså från att han ska ha kvar Supran och nöjes åka med... Den kostar säkert en del i drift också så där av S3:an tyvärr... Jag tänker bara lite ekonomiskt ifrån hans synvinkel wink

Sedan som du säger så hade jag nog inte haft råd att han en R32:a som andra bil vinter bil osv... sad Förmodligen inte S3:an heller för den delen smile

Jag nöter ju Lupo och Polo för att kunna fin åka min GTI då och då på somrarna wink

/mvh soyd

RoberthR
18 augusti 2011 · 345 Inlägg

Jag tänkte ha r32/s3an som en finare bruksbil smile är det fel bil man kikar på då eller?

Supra Club Sweden
JimProfit
18 augusti 2011 · 91 Inlägg

Förstår inte resonemanget?..roll
Har diskussionen gått från en jämförelse mellan två schyssta bilar till att bli en ekonomidiskussion?
Har du råd, köp en av dom, njut av livet (du kanske inte får fler ;-) Åk och provkör och se vilken du gillar bäst.

Annars finns det ju spännande alternativ som den här:
http://www.blocket.se/orebro/Hyundai_At … 11&w=3

Den går nog billigt.. big_smile

//Jim Profit
RoberthR
18 augusti 2011 · 345 Inlägg

Hahahaha, jag gråter bokstavligen av skratt här på kontoret.....

Supra Club Sweden
JimProfit
18 augusti 2011 · 91 Inlägg

Den var ju blå i alla fall, i bästa fall kan man ju inbilla sig att den är RS blå. *LOL*

//Jim Profit
soyd
18 augusti 2011 · 1 853 Inlägg

RoberthR skrev:
Jag tänkte ha r32/s3an som en finare bruksbil smile är det fel bil man kikar på då eller?

Hehe nej nej!

Har du provkört den båda ännu ?... Det lär ju vara det som i slut ändan hjälper dig fatta rätt beslut som sagt!.

/mvh soyd

RoberthR
18 augusti 2011 · 345 Inlägg

Det är sant, har faktiskt bara sett dom, dock så var audi A3 min första bil jag körde och kan ju bara säga att jag älskar den bilen samtidigt som golf har jag kört rätt mycket för den har funnits inom familjen så den älskar jag med..... sjukt svårt val tyvärr

Supra Club Sweden
Thorssa
18 augusti 2011 ·
RoberthR
20 augusti 2011 · 345 Inlägg

Är båda bilarna som Honda s2000, att dom mår bra vid höga varvtal? eller kan man köra lugnt "eco" för exempel utan att dom sotar igen?

Supra Club Sweden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang