Tips på Bra rengöringsmedel till fälgar?

volvo854
12 augusti 2011 · 11 Inlägg

Hej

Hur får jag bort tjära/asfallts avlagringar på chrome fälgar?

Har försökt med avfettning och fälgrengöring från macken.

MVH/Nicklas.

Kör så d ryk!
Audi A4 1,8T "Audi A4" (2004)
Pavva
12 augusti 2011 · 1 215 Inlägg

testa med diesel

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
13 augusti 2011 · 4 418 Inlägg
volvo854
13 augusti 2011 · 11 Inlägg

Den där Prorange Wheel Wash 46 5L såg bra ut, men finns den på macken eller måste man beställa den isf?

Jag testade lite bensin på en trasa och gnuggade lite lätt, och det gick också. Även autosol gick att använda men det tar ju sån tid...

Men varför fungerar inte avfettning?

Kör så d ryk!
Audi A4 1,8T "Audi A4" (2004)
TeamS
13 augusti 2011 · 170 Inlägg

Rekommenderar denna https://shop.bollnasbilvard.se/autoglym … c-529.aspx . Värd varenda krona!

MVH Team S
Sponsorer: LeifsBillackering, AutoGlym, Vianor, CarCraft, Nokian
Hemsida: Team-s.nu
Interlagos
13 augusti 2011 · 152 Inlägg

Tjena!

För att få bort tjära/asfalt så måste du ha ett medel som baserat på eller innehåller petroleum.

För att göra rent fälgar har jag haft, hittills, bäst resultat med Sonax Extreme Wheel Cleaner. Den tar även bort bromsdamm och annan smuts som sätter sig på fälgarna.

Jag brukar avsluta med en alkalisk avfettning efter jag har spolat bort Wheel cleanern, jag gör det endast för att alkalisk avfettning neutraliserar det sura Ph-värde som Sonaxen har (kan ligga kvar och fräta annars). 

Lycka till!

BMW M3 (2007)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 augusti 2011 · 4 418 Inlägg

volvo854 skrev:
Den där Prorange Wheel Wash 46 5L såg bra ut, men finns den på macken eller måste man beställa den isf?

Jag testade lite bensin på en trasa och gnuggade lite lätt, och det gick också. Även autosol gick att använda men det tar ju sån tid...

Men varför fungerar inte avfettning?

Autosol är döden för kromfälgar om du inte vill ha repiga... Däremod bensin på en mjuk microfiber trasa är ok, om det funkar!

Lahelas finns i bla Volvos butiker, dock lite mer utspädd för konsumenter, och ser ut så här; http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=124

Senast redigerat av Jill (14 augusti 2011)

metalltrollet
14 augusti 2011 · 17 Inlägg

brukar köra med svinto på mina fälgar, funkar bra.

volvo854
14 augusti 2011 · 11 Inlägg

Autoglym var ju väldigt dyrt men funkar säkert bra.

Varför skulle autosol vara dåligt att använda på krom? den är väll till för just det (krompoleringsmedel)?

om det blir repor kan väll knappast bero på något medel, '

men fungerar verkligen svinto? då kan det väll bli repor?

Ingen som vet något bra medel som finns att köpa på OK?

MVH/Nicklas.

Kör så d ryk!
Audi A4 1,8T "Audi A4" (2004)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 augusti 2011 · 4 418 Inlägg

metalltrollet skrev:
brukar köra med svinto på mina fälgar, funkar bra.

Svinto har aldrig på en bil att göra! smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
14 augusti 2011 · 4 418 Inlägg

volvo854 skrev:
Autoglym var ju väldigt dyrt men funkar säkert bra.

Varför skulle autosol vara dåligt att använda på krom? den är väll till för just det (krompoleringsmedel)?

om det blir repor kan väll knappast bero på något medel, '

men fungerar verkligen svinto? då kan det väll bli repor?

Ingen som vet något bra medel som finns att köpa på OK?

MVH/Nicklas.

Autosol är för grovt. Ger sliprepor tyvärr.
Mekonomen eller Autoexperten kan ibland ha bra grejer inne.

volvo854
14 augusti 2011 · 11 Inlägg

Jag var in på OKQ8 idag och kollade på lite olika fälgrengöringsmedel, det fanns ett från SONAX och ett från Turtle, de kostade 95kr/st och frågan är om dom är bra? någon som testat dom?

Har läst på något annat forum inlägg om fälgrengöring att Biltemas fälgrengöringsmedel ska vara väldigt bra, någon som provat den?

MVH/Nicklas.

Kör så d ryk!
Audi A4 1,8T "Audi A4" (2004)
Figgis
14 augusti 2011 · 287 Inlägg

Tjena, kan varmt rekommendera meguiars All wheel, en rosa flaska och NxT metal polish som inte har några slipstenar. går att köpa hos välsorterade mekonomen butiker

Volvo S60R AWD "E85" (2005)
BMW M3 E46 (2001)
Robin-T
14 augusti 2011 · 168 Inlägg

Biltemas fälgrengöring är nått i hästlängder, prova den! Vet inte hur den går till cromfälgar dock men den är kanon!! Bland de bästa.

NiKeMaN Entreprenör
14 augusti 2011 · 1 286 Inlägg

Du skriver att du har provat avfettning: Vilken sort har du testat? Kan verkligen rekommendera OKQ8's "Superavfettning" om det verkligen är asfalt/tjära/olja som du skriver. Det löser det mesta.

Vill du kosta på dig kan du även köpa en flaska Sonax Extreme Fälgrengöring. Det fungerar Verkligen bra på annan smuts såsom bromsdamm osv. Spraya på, vänta tills medlet blir "lila", och spola med högtryckstvätt. Sitter det fortfarande kvar - så kan man spraya på igen - vänta tills det blir lila, och sedan gno försiktigt med en svamp.

Sen är det rent.

// Niklas Johansson
jimmzzan
14 augusti 2011 · 1 168 Inlägg

Jill skrev:

metalltrollet skrev:
brukar köra med svinto på mina fälgar, funkar bra.

Svinto har aldrig på en bil att göra! smile

på krom funkar det utmärkt. ger en fin lyster på kromet.
varför tycker du som du gör?

KHRacing
14 augusti 2011 ·

SmartWax alla dagar i veckan

Hellbergs Bilvård i Ystad säljer

volvo854
14 augusti 2011 · 11 Inlägg

Det lutar nog åt Biltemas men då måste jag vänta i tre veckor innan jag kommer till Biltema^^

Jo jag har provat både superavfettning och en annan sorts avfettning för vintervtätt, båda OKQ8 produkter.

Den där SONAX extreme hade dom på OKQ8, är den värd pengarna?

det jag vill få bort på mina fälgar är små brun/gråa prickar 2*2mm stora.

jag tror att det är antingen asfaltsavlagringar eller från bromsarna. de går bort om man petar försiktigt med en skruvmejsel men de tar ju sån tid, vill ha ett medel som löser upp dem och de gjorde inte avfettning iaf.

Har även funderat på att prova T-Röd, fungerar det tror ni?

MVH/Nicklas.

Kör så d ryk!
Audi A4 1,8T "Audi A4" (2004)
NiKeMaN Entreprenör
14 augusti 2011 · 1 286 Inlägg

volvo854 skrev:
Det lutar nog åt Biltemas men då måste jag vänta i tre veckor innan jag kommer till Biltema^^

Jo jag har provat både superavfettning och en annan sorts avfettning för vintervtätt, båda OKQ8 produkter.

Den där SONAX extreme hade dom på OKQ8, är den värd pengarna?

det jag vill få bort på mina fälgar är små brun/gråa prickar 2*2mm stora.

jag tror att det är antingen asfaltsavlagringar eller från bromsarna. de går bort om man petar försiktigt med en skruvmejsel men de tar ju sån tid, vill ha ett medel som löser upp dem och de gjorde inte avfettning iaf.

Har även funderat på att prova T-Röd, fungerar det tror ni?

MVH/Nicklas.

Kan du visa en bild på dina fälgar? Alltså från ganska nära håll så man ser "smutsen".... Troligtvis är det varken asfalt tjära eller olja iom att det inte släpper med avfettningen. Jag skulle tippa på inbränt bromsdamm / resten från bromsoken. Sådant är ofta JOBBIGT att få bort - men det brukar gå bra med riktigt bra medel. Till att börja med hade jag testat Sonax Extreme. Annars hade jag köpt något medel från Hellbergs Bilvård eller prorecond.se som passar för ändamålet. Det finns flera olika märken att välja på och alla har sin egna favorit.

// Niklas Johansson
A_Karlsson
15 augusti 2011 · 537 Inlägg

Lahega Herofix. Funkar alldeles utmärkt mot tjära och dylikt smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang